گویا قرار است سلسله شوخیهای برخی دوستان با جشنواره جهانی فیلم فجر همچنان ادامه داشته باشد. قرار است باز هم برای آنکه روی ناآگاهی و تسلط نداشتن بر مذاکرات بینالمللی سرپوش بگذارند، به بحث نامربوط انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متوسل شوند.
فقط به این دلیل که مسئولان فعلی در جریان مذاکرات بعدی دچار اشتباههای قابل پیشبینی اما غیرقابل جبران نشوند، ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱. تعیین تاریخ
برای هر رویدادی که تازه وارد تقویمی بین المللی میشود، همپوشانی نداشتن با رویدادها و فرآیندهای مهم، در شکل گیری آن تقویم، ضرورتی اولیه است.
شرط زمانی جشنواره کن با فیاپف، برگزاری در مقطع زمانی مشخصی در اواسط ماه مه است مگر آنکه این جشنواره به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مجبور به جابجایی شود.
شرط زمانی جشنواره فجر با فیاپف، برگزاری در پایان ماه مه و اوایل ماه ژوئن است به شکلی که هیچگونه همپوشانی با کن نداشته باشد.
نتیجهی تجمیع این دو شرط به شکل منطقی به نحوی خواهد بود که در نامه فیاپف قید شده است.
به نظر می رسد در این شرایط، بهتر است مسئولان از مشاورانی کاربلد و کارآمد و آشنا به زبان انگلیسی در کنار خود بهره گیرند و در خوشبینانهترین حالت به چنین اشتباهاتی دچار نشوند.
۲. لزوم مراجعه به تقویم میلادی
در صوررت تحقق تصمیم اخیر سازمان سینمایی، جشنواره فجر در عرصه بین المللی در سال ۲۰۲۲ هیچگونه برنامهای نخواهد داشت. به این ترتیب، پس از یک دوره تعطیلی موجه در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا، این جشنواره یک دوره تعطیلی غیرموجه را سپری خواهد کرد. لازم است مسئولان و مذاکره کنندگان فعلی بدانند در فاصله خرداد ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ که جشنواره جهانی فجر برگزار نمیشود، سال میلادی ۲۰۲۲ هم خاتمه می یابد.
این خلاء، بدون ارائه هیچگونه ادلهی قابل درک در مجامع بین المللی، بالطبع اثر نامطلوبی در ادامه راه جشنواره فجر و اعتبار بینالمللی آن خواهد داشت.
۳. لزوم نگاه جدی به جشنواره اصلی بین المللی کشور
برخی تجربههای غیرحرفهای که منتج به برگزاری جشنوارههای موضوعی و ایدئولوژیک و یا برخی جشنوارههای سراسری میشود، گاه به حدی غیرتخصصی است که ممکن است با هدف عوامگرایی، بدون اطلاع از ملزومات صنعت سینما، به نمایش همزمان در شهرهای مختلف و حتی برگزاری هفتههای فیلم در کشورهای خارجی هم بیانجامد.
تقارن جشنهای انقلاب با جشنواره فجر در بهمن ماه، موجب شده که بسیاری تصوری غلط از مفهوم جشنواره داشته باشند و آن را جشنی همگانی بدانند. از سوی دیگر، برخی مسئولان نیز به واسطه این همزمانی، جشنواره را صرفا محلی برای شعارهای روبنایی تلقی کنند.
جشنواره اصلی بینالمللی کشور، در حقیقت باید محلی برای مشارکت در فعالیتهای سینمایی بینالمللی، با رعایت عرف و قواعد مرسوم در این حوزه باشد، نه جشنوارهای که به ضرب خرید فیلمهای عامه پسند خارجی بهرغم وجود سالنهای خالی، ادعا کند به تماشاگران غیرجشنوارهای نظری داشته است. جشنواره اصلی کشور محلی برای حرفهایها و علاقمندان جدی سینماست. همین تماشاگران محدود که صندلیهای سالنها را برای سه نوبت نمایش فیلم اشغال میکنند و در سایر جشنوارههای رده الف از قبیل ورشو و تالین و کارلووی واری ارج میبینند.
۴. دستاورد عضویت در فیاپف
حضور اعضاء هیات رییسه فیاپف، یعنی نمایندگان فدراسیون بین المللی اتحادیه های تهیه کنندگان فیلم، امکان ارتباط بی واسطهی تهیه کنندگان ایرانی را با آنان فراهم میکند و در صورت تداوم، می تواند به بسط همکاریهای بینالمللی در زمینه های تولید و عرضه بینجامد. بالطبع آنان که همواره به بودجههای نامحدود متصل بودهاند و هستند، اهمیت چنین ظرفیت های جدیدی را درک نمی کنند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- عسگرپور درباره اجلاس اخیر فیاپف مطرح کرد؛ یک اتفاق هولناک در انتظار سینماست؟
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری