سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
محمدحسین میثاقی و مهدی تاج در قالب برنامه «فوتبال برتر» در حال گفت و گو هستند. میثاقی با دست پر آمده تا ضمن آشکار کردن ابعاد تازه ای از قرارداد عجیب فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، دست خالی این فدراسیون پنج ستاره را رو کند. تا از مهدی تاج توضیح بخواهد که با چه منطقی پای بندهای سؤال برانگیز این قرارداد کذایی را امضاء کرده و فوتبال ایران را این چنین در شوکی عظیم فرو برده است. رئیس سابق فدراسیون فوتبال اما در ابتدا تسلیم و بی دفاع به نظر می رسد و استدلال هایش همچون آخرین دفاعیات متهمی می ماند که خودش خوب می داند چه اشتباهی مرتکب شده و چه سرنوشتی در انتظارش است. هر چند او سعی می کند با دلیل و برهان از عملکرد خویش و زیر مجموعه اش دفاع می کند اما مخاطب از فحوای کلامش پی می برد که یک جای کار که نه، چند جای کار می لنگد.
با این حال شکل و شمایل گفت و گو به گونه ای دیگر به نظر می رسد و بسان مبارزه ای ناعادلانه میان کشتی گیری سبک وزن (میثاقی) با حریفی سنگین وزن (تاج) می ماند. کشتی گیر سبک وزنی که در ظاهر باهوش تر، سریع تر و جسورتر از حریفش می نماید اما می توان پیش بینی کرد که در نهایت “وزن” و “تجربه” بالاتر حریف، تکلیف کار را روشن و مشخص خواهد کرد. اتفاقی که بالاخره در اواخر گفت و گو رخ می دهد تا مهدی تاج با همه ایراداتی که به دوران مدیریتش وارد است، پیروز این گفت و گوی مناظره گونه لقب بگیرد. آن جا که تاج پای عادل فردوسی پور و اطلاعات، صداقت و صراحتش را به میان کشیده و آشکارا استقلال عمل میثاقی را زیر سؤال می برد. اتفاقی که باعث شد میثاقی ناشیانه از کوره در برود و با صحبت از سپر رسانه ای دوران مدیریت تاج، به طور ضمنی انگشت اتهامش را به سوی عادل و برنامه” نود” دراز کند. برنامه ای که خودش، رشد و شهرت رسانه ای اش را مدیون آن است. تاج در پاسخ با زیرکی خاصی در مقام دفاع از فردوسی پور برآمد تا از یک سو خودش را از غرق شدن رهایی بخشیده و به نوعی به ساحل نجات برساند و از سویی دیگر حریف جوان و کم طاقتش را ضربه فنی کند. در عین حال میثاقی که نمی خواست به این آسانی ها قافیه را ببازد، قصد مطرح کردن سؤالات مردمی را داشت که با این واکنش تاج با مواجه شد: “من به این که این ها سوال های مردم باشد، شک دارم!” جمله ای که غیر مستقیم، مردمی بودن برنامه را زیر سوال برده و میثاقی را وادار ساخت که قید ادامه سؤالات را بزند و گفت و گو را نیمه کاره رها کند.
این شرح مختصری است از آخرین برنامه “فوتبال برتر” که در تازه ترین نظرسنجی به عمل آمده توسط مرکز تحقیقات رسانه ملی، جایگاه هشتم را در بین پرمخاطب ترین برنامه ها سیما کسب کرده است. رتبه ای پایین تر از “مستند حیات وحش” و “به خانه بر می گردیم” و “ویتامین خ” و اندکی بالاتر از “بچه محل” (عمو پورنگ)! برنامه ای که بیش از یک سال است که جای یکی از محبوب ترین و پربیننده ترین برنامه های تاریخ تلویزیون ایران به روی آنتن می رود و حالا پس از گذشت این مدت، رتبه ای چنین نازل را به خود اختصاص داده است. کپی برنامه “نود” که فاصله ای بسیار با آن دارد، چرا که مجری جوان آن فاصله ای بعید با مجری و تهیه کننده “نود” دارد. حقیقت آن است که میثاقی هر چقدر تلاش کند که وزنش را بالاتر و قدش را بلندتر نشان دهد باز زیر سایه سنگین فردوسی پور قرار می گیرد. باز هم برنامه اش ناخوداگاه با “نود” قیاس می شود و بدیهی است که طی این قیاس مع الفارق، برتری با برنامه ای خواهد بود که در مدت زمانی قریب به بیست سال، تبدیل به برند برتر شبکه سوم سیما شده بود.
آن چه که در برنامه دوشنبه شب گذشته رخ داد نشان داد که میثاقی شاید برای گفت و گوهای سرگرمی محور و سرشار از شوخی های بامزه با بازیکنانی چون علی قلی زاده گزینه ای مناسب باشد ولی برای مصاحبه هایی جدی که نتیجه آن برای افکار عمومی اهمیت دارد، آن چنان که باید پخته و کارکشته نیست. در چنین مواقعی است که جای خالی عادل فردوسی پور بیش از پیش احساس می شود و افسوس ها و سوال های بی پاسخ دوباره در ذهن مرور می شوند. افسوس این که چرا شبکه سوم سیما به راحتی قید عادل را با آن همه دانش، صداقت و تجارب ارزشمندش زد و کوچکترین اهمیتی به علائق و سلائق مخاطبانش نداد؟ وقتی با عادلی که به تدریج و از طریق عملکرد درخشانش در همین رسانه دارای وزن و اعتباری مثال زدنی شده، چنین برخورد دلسرد کننده ای می شود، آیا انگیزه و امیدی می ماند برای دیگرانی که می خواهند پا جای پای او و امثال او بگذارند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- صحبتهای علی فروغی درباره عادل فردوسیپور/ کار فردوسیپور داشت از مدار خارج میشد
- بر سر برنامهای دیگر از عادل فردوسیپور در شبکه ورزش چه آمد؟
- حق آزادی بیان و نهاد «ساترا»
- آئین چراغ، خاموشی نیست/ چرا به برنامه عادل فردوسی پور برای پخش از فضای مجازی هم مجوز نمیدهند؟!
- اعتراض شدید نرگس آبیار به عدم صدور مجوز برنامه عادل فردوسیپور/ عادل اعتبار صدا و سیما
- تست گزارشگری عادل فردوسیپور در یک برنامه تلویزیونی + ویدئو
- بازیکن تیم تراکتورسازی تبریز: خیلی از فوتبالیستها دلتنگ عادل هستند
- مدیر استقلالی دوربین شبکه ۳ را تهدید کرد؛ پلیس صدا میزنیم!
- مهمانان برنامه «فوتبال برتر» یکی یکی پریدند/ مجیدی به شبکه سوم «نه» گفت!
- اولین اظهارات مزدک میرزایی پس از مهاجرت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





