یکی از فیلمهای خوب سالهای اخیر بعد از فراز و نشیبهای بسیار، بالاخره اکران شد. مجیدرضا مصطفوی از جمله فیلمسازانی است که آهسته و پیوسته فیلم میسازد و تلاش میکند از استانداردهای مورد نظرش کوتاه نیاید. نه به خودش باج میدهد و نه به تماشاگرش، به کم قانع نمیشود و سعی دارد موقر و باکیفیت کار کند. اینها ویژگیهای مهمی است. او معمولا با بخش خصوصی کار میکند و اینکه این بار جلوی سانسور فیلم بیسروصدا کوتاه نیامد و ایستادگی کرد و زیرِبار اکران تشریفاتی در جشنوارهی فجر هم نرفت، به احترام او برای من افزود.
«بیسروصدا» یک شروع درخشان و جاهطلبانه دارد. با کارگردانیِ بلندپروازانهای که سیلی اول را محکم میزند. تازگیِ داستان فیلم، توجه را جلب میکند و این تازگی به فضای فیلم هم تسری پیدا کرده است. داستانِ آدمهای طبقهی فرودست که در کشاکش رفع نیازهای اولیهی زندگی، در موقعیتهای دشوار اخلاقی قرار میگیرند و برای بقا ناچار به انتخابند، دستمایهی فیلم قرار گرفته است. «بیسروصدا» مجموعهای غمانگیز و تکان دهنده از همین انتخابهاست. کنکاش در مرزهای متغیر و پیچیدهی اخلاق و تقابل آن با حقوق بدیهی و اولیه انسانی از دلمشغولیهای صاحب اثر است. بدمن فیلم او، شرایط اجتماعی دشوار و فلج کنندهای است که آدمها را به مرز بیاخلاقی، تصمیمهای دشوار میکشاند و همین مساله، قضاوت دربارهی ارزشگذاری اعمال آدمها را دشوار میکند.
بازیهای خوب بازیگران، به ویژه پیمان معادی و مهران غفوریان، تسلط قابل توجه کارگردان بر دنیای فیلم، کیفیتِ بالای فیلمبرداری، انتخاب لوکیشنهای غیرکلیشهای که طبعا شرایط تولید را هم دشوار کرده و موسیقی موثر و متناسب با جهان اثر، از ویژگیهای قابل ذکرِ بیسروصداست.
شاید اگر فیلمساز میتوانست بر وسوسهی پرداختنِ زیاد به داستان فرعی غلبه کند، میتوانست بر داستان اصلی و شخصیتهایش بیشتر تمرکز کند و انسجام بیشتری به «بیسروصدا» ببخشد.
«بیسروصدا» فیلم قابل قبولی است که حتما ارزش دیدن دارد. بدون شک سینمای ایران در یکی از بیکیفیتترین دورههای خود به سر میبرد و وجود فیلمهایی مثل «بیسروصدا» میتواند غنیمت باشد. مصطفوی هم فیلمساز بااستعداد و امیدوار کنندهای است که اگر شرایط مناسبی برای کار کردنش فراهم باشد راه طولانی و البته روشنی پیش رو دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- یک یادداشت در هفت پرده
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






