عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر
سینماسینما، مینو خانی
جلسات گفتگوی تراپیستی با مراجعان خود، فرصتی است برای حضور افرادی با دردها و مشکلات روحی، عاطفی و خانوادگی مختلف از جمله خود تراپیست که از همسرش جدا شده و برای رهایی از تنهایی سگی را همراه خود دارد. تراپیست ساکت است و درون گرا و با صبوری به حرفهای مراجعانش گوش می دهد. دختر بزرگش که با مادرش زندگی می کند، پرخاشگر و معترض است و بالاخره قرص روان گردان می خورد و تا پای مرگ می رود. همسر سابق تراپیست که دانشجوست و با یکی از اساتیدش رابطه عاشقانه دارد نیز جزو همین مراجعان است. خانم بازیگری، دوست دختر آقایی است که از همسرش جدا شده و با او مشکل دارد و …
اما چه چیزی باعث می شود این افراد و مسیر زندگی و مشکلاتشان کنار هم قرار گیرد؟ یا به عبارت بهتر، حلقه وصل این افراد چیست؟ ساندرا نتلبک که کارگردانی آثاری همچون «بلا مارتا»، «آخرین عشق آقای مورگان» و «دستورالعملی برای عاشق شدن» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین اثر خود پاسخ روان و سرراستی می دهد: عشق.
«آنچه ما را نابود نمی کند» روایت آدم هایی است که وقتی عاشق می شوند، نه تنها درمان می شوند که صبورتر، پرقدرت تر، شادتر و پر جرات تر می شوند. حتی خود تراپیست غمگین و تنها وقتی عاشق خانم بازیگر، مراجعه کننده اش می شود، لبخند به لب می آورد و جرات پیدا می کند تا در خانه خانم را بزند و عشقش به او را اقرار کند. همسر سابق تراپیست هم که مرتب با دختر بزرگش در تنش است و حتی از اینکه شیر آب چکه می کند عصبانی است، وقتی پنهان کاری رابطه با استادش از دخترانش را کنار می گذارد، احساس رضایت در چشمانش می درخشد.
خانم نویسنده ای که بعد از مرگ معشوقه اش در جبهه های سوریه، نوشتن را کنار گذاشته چون دیگر «نمی تواند چیزی بنویسد که او نخواند» و مترصد خرید قبر و برگزاری مراسم مرگ خویش است، به توصیه مسوول برگزاری ختم که به نظر می رسد عاشق خانم نویسنده است، تصمیم می گیرد «درباره او» بنویسد. خلبان همجنسگرایی که بعد از عاشق شدن ترس پرواز پیدا کرده، تنها با پذیرش از سوی خواهر معشوقه اش و اینکه خاکستر معشوق به او بخشیده می شود، آرام می شود و لبخند به لب می آورد. یا جوان ساکتی که سگ تراپیست به او علاقمند شده، وقتی تصمیم می گیرد به عشق گذشته اش برگردد، قدرت پیدا می کند. همه این حس ها شاید در یک لحظه کوتاه بر صفحه نقش ببندد، اما حس لذت و انرژی آن با مخاطب همراه می شود و این هنر کارگردانی نتلبک است.
ساندرا نتلبک نشان می دهد که عشق سن و سال نمی شناسد، موقعیت اجتماعی نمی شناسد، هم جنس و غیر هم جنس نمی شناسد، اما وقتی می آید زندگی را لذت بخش تر می کند. عشقی که در چرخه هستی و کائنات در جریان است و فقط باید حس شود، درک و پذیرفته شود تا راه حل تمام مشکلات و سختی ها و انرژی لازم برای ادامه زندگی باشد. عاشق باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





