عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر
سینماسینما، مینو خانی
جلسات گفتگوی تراپیستی با مراجعان خود، فرصتی است برای حضور افرادی با دردها و مشکلات روحی، عاطفی و خانوادگی مختلف از جمله خود تراپیست که از همسرش جدا شده و برای رهایی از تنهایی سگی را همراه خود دارد. تراپیست ساکت است و درون گرا و با صبوری به حرفهای مراجعانش گوش می دهد. دختر بزرگش که با مادرش زندگی می کند، پرخاشگر و معترض است و بالاخره قرص روان گردان می خورد و تا پای مرگ می رود. همسر سابق تراپیست که دانشجوست و با یکی از اساتیدش رابطه عاشقانه دارد نیز جزو همین مراجعان است. خانم بازیگری، دوست دختر آقایی است که از همسرش جدا شده و با او مشکل دارد و …
اما چه چیزی باعث می شود این افراد و مسیر زندگی و مشکلاتشان کنار هم قرار گیرد؟ یا به عبارت بهتر، حلقه وصل این افراد چیست؟ ساندرا نتلبک که کارگردانی آثاری همچون «بلا مارتا»، «آخرین عشق آقای مورگان» و «دستورالعملی برای عاشق شدن» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین اثر خود پاسخ روان و سرراستی می دهد: عشق.
«آنچه ما را نابود نمی کند» روایت آدم هایی است که وقتی عاشق می شوند، نه تنها درمان می شوند که صبورتر، پرقدرت تر، شادتر و پر جرات تر می شوند. حتی خود تراپیست غمگین و تنها وقتی عاشق خانم بازیگر، مراجعه کننده اش می شود، لبخند به لب می آورد و جرات پیدا می کند تا در خانه خانم را بزند و عشقش به او را اقرار کند. همسر سابق تراپیست هم که مرتب با دختر بزرگش در تنش است و حتی از اینکه شیر آب چکه می کند عصبانی است، وقتی پنهان کاری رابطه با استادش از دخترانش را کنار می گذارد، احساس رضایت در چشمانش می درخشد.
خانم نویسنده ای که بعد از مرگ معشوقه اش در جبهه های سوریه، نوشتن را کنار گذاشته چون دیگر «نمی تواند چیزی بنویسد که او نخواند» و مترصد خرید قبر و برگزاری مراسم مرگ خویش است، به توصیه مسوول برگزاری ختم که به نظر می رسد عاشق خانم نویسنده است، تصمیم می گیرد «درباره او» بنویسد. خلبان همجنسگرایی که بعد از عاشق شدن ترس پرواز پیدا کرده، تنها با پذیرش از سوی خواهر معشوقه اش و اینکه خاکستر معشوق به او بخشیده می شود، آرام می شود و لبخند به لب می آورد. یا جوان ساکتی که سگ تراپیست به او علاقمند شده، وقتی تصمیم می گیرد به عشق گذشته اش برگردد، قدرت پیدا می کند. همه این حس ها شاید در یک لحظه کوتاه بر صفحه نقش ببندد، اما حس لذت و انرژی آن با مخاطب همراه می شود و این هنر کارگردانی نتلبک است.
ساندرا نتلبک نشان می دهد که عشق سن و سال نمی شناسد، موقعیت اجتماعی نمی شناسد، هم جنس و غیر هم جنس نمی شناسد، اما وقتی می آید زندگی را لذت بخش تر می کند. عشقی که در چرخه هستی و کائنات در جریان است و فقط باید حس شود، درک و پذیرفته شود تا راه حل تمام مشکلات و سختی ها و انرژی لازم برای ادامه زندگی باشد. عاشق باشیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- هزینه ساخت بمب اتم چقدر است؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- اکران و بررسی «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه؛ سینما میتواند سرکوبهای ما را آزاد کند
- «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور