اتفاق عجیب و غریبی که در نظرخواهی مردمی جشنواره جامجم برای انتخاب پربینندهترین برنامه تلویزیون رخ داد و دستکاری در آرای مردم، آنقدر بزرگ و غمانگیز هست که لازم باشد جماعتی از مدیران تلویزیون و همه آنها که در به وجود آمدن این افتضاح سهیماند، علاوه بر عذرخواهی و برکناری، خود را برای پاسخگویی و مجازات قضایی مهیا کنند.
فکر نکنید دارم ماجرا را بزرگنمایی میکنم. خیر. بعضی چیزها همواره باید خط قرمز همه باشند و خط قرمز بمانند. امانتداری و صیانت از آرای مردم در هر تعداد و هر ماجرایی، خط قرمز است. دستکاری در حتی یک رای مردم باید با شدیدترین عقوبتها مواجه شود، چون آسیبهای این اتفاق بسیار عمیق و گسترده است. واقعا چگونه جماعتی که در تمام برنامههای تلویزیونی و … دارند با اقبال مردم به بازی ستاره مربع، پول پارو میکنند، به خود اجازه میدهند اعتماد عمومی را اینگونه لکه دار کنند و به بازی بگیرند؟ این وسط تلویزیون دارد چه کار میکند؟ این دستگاه عریض و طویل و پرمدعا چطور نمیتواند به یک ساز و کار امن اجرایی و نظارتی برسد تا از آرایی که همگی دارد به سبدهای مختلف همین رسانه سرازیر میشود پاسداری کند؟
آیا تقابل و مشکل یکی از مدیران خام تلویزیون با یک برنامه پربیننده ورزشی که پیشتاز نظرسنجی بود، در این میان سهمی دارد؟ آیا پول هنگفتی که دارد در یکی از برنامههای شبیهسازی شده جابجا میشود و درآمد نجومی را به جیب بعضیها سرازیر کرده نقشی در این تقلب و دستکاری در رای مردم بازی میکند؟ آیا همه آنها که در این افتضاح سهیماند، خود را ملزم به پاسخگویی میدانند؟ یا اصولا کسی یا مرجعی هست که آنها را وادار به پاسخگویی جدی کند؟
بزرگترین آسیب اینگونه حرکات کثیف، صدمه زدن به اعتماد عمومی است. هرگز و هرگز قبح تقلب در آرای مردم نباید بریزد. اگر هزینه دست زدن به این اقداماتِ عمیقاً چرک و قبیح، بالا برود میتوان امیدوار بود که همچنان کورسوی امیدی برای حفظ این سرمایه اجتماعی-اعتماد عمومی- باقی بماند. کاش دستگاه قضایی با سرعت و شدت با عاملان این فضاحت شرمآور، برخورد کند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها






