سینماسینما، زهرا راد؛
فیلم «فردی» اثر شاشانکا گوش، با بازی تحسین شدهی کارتیک آریان، داستان سقوط یک انسان است. نه یک فیلم دلهرهآور و روانشناختی پیچیده، بلکه روایت ساده و خشن تبدیل شدن یک دندانپزشک به قاتل.
فِرِدی تنهاست. این تنهایی ریشه در مرگ تراژیک والدینش دارد. هر بار سعی میکند با دیگران ارتباط برقرار کند، شکست میخورد. حتی وقتی با راهنمایی عمه بزرگش اگهی دوستیابی میدهد، مورد تمسخر قرار میگیرد.
این زنجیره شکستها او را از جامعه دورتر میکند. وقتی درنهایت فکر میکند کسی را پیدا کرده، با خیانت روبهرو میشود. این آخرین ضربه است.
اما فردی در سینمای متفاوت بالیود، منفعل نیست. او از دانش دندانپزشکیاش – که زمانی برای درمان استفاده میکرد – حالا برای انتقام استفاده میکند. نقشه قتل او تصادفی نیست؛ با دقت یک جراح با ذهن دقیق ریاضی، برنامهریزی شده است.
نکته ترسناک ماجرا اینجاست که پس از اولین قتل، وقتی امیدوار است رابطهاش بهبود یابد، با خیانت دیگری مواجه میشود. اینجاست که آخرین بازماندههای انسانیت در او میمیرد. فیلم با مهارت ما را با فردی همدل میکند. وقتی لاکپشت محبوبش را – تنها همدمش – میکشند، ما هم با نفرت از کار دشمنان خائن، فردی را درک میکنیم.
اما این همدلی خطرناک است. رنج کشیدن مجوز رنج رساندن نیست. فیلم به ما هشدار میدهد: این مرز باریک بین درک یک قاتل و توجیه جنایتش است.
“فردی” از ما میپرسد: آیا هر کدام از ما در شرایط خاصی ممکن است به چنین موجودی تبدیل شویم؟ پاسخی که میدهد ناراحت کننده است: تنهایی و تحقیر میتواند حتی یک درمانگر را به قاتل تبدیل کند. اما حقیقت این است هیچ رنجی نمیتواند جنایت را توجیه کند. این هشدار نهایی فیلم است – هم به فردی و هم به ما.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





