سینماسینما، زهرا راد؛
فیلم «فردی» اثر شاشانکا گوش، با بازی تحسین شدهی کارتیک آریان، داستان سقوط یک انسان است. نه یک فیلم دلهرهآور و روانشناختی پیچیده، بلکه روایت ساده و خشن تبدیل شدن یک دندانپزشک به قاتل.
فِرِدی تنهاست. این تنهایی ریشه در مرگ تراژیک والدینش دارد. هر بار سعی میکند با دیگران ارتباط برقرار کند، شکست میخورد. حتی وقتی با راهنمایی عمه بزرگش اگهی دوستیابی میدهد، مورد تمسخر قرار میگیرد.
این زنجیره شکستها او را از جامعه دورتر میکند. وقتی درنهایت فکر میکند کسی را پیدا کرده، با خیانت روبهرو میشود. این آخرین ضربه است.
اما فردی در سینمای متفاوت بالیود، منفعل نیست. او از دانش دندانپزشکیاش – که زمانی برای درمان استفاده میکرد – حالا برای انتقام استفاده میکند. نقشه قتل او تصادفی نیست؛ با دقت یک جراح با ذهن دقیق ریاضی، برنامهریزی شده است.
نکته ترسناک ماجرا اینجاست که پس از اولین قتل، وقتی امیدوار است رابطهاش بهبود یابد، با خیانت دیگری مواجه میشود. اینجاست که آخرین بازماندههای انسانیت در او میمیرد. فیلم با مهارت ما را با فردی همدل میکند. وقتی لاکپشت محبوبش را – تنها همدمش – میکشند، ما هم با نفرت از کار دشمنان خائن، فردی را درک میکنیم.
اما این همدلی خطرناک است. رنج کشیدن مجوز رنج رساندن نیست. فیلم به ما هشدار میدهد: این مرز باریک بین درک یک قاتل و توجیه جنایتش است.
“فردی” از ما میپرسد: آیا هر کدام از ما در شرایط خاصی ممکن است به چنین موجودی تبدیل شویم؟ پاسخی که میدهد ناراحت کننده است: تنهایی و تحقیر میتواند حتی یک درمانگر را به قاتل تبدیل کند. اما حقیقت این است هیچ رنجی نمیتواند جنایت را توجیه کند. این هشدار نهایی فیلم است – هم به فردی و هم به ما.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





