سینماسینما، مهگان فرهنگ
«مادران موازی» با عنوان و داستانی که پیرامون داستان دو مادر میگذرد، فقط مربوط به مساله مادرانگی و حتی نگاههای ویژه آلمادوار در سینمایش و حتی جهان زنان نیست. این بار او باز هم به اسپانیا میپردازد. اسپانیایی که برایش مادر است و در این فیلم او نگاه انتقادی و دردناکی به بخشی از تاریخ اسپانیا دارد. اسپانیایی که فقط چند دهه است که از دیکتاتوری فاشیست فرانکو فاصله گرفته، اما این درد و سختیها از حافظه تاریخی مردم این کشور پاک نشده و نخواهد شد.
او وقایع دردناک و تاریخی از جنگ داخلی اسپانیا را به زیرکی در فیلمش نشان میدهد، اگر چه شاید کمی با خط اصلی داستان به راحتی پیوند نمیخورد، اما به عنوان دغدغه او که تا به امروز وجود داشته به وضوح و روشن بیان میشود. چرا که بحث کشتارها و گورهای دسته جمعی دوران فرانکو هنوز برای بسیاری از خانوادهها تمام نشده است. اگرچه ترس از بیان آن نیز وجود دارد. چیزی که برای جانیس هم در فیلم ناتمام مانده است. اشاره به بحثهای ژنتیکی، نسب، میراث گذشتگان، حافظه تاریخی وحتی فمینیسمی که در برخی از آثار او دیده میشود. بحث ژن، نوعی ورود به گذشته است که در فیلم به آن اشارات خوبی میشود. فیلم روایتی از مادر شدن دو زن بدون همسر را دارد که باز به طور اتفاقی و همزمان در بیمارستان باید روزهای آخر را با هم بگذرانند. زنانی که هر دو میدانند فرزندانشان را باید تنها بزرگ کنند.
آلمودوار باز با همان شخصیتهای آشنای آثار قبلیاش از جمله پنهلوپه کروز در نقش جانیس و همچنین حضور روسی د پالما ستاره سینمای اسپانیا و یکی دیگر از بازیگران ثابت آلمودوا در نقش النا، فیلمی با رنگ و بویی زنانهتر میسازد. جهان زنانه، مادرانه، دخترانه و روابط بسیار خاصی که در جهان زنان میتواند رخ دهد در این فیلم دیده میشود. حتی شغل النا، که به دنیای زنان تاکید بیشتری دارد.
حضور آیتانا سانچز خیخون که متولد ایتالیاست و در این فیلم در نقش یک هنرپیشه پرمشغله و در نقش مادر آنا بسیار مناسب است و همچنین آنا که نقش آن را ملینا اسمیت جوان بازی میکند.
ژانوس در اساطیر، خدای آغاز و پایانهاست، خدایی که به گذشته و آینده نگاه دارد. در این فیلم نام پنهلوپه کروز جانیس است و اشارهای به این مفهوم دارد. زنی که عکاس و سرزنده است. به گذشته و تاریخی که نباید برایش سکوت کند نگاه میکند و با آرتور که نقش آن را ایسراییل الجاده بازی میکند، برای هدفی که دارند و پرداختن به گورهای دسته جمعی زمان فرانکو است، تلاش میکند. ضمن اینکه در بحث مادر شدن و حتی مادری کردن و داشتن رابطه با انا دلش میخواهد به آینده بنگرد. او در فیلم هم توان بازی در نقش زنی شکننده را دارد و هم زنی محکم و قوی، زنی که به آنا کمک میکند تا بتواند روزهای آخربارداریاش را بگذراند و حتی پس از دیدار تازه او را به خانهاش میبرد و سعی میکند ظرافتهای زنانگی را به او بیاموزد. اگرچه در ادامه، رابطه هر دو تغییر میکند.
پنه لوپه در این فیلم نقشآفرینی شگفتانگیزی دارد و جوایز ارزنده بسیاری را نیز به دلیل بازیگریاش در این فیلم دریافت کرد.
این فیلم آلمودوار نیز جدا از فیلمهای دیگرش بیتاثیر از ترکیببندیهای تصویری زیبا و آشنا که رنگهای تند و متضاد مانند تابلوهای نقاشیهای و همنشینیهای رنگها در فضاسازی نیست. استفاده از رنگهای پر طراوات، هم در فیلمبرداری و هم در طراحی صحنه، به جلوههای بصری آن افزوده است. او در فیلمهایش به راحتی از کنار جذابیتهای بصری (رنگ و نور) رد نمیشود.
مهمتر از هر چیزحضور مادرید به عنوان شهری با هویت، در فیلم او روشن است. هویت مادرید همیشه برای او دارای اهیمت است. با همه اینها فیلم «مادران موازی» را میتوان به جرات یکی از فیلمهای سیاسی آلمودوار به حساب آورد. او بارها به این مطالب که خیلی از خانوادهها خبری از اجساد خودشان در زمان فرانکو ندارند، اشاره دارد. او در جایی حتی اشاره میکند که اگر حزب سوسیال نتواند به قولی که برای دو روز یادبود برای گرامیداشت قربانیان و تبعید شدگان بپردازد و حزب vox بر سر کار آید، همه این اتفاقها میتواند رنگ و بویی دیگر بگیرد و مطرح نشود و این نگران کننده بوده و هست. اینکه آیا آلمودوار فکر میکند که لایحه حافظه دموکراتیک خیلی دیر ارائه شده است؟ دربارهاش میگوید: مطمئن نیستم که خیلی دیر شده باشد، اما دیر از هرگز بهتر است. او در فیلمش و با پایانی عجیب که دربردارنده اجساد خوابیده در گور و تصویری که از زندهها به صورت خوابیده در گور میدهد، به این بخش تلخ از دوران دیکتاتوری فرانکو اشاره دارد. او به هر حال تلاش خود را برای نشان دادن این واقعیت تلخ تاریخی انجام داده است. در نهایت فیلم او فیلمی خوش پرداخت است.
زان بروکس درباره این فیلم در یک سپتامبر ۲۰۲۱ در گاردین مینویسد: شایسته نیست هیچکس پدرو آلمودوار را به خاطر جاهطلبیهایش در این فیلم سرزنش کند. اگرچه «مادران موازی» دارای ریزبینیها و انسجام «درد و افتخار» نیست اما ویژگیهای سینمایی او را دارد و مشکلات فیلم با فضای فیلم برطرف میشود. چرا که پرداخت خوبی در آن دیده میشود.
او نگاه اجتماعی و انتقادی تند سیاسیاش را در دل یک روایت ساده، عاشقانه و مادرانه همراه با زایش و تولد مطرح میکند. چیزهایی که از گذشته باید باز متولد شود.
منبع:
-www.theguardian.com/film/2021/sep/01/parallel-mothers-review-pedro-almodovar-penelope-cruz-venice-film-festival
-www.theguardian.com/film/2022/jan/22/pedro-almodovar-on-spains-tragic-past-you-cant-ask-people-to-forget
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- «اتاق همسایه» ساخته میشود؛ جولین مور و تیلدا سوئینتن بازیگران فیلم جدید آلمادوار
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- ایتن هاک و پدرو پاسکال مقابل دوربین آلمادوار/ یک وسترن نیمساعته
- معرفی برندگان پلاتینو/ خاویر باردم و پنهلوپه کروز جایزه گرفتند
- پدرو آلمادوار؛ کارگردانی که فیلم ساختن در او یک نیاز فیزیولوژیکی بود
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- برگزیدگان جشنواره ونیز معرفی شدند/ شیر طلایی به «حادثه» رسید
- مردی که بازیگری برایش یک حرفه نبود، شیوه زندگی بود
- نگاهی به چهار فیلم جشنواره ونیز؛ کمپیون، آلمادوار، نشاط و جیلنهال / گزارش محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- معرفی ۱۲ فیلم مهم جشنواره ونیز ۲۰۲۱
- معرفی فیلمهای جشنواره ونیز ۲۰۲۱
- افتتاح جشنواره ونیز با فیلمی از پدرو آلمادوار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد