سینماسینما، فریبا اشوئی
بیت کوین ارزی غیرمتمرکز است که وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. این که غیرمتمرکز است یعنی اینکه هر کسی در هر جای دنیا فقط کافی است که اراده کند ، با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی ازاین شبکه شود.
حکایت سینما و تولید فیلم درکشور ما هم، امروز چندان بی شباهت به حکایت این ارز غیر متمرکز نیست. هرکسی در هر مقام و رتبه ای با هر درجه از دانش سینمایی هم که باشد در توهماتش به راحتی گُمان می برد که قادر است یک شبه فیلم ساز شود. کتاب بنویسد. آلبوم آواز و دکلمه بدهد. نمایش روی صحنه ببرد و با همان نمایش هم توریست شود.
اگرآینده بیت کوین را در دنیای مجازی غیرمتمرکز بودن آن تضمین می کند، اضمحلال سینمای کشور را هم در آینده نه چندان دور،همین بی در وپیکربودنش در فضای واقعی رقم خواهد زد. چرا که شبکه بیت کوین اگر به مردم و کاربرانش وابسته است سینمای ماهم بند شده به شماری سلبریتی خود شیفته که از هنرمندی تنها عنوان آن را یدک می کشند.
عمده فعالیت این گروه بظاهر هنرمنداین شده که پیج بخرند. فالوئر جذب کنند. یک شبه پا دردنیای تالیف و ترجمه بگذارند و متعاقبش میتینگ رونمایی کتاب با امضاء برگزار کنند. طلا و جواهر و برج مسکونی و سالن آرایش و فیتنس و رژیم های غذایی تبلیغ کنند و از این آتلیه به آن آتلیه ،عکس های دلبرانه از خود گرفته،آن را انتشار داده و با پولش کاسبی راه بیاندازند. هرچه بیشتر هم دیده می شوند اقبالشان هم بلند تر می شود و از این فیلم بدنه به آن فیلم بدنه نقل مکان می کنند باهمان فیزیک وادا و اطوارها. فقط اسم و عنوانشان است که تغییر می کند. مثلا آن جا گلی است این جا می شود پانته آ.
کاربران شبکه بیت کوین باماینرشان (دستگاههای استخراج) تلاش می کنند تا این شبکه تبادل ارز امن بماند و تولید و تراکنشهای بیت کوین به خوبی انجام شود. این کامپیوترهای ماینر طی فرایند های ریاضی پیچیده، معادلات را حل می کنند و مابه ازای آن بیت کوین پاداش میگیرند. اما در عوض شبکه ماینری سینمای ما دقیقا برعکس این فرمول عمل می کند. بیت کوین های این شبکه (سلبریتی) هرروز بی کیفیت تر و نامرغوب تر از قبل می شوند. فرمول های آنالیز ماینرهای سینمایی بر پایه شعار «هرچه زردتر وپر حاشیه تر، استقبال بالاتر» طراحی و برنامه ریزی شده اند.
آیا وقت آن نشده پیش از آن که فاجعه اصلی رخ دهد و از آن سینما ی ناب و اصیل وسلبریتی های حقیقی و وزینش که با هنرمندی اشان نام آوران جشنواره های جهانی بودند و پیام انسانی فیلم ها را کشور به کشور با خود به ارمغان می بردند، تنها نامی به یادگار بماند، برنامه ماینرهای سینمایی امان را بازنویسی کنیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- چرا فیلمسازان ما وقتی میخواهند زنی را توانمند معرفی کنند، او راباسیگار نشان میدهند؟
- دخترخالههای پاپاراتزی
- نظر کمال تبریزی درباره سکوت برخی سلبریتیها پس از حادثه تروریستی زاهدان
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- موبایل و تبلت جای دکارت و ولتر را گرفته است/روشنفکران ،سلبریتی ها و فضای مجازی در گفت و گو با «بیژن عبدالکریمی»
- نگاهی به کنشگری سیاسی سلبریتی ها در گفت و گو با «محمدامین قانعی راد»/هنرمندان از پوپولیسم فاصله بگیرند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما