سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
تومان پس از فیلم های سوگ و بهمن، سومین تجربه بلند مرتضی فرشباف است. او اکنون اعتماد به نفس و مهارت کافی را برای ورود به عرصه های پیچیده تر کارگردانی و فیلمسازی پیدا کرده است. تومان اما در عین جسارت و خلاقیت از نوعی آشفتگی رنج می برد.
لحن قصه و شخصیت پردازی آدم ها و فضای فیلم به خودی خود برای مخاطب تازگی دارند و به کار بستن انواع تمهیدات بصری و تکنیکی این غافلگیری را نه تنها جالب بلکه بیشتر دلزده می کند.
کارگردان می خواهد در یک برگه کاغذ بی خط انبوهی از کلمات یک رمان بزرگ را بگنجاند، او نشان می دهد که می تواند و بلد است از همه امکانات سینمای ایران بهره بگیرد تا یک تصویر ساده را به پیچیده ترین شکل و حتی سینمایی تر از آنچه هست نشان دهد و این غلو بیش از حد در بروز توانمندیی های کارگردانی است، که کار را خراب می کند.
فیلم تا نیمه ریتم و تعلیق خوبی دارد، رفته رفته شخصیت ها را معرفی می کند و معمای کشف جهانش را برای بیننده طرح می کند، اما درست از نیمه به بعد به جنون “جذابیت سوژه برای خالق اثر” گرفتار میشود.
دوربین در فضای بیرونی موفق تر از فضاهای داخلی عمل می کند. به ویژه در فضاهای بسته دوربین روی دست کلافه و مواج است و این غوطه وری، در پلان – سکانس طولانی شرط بندی خانه چوبی از همه ملموس تراست. حرکت دایره وار و پر شتاب دوربین، به جای هیجان بخشی به حال و هوای شاد این سکانس، مخاطب را به سرگیجه و آشفتگی دچار و او را خسته می کند.
تدوین دوباره این فیلم و کاستن از پلان های اضافی اجتناب ناپذیر است، اپیزودهایی که به نام فصول سال در فیلم نامگذاری شده اند بیش از آنکه متاثر از فضایی باشد که به سیر قهقرایی قهرمان فیلم می پردازند، موقعیت های تکراری داوود و رفقایش را در مکان و زمانی که به آن گرفتار آمده اند نشان می دهد. گویی در نیمه دوم فیلم با انبوه پلان هایی روبرو هستیم که عملا با یک روند دایره وار بر فرو غلتیدن داوود و دوستش عزیز در باتلاق قمار تاکید داشته و با یک لوپ قابل پیش بینی، بیننده را در انتظار پایان زودرس فیلم می گذارد.
ردپا های بسیاری از فیلم های تارانتینو و سادربرگ و فیلم های تریلر و شاخص هالیوددی در تومان وجود دارند که به ویژه برای مخاطبان سمج سینما حاوی اشارات و شباهت های بسیار است. حتی صحنه ی در آوردن دندان داوود هم ما را به یاد فیلم رگ خواب حمید نعمت الله می اندازد.
فرجام قهرمان قصه، در فیلم تومان به دست خود او رقم میخورد، قدرتی که روزی با امید و رویا پیدا شده بود، از درون موجب اضمحلال و انزوای تدریجی او میشود.
برای داوودِ همیشه پیروز، لذت بازی با اعداد، گویی رفته رفته رنگ می بازد و او که حالا به نفرین قمار گرفتار آمده، آرامش را نه در هم نشینی با یار و مِی و رفیق و پول، بلکه در خزیدن به پستوی تنگ و کوچک زیر طاقی اش می یابد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند