سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
فیلم «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا یک ناامیدی مطلق از حاتمیکیا، کارگردانی است که هر فیلم او در سالهای نه چندان دور به هر روی یک جاذبه برای جشنواره فجر محسوب میشد فارغ از اینکه دوستش بداریم یا نه.
دیدن فیلم تازه او کنجکاو برانگیز بود اما سالهاست از آن حاتمی کیا خبری نیست. سالهاست بیشتر حرف می زند تا فیلمساز باشد.
خبر داشتم درگیر مجموعه پرهزینه «موسی» به تهیه کنندگی تلویزیون شده است. گمان می کردم فیلم «موسی» که در جشنواره فجر رونمایی میشود نسخهوی سینمایی از همین مجموعه است. با همین باور فیلم را نگاه کردم.اما بعد متوجه شدم فیلم «موسی» برآمده از سریال نیست چرا که خود فیلمی مستقل است ک هنوز سریال اصلی کلید نخورده است.
باورنکردنی، شاید جامعترین تعریف از فیلم «موسی» باشد. طراحی لباس، طراحی صحنه، برخی بازیها (این سیاهه میتواند امتداد داشته باشد) و بیشتر از همه فیلمنامه فاقد کشش و کم رمق که هر کجا از منطق روایی دچار نقصان میشد، دست به دامن معجزه میشد.
موسی به دنیا میآید اما هیچ درامی شکل نمیگیرد تعلیقها کم جان و گاه در حد شوخی است.
طراحی لباس سربازان و یوکابد مادر موسی با آن لباس یقه اسکی که با بافت ریز و نقش دار مزین شده و بسیار موارد دیگر.
تنها نکته ارزشمند فیلم موسیقی کارن همایون فر است و بس.
البته که حاتمی کیا سخنور طوری در نشست خبری از فیلم «موسی» تعریف و تمجید میکند که گویی ما فیلم دیگری را به جای فیلم او دیده ایم.
ابراهیم حاتمیکیای سخنور و نه فیلمساز، نمیداند تمدن بزرگ مصر با تنها ۲۰ سرباز و یک فرمانده احمق سرو سامان نیافته است، نمیداند قوم بزرگ یهود در مصر تنها به ۳۰ تا ۵۰ نفر ختم نمیشود، نمی داند تماشاگر امروز را نمیتوان بی سواد و احمق فرض کرد.
بدیهیترین شکل سینما را فراموش میکنیم و عنوان بیگ پروداکشن ورد زبان میشود. گویی معانی لغات اینجا بازتعریف تازهای مییابند.
حاتمی کیا نشان داد سالهاست که فیلمسازی لااقل با متر و معیار فیلمهای خودش فاصله گرفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد