علی نعیمی
از امروز جشنواره فیلم فجر در ایستگاه سیوچهارم، فعالیتهای خودش را با نمایش فیلم در سینماهای مردمی و در کاخ جشنواره آغاز میکند.
تحلیل اینکه در سیوسه دوره گذشته چه اتفاقی برای جشنواره فیلم فجر افتاده است نیاز به قلم مطول و حوصله خواننده دارد که در این مقال نمیگنجد اما آنچه امروز میتوانیم از آن به عنوان یک اتفاق یاد کرده و آن را به پله سیوچهارم یک جشنواره ملی نصب کنیم تبدیل یک اتفاق سینمایی به یک قاعده کلی برای سینمای ایران است. چه آنها که نمیخواهند به این باور برسند که جشنواره فیلم فجر با تمام اهمیت و جایگاهش نمیتواند در روند شکلگیری سال سینمایی ایران تاثیرگذار باشد و چه آنها که میدانند حضور در این رویداد حتی گاهی به قیمت پشت سر گذاشتن بعضی قواعد بازی بر آینده حرفهایشان تاثیر مستقیم و ارزشمندی دارد؛ به نیکی میدانند که جشنواره فیلم فجر با تمام نقصها و ایرادهای کلی که هر ساله از آنها رهایی ندارد؛ باز هم خطمشی اصلی سینمای ایران درست از همین رویداد ۱۰روزه بیرون میآید.
ذائقه سینمای ایران چه در جشنوارههای بینالمللی و چه در عرصه اکران و بازار فروش و سرمایهگذاری درست جایی شکل میگیرد که صاحبان آثار با پذیرش ریسک نمایش در این جشنواره، آن را به بوته امتحان گذاشته و مخاطبسنجی و افکارسنجی درباره فیلمشان را در بیرحمانهترین سالنهای سینمایی کشور به تماشا بنشینند. آنها به خوبی میدانند که سالن تاریک سینما و تصویر نقش بسته بر پرده نقرهای و تمام آنچه سرمایه اصلی آنها است میتواند در یک چشم به هم زدنی از حضیض ذلت به عزیز لذت برسد و از آن طرف هم با تمام ادعاهایی که برخی با خود به سینما میآورند در کمتر از ۳۰ دقیقه از عرش به فرش نزول اجلال میکنند. در چنین شرایطی البته برد با کسانی است که حرف تازه و فرم تازه را در روایتهای داستانیشان لحاظ کنند. نمونههای موفقی از این دست در جشنواره فیلم فجر کم نبوده و فیلمساز بدون تقلید از فضای آثار متاثر از جهانبینی خود، اثری را خلق کرده است.
پرویز شهبازی، مانی حقیقی، بهنام بهزادی و شهرام مکری از فیلمسازانی هستند که در این شرایط و با تجربه کردن در اتمسفر جشنواره فیلم فجر از بوته آزمایش نگاه منتقدان و تماشاگران حرفهای سینمای ایران به خوبی بیرون آمدند و درست در جایی ایستادند که با هر اثر در جشنواره فجر مخاطب باید منتظر یک اتفاق خوب از آنها باشد.
از طرفی جشنواره فیلم فجر سینمای بدنه و آنچه میتوان از آن بهعنوان یک صنعت سرگرمیساز یاد کرد را از خود دور میکند و هیچگاه تعریف ویژهای برای آن نداشته است. از اینرو شاید جشنواره فیلم فجر در مقاطعی توانسته ذائقه مخاطب را ارتقا بخشد اما از طرفی هیچگاه نگاه بخش خصوصی و فرمولاسیون آن را برای گیشه نپسندیده و هیچگونه نقشه راه دیگری را در مقابلش نگذاشته است.
شاید از اینرو و با نگاه به آمار جشنواره فیلم فجر بتوانیم به این نتیجه برسیم که نسبت گیشه با محصول جشنواره فجر نسبت معکوس است. سالهای کمی در طول ۳۴سال گذشته، نگاه جشنواره فیلم فجر با گیشه همسان بوده و از این رو این رویداد مهم سینمایی را فارغ از دغدغههای بخش خصوصی میتوان قلمداد کرد. نمونههای نقض این موضوع مانند فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» وجود دارد که در گیشه و جشنواره مورد توجه قرار گرفته اما این مثال نقض را نمیتوان به کلیت غمزده و نگاه خاکستری آثار برگزیده جشنواره فیلم فجر تعمیم داد. چه آنچه به نیکی میتوانیم درک کنیم جشنواره فیلم فجر اقبال زیادی به ژانر کمدی نشان نداده و به جز چند دوره محدود ازجمله دوره بیستوسوم که فیلم «مهمان مامان» برگزیده این رویداد شد هیچگاه نتوانسته است این مشکل را در خودش حل کند که جامعه شاد را میتوان با تزریق یک ذائقه جدید شاد کرد.
جشنواره فیلم فجر فرصت دوبارهای است تا سینمای ایران در شناختن ظرفیتهای عرصه نمایش عمومی آثارش فکر جدیتری کند. عمر سیوچهار ساله جشنواره فیلم فجر این رویداد مهم فرهنگی را به جایگاهی رسانده است که میتوان به ظرفیتهای آشکار و نهان آن اعتماد کرد و از این رو افقهای تازهای را پیش روی سینمای ایران ترسیم نمود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- معرفی ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- اعلام اسامی داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- پایان مراحل ضبط و میکس موسیقی «جمشیدیه»
- اعلام نامزدهای فجر ۳۶، امشب با حضور داوران در پردیس ملت
- همه تیزرهای فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را یکجا ببینید/ فیلم
- اسفندیاری: شرکت تعداد زیاد فیلم در سودای سیمرغ جشنواره را بیمعنی میکند
- واکنش ارد عطارپور به تغییرات بخش مستند فیلم فجر
- قیمت بلیتهای جشنواره فیلم فجر چقدر است؟
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- بررسی فیلم های جشنواره فجر در سینماسینما/ ۷- ایتالیا ایتالیا
- پرکارترین بازیگران زن جشنواره فیلم فجر
- ۹ فیلم اولی جشنواره فجر کدامند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران