سینماسینما، سام بهشتی:بعضی از شخصیت های سینمایی وقتی توسط فیلمنامه نویس و کارگردان خلق می شوند، در ذهن مخاطبان ماندگار هستند و در جهان معاصر نمی توان بیش از حد تعریف شده از آن ها بهره برد اما ارژنگ صنوبر یکی از شخصیت های بامزه و ماندگار در سینمای معاصر ما است که جان گرفتن این شخصیت مرهون بازی خوب رضا عطاران و هوشمندی سامان مقدم در یک مدیوم متفاوت در سینما است، در مطلبی که در زمان اکران قسمت اول فیلم نهنگ عنبر نوشتم به این نکته اشاره کرده بودم که جدا از بارِ کمدی فیلم، در لایه های پنهان فیلمنامه با یک درام مردانه مواجه هستیم و جِلد یک نهنگ عنبر، فیلم دٌرستی است، اما فیلمنامه قسمت دوم آن در شیوه روایت آشفته و سر درگم است و با یک فیلمنامه شلخته و بریده بریده مواجه هستیم که با تحریک نوستالوژی های دهه شصتی و خلق لحظه های بامزه می خواهد، زوایای دیگری از زندگی رویا و ارژنگ را به تصویر بکشد، فیلم با بهره وری از فضایی که در اختیار دارد در خلق لحظات کمدی و استفاده درست از موقعیت به قدم برداشتن در ژانر کمدی اش وفادار می ماند اما سکانس های جدی و تاثیر گذاری ندارد، سامان مقدم به شدت کارگردان خوب و خلاقی است و ژانر کمدی را به خوبی می شناسد اما در جلد یک نهنگ عنبر از این فرصت به خوبی بهره برد و امضا خودش را در سکانس های مهم فیلم زد اما در این فیلم به غیر از دو سکانس پایانی که حرف جدی می زند و بار دراماتیک قصه باید ملتهب تر باشد، در سطح حرکت می کند و تاثیرگذاری جدی ندارد و درجا می زند و خنثی عمل می کند، جدی ترین لطمه وارد شده از سوی فیلمنامه است، سامان مقدم فیلمساز هوشمندی است و کارنامه اش بیانگر این است که سینما را به خوبی می شناسد.
فلاش بک ها و کندکاو بیش از حد در زندگی قهرمانان قصه که ما در جلد یک به خوبی آن ها را شناختیم، آزار دهنده است و کارکردی ندارد، سکانس های پناه ( رضا ناجی ) و حاجی ( علی قربان زاده) بیرون می زند و نیاز قصه نیست و بیرون می زند.
فیلم یک مهناز افشار مٌهم دارد که بازی اش در این قسمت به شدت دیده می شود و فواصل مهمی دارد که نباید ساده از کنار آن عبور کرد، افشارِ نهنگ عنبر ۲ برای جان بخشیدن به کاراکتر رویا سه سبک بازی مختلف ارائه می کند، در گذشته و حال دو شیوه اجرایی متفاوت را به کار می گیرد و در لحظات شکل گیری درام و نقطه عطف قصه، جنس بازی اش تغییر می کند که انگار سه فصل متفاوت است، سخت است که بازیگری بتواند در یک نقش غیر جدی و کمدی از سه تکنیک متفاوت برای خلق یک شخصیت بهره بگیرد که مهناز افشار ثابت کرد که این امر دست نیافتنی نیست.
شاید نهنگ عنبر ۲ به مراتب جدی تر و سینمایی تر از قسمت اولش نباشد اما شرافت اش در این است که به هر قیمتی نمی خواهد مخاطبان را بخنداند و کٌمدی است که فکر پشت آن است و فیلمسازش در کارنامه اش فیلمی به نام مکس دارد که هنوز جز فیلم های ماندگار در این ژانر است، نهنگ عنبر ۲ با رویکرد تجاری تری نسبت به قسمت اولش ساخته شده و همین که باعث رونق سینماها خواهد شد، اتفاق مهمی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- تبریک عوامل نهنگ عنبر به هزارپایی ها به خاطر جابجایی رکورد فروش سینمای ایران
- فیلم/ پژمان جمشیدی، آزاده صمدی و ویشکا آسایش در تیزر «دیوار به دیوار۲»
- ضبط «دیوار به دیوار ۲» به ۸۰ درصد رسید/ رایگان به سریال پیوست
- فرجی: پروانه نمایش «صد سال به این سالها» مربوط به ده سال قبل است
- میترا حجار و علی قربانزاده ساکنین جدید «دیوار به دیوار ۲» شدند
- عکس جنجالی سامان مقدم، درمیشیان و امیریوسفی در اینستاگرام
- گفتههای ویشکا آسایش از مجسمه سازی تا بازی در سریالهای کمدی
- «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» در شبکه نمایش خانگی
- رکوردزنی بدلکار «نهنگ عنبر ۲» با پرش از ارتفاع ۶۰ متری
- میلیاردرهای سینما این روزها سرگرم چه کاریاند؟/ گزارش سینماسینما از تازهترین مشغله پولسازترین کارگردانان
- «صد سال به این سالها» در آستانه اکران/ فیلمی که بعد از سالها رفع توقیف شد
- آخرین آمار فروش فیلمهای بر پرده/ اکسیدان خوب میفروشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد