سینماسینما، گلاره محمدی
انتخاب انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی در کنار چهار انیمیشن دیگر «مردان زیبا»، «آب نبات جادویی»، «سرگردان و شگفت انگیز» و «اوه!» برای کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را شاید بتوان بهترین خبر برای سینمای ایران خصوصاً در حوزه مهجور مانده انیمیشن دانست.
داستان این انیمیشن درباره ناخدایی است که در دوران جنگ، آسیبهای روانی شدیدی را تجربه کرده و حالا در تلاش است با زندگی در انزوا و همراهی دخترش، آرامشی نسبی پیدا کند. با این حال، زخمهای روحی او بهوضوح در روابطشان تاثیر میگذارد. این داستان، به شکلی عمیق و واقعی، بازتابدهنده تأثیرات اختلال استرس پس از سانحه یا همان PTSD بر زندگی افراد و خانوادههایشان است و مخاطب را به تفکر درباره آسیبهای ناشی از جنگ و راههای بازسازی زندگی پس از آن دعوت میکند.
یکی از نقاط قوت اصلی این انیمیشن، روایت سیال و پُرکششی است که بدون نیاز به دیالوگ، مفاهیمی پیچیده را بیان میکند. هر قاب از انیمیشن، با تنالیته ای از رنگهای گرم و فرم های ساده و مینیمال، فضای زندگی شخصیتها را ترسیم میکند و تماشاگر می تواند مستقیم و بدون کوچکترین واسطه با جهان اثر ارتباط برقرار کند. تمرکز بر جزئیات و سکوت های حساب شده، بهخوبی حس اندوه، ناامیدی و تلاش برای رهایی را منتقل میکند.
باید به این نکته اشاره کرد که تکنیک دوبُعدی کلاسیک، که این انیمیشن از آن بهره برده است، با وجود سادگی در ظاهر، در طراحی و اجرا به شدت پُر زحمت و زمان بر است.
با استفاده از این تکنیک امکان خلق تصاویری تأثیرگذار و شاعرانه فراهم شده که در بر انگیختن احساسات تماشاگر موفق عمل کرده است.
این تکنیک به دلیل فرم تخت و استاتیک خود، اغلب در داستانهای نمادین و مفاهیم فلسفی بکار گرفته میشود. اتفاقی که به نوعی در این انیمیشن هم افتاده و باعث شده تا مخاطب بیش از آنکه مسحور خودنمایی های پیچیده و تکنیکی اثر شود، با مفاهیم عمیق داستان ارتباط برقرار کند و با حرکات پیچیده و چند بعدی یا واقعگرایانه درگیر نباشد.
از سوی دیگر مضمون «در سایه سرو» که به موضوعی انسانی و معنوی میپردازد، با تکنیک انتخابی آن هماهنگ است. بکارگیری این روش در کنار انتخاب پالت رنگی منحصربفرد فیلم و بکار بردن رنگهای تخت و کنتراست قوی در طراحی شخصیتها و صحنهها، جنبه بصری جذابی به انیمیشن بخشیده و به خوبی توانسته حس کهنگی، اصالت، و روایت جاری در جغرافیایی خاص را به نمایش بگذارد.
از دیگر ویژگی های بارز در انیمیشن دو بُعدی کلاسیک، حرکات محدود و آهسته کاراکترها و عناصر تصویری است که این ویژگی با لحن آرام و شاعرانه داستان همخوانی دارد و به بیننده این فرصت را میدهد تا با تک تک جزئیات و فراز و فرودهای این روایت همراه شود.
از سوی دیگر، تاثیر موسیقی متن در این انیمیشن قابل انکار نیست.
تنوع موتیف های آهنگین با ضربآهنگ آرام انیمیشن هماهنگ است و حال و هوای داستان را به خوبی به مخاطب منتقل میکنند. در لحظات سکوت، صداهای محیطی مانند صدای دریا، باد یا نفسهای سنگین شخصیتها، به تنهایی بار دراماتیک صحنه را بر دوش میکشند و تماشاگر را با فضای حاکم بر داستان همراه میکنند.
«در سایه سرو»، بدون شک نمونهای برجسته از قدرت انیمیشن در روایتگری است و توانسته با ظرافت و اصالت خود، جایگاه ویژهای در میان رقبای حرفه ای در سطح بینالمللی پیدا کند.
این اثر، نه فقط یک تجربه بصری قدرتمند، بلکه نمونهای درخشان از نقش انیمیشن در پرداختن به موضوعات انسانی با نگاهی جهانی است و با تمامی ویژگیهای برجستهاش، شایسته جایگاهی ویژه در میان بهترین انیمیشنهای کوتاه جهان بوده و مخاطب را تا مدتها پس از تماشای آن، با اندیشهها و احساساتش به تامل وا می دارد.
مشتاق تماشای انیمیشن بعدی این تیم خوش فکر، خلاق و حرفه ای هستم و امیدوارم اسکار نود و هفتم برای سینمای ایران شگفتی ساز شود؛ تا دیدن مجسمه طلایی اسکار در دستان شیرین سوهانی و حسین ملایمی لحظه شماری میکنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
- رئیس جدید آکادمی اسکار انتخاب شد
- آکادمی اسکار بهدنبال ملغمه بینالمللی میگردد؟
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





