سینماسینما، محسن جعفری راد:
نیما اقلیما با ساخت امیر گام اول را برای کارگردانی در فیلم بلند، محکم برداشته است. برگ برنده فیلم رعایت ایجاز و اعجاز در تصویرپردازی و هدایت بازیگران و توجه به مولفه های مینیمالیسم در اطلاع دهی است. فرم بصری فیلم شباهت زیادی به کارهای موفقی مثل ida ساخته پاوو پاولیکوفسکی دارد ، اما خوشبختانه اقلیما این تاثیرپذیری را از صافی و فیلتر خود گذرانده و تناسب لازم را با تنهایی پرهیاهوی شخصیت امیر دارد. اقلیما سعی کرده با تاکید بر فضاهای خالی کادر و تسلط فضاهای خالی بر حضور شخصیت ها، تاثیر تنش و کمکش بیرونی را بر تلاطم درونی شخصیت نشان دهد و بر عکس. یا باند صوتی غنی فیلم که می توان از آن به عنوان مکمل تصویرپردازی های بدیع نام برد.در هدایت بازیگران هم نگاه مستقل اقلیما قابل شناسایی است. برون گرایی و بازی پر اکتی که از میلاد کی مرام سراغ داریم، جایش را به یک بازی زیرپوستی و ایستا داده که به خوبی از عهده این نوع بازی برآمده است. بقیه هم حضور به اندازه دارند. به خصوص سحر دولت شاهی که با اینکه حضور کوتاهی دارد با پروراندن درست نقش در ذهن می ماند و خصوصیات یک شخصیت مبتلا به شیزوفرنی را به خوبی بارور کرده است.
امیر ضعفی اگر دارد به برخی خرده روایت های نصف و نیمه آن مربوط می شود و مشکلاتی که در تبیین درونیات شخصیت ها وجود دارد. به خصوص ماجرای غزل و دوست امیر یعنی علی که کمتر جزییات آن شناسانده می شود و انگیزه ها و خاستگاه شخصیت غزل به هیچ وجه مشخص نمی شود. و ضعف مهمتر شخصیت پردازی امیر که صرفا به سکوت و انزوا و عدم کنشمندی او تاکید می شود درحالیکه برای باورپذیر بودن یک قهرمان حتی در سینمای مدرن به فردیت یافتگی بهتر و بیشتری نیاز است.
با وجود این ضعف های داستانی، از لحاظ اجرایی فیلم نمره بالایی می گیرد و می توان به فیلم های بهتر و تاثیرگذار تر نیما اقلیما امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- شروع مبهم، پایان مخدوش/ نگاهی به فیلم «امیر»
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- نگاهی به فیلم «امیر»
- یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «امیر»
- «امیر» راهی ترکیه شد
- اختصاصی سینماسینما/ کارلوویواری در تسخیر فیلمهای ایرانی / از «امیر» تا «همه میدانند» و «سه رخ»
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- نیما اقلیما برای ساخت فیلم تازهاش راهی شمال میشود
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





