سام بهشتی
بعضی وقت ها برخی از اتفاق هایی که در تاریخ معاصر می افتد، توسط فیلمسازان به تصویر کشیده می شود و یا اقتباسی از آن واقعه صورت می گیرد.
حافظه تاریخی ما آنقدرها هم قوی نیست که در مقاطع مختلف، اتفاق هایی که می افتد را با جزئیات در ذهن خود حک کنیم، اما ماجرای پرونده شهلا جاهد که به یک بحران اجتماعی در تاریخ معاصر تبدیل شده بود هنوز در اذهان عمومی باقی است و پیش از این کارگردانان حوزه تئاتر به سراغ این مضمون رفتند و با بضاعت خود بخش هایی از این ماجرا را روایت کردند.
اما این بار هومن سیدی در تازه ترین فیلمش با عنوان “خشم و هیاهو” قصه ای را به تصویر می کشید که خواسته و یا ناخواسته، داستان شهلا جاهد را در ذهن مخاطب متبادر می سازد. حال این اتفاق تعمدی بوده یا بر حسب تصادف مخاطب ذهنش به آن سمت و سو می رود، اصلی است که به فیلم الصاق خواهد شد و اگر کارگردان خودش هم بخواهد نمی تواند منکر این قصه شود.
“خشم و هیاهو” فیلمی است که شروعی طوفانی دارد و مخاطب را با خود همراه می کند اما در میانه راه ریتم و ضرباهنگ فیلم گرفته می شود و در بیان روایت زبانش الکن است. قصه تازه ترین ساخته هومن سیدی، شخصیت محور است و مخاطب می خواهد یک واقعه را از زبان دو راوی متفاوت بشنود و ببینید و در نهایت با پایان بندی شخصی کارگردان مواجه شود اما در ۳۰ دقیقه اول این اتفاق می افتد و در ادامه مسیر قصه کارکرد خود را ندارد و حفره های فیلمنامه مخاطب را اذیت می کند.
نوید محمدزاده ایفاگر نقش اصلی و اول شخص ماجرا است و در مقابل او طناز طباطبایی قرار دارد که بخشی از بار دراماتیک فیلم بر عهده او است که تمامیت درجا زدن فیلم هم به بخش دوم و به اصطلاحی دیگر ساید دوم فیلم بر می گردد.
محمدزاده که این روزها به عنوان یک بازیگر با تکنیک و صاحب سبک شناخته می شود در نیمه اول فیلم و تمامی سکانس هایی که مربوط به او است یک بازی منسجم و فوق العاده ارائه داده که شبیه هیچ کدام از نقش هایی که تا کنون ایفا کرده، نیست و این یک ویژگی برای او محسوب می شود.
نوید محمدزاده در این فیلم، بازیگری نیست که در فیلم “ابد و یک روز” می بینیم و نامزد شدنش در هر دو بخش اصلی و مکمل هم به حق است، چون دو شیوه متفاوت برای ایفای نقش هایش پیش گرفته است. محمدزاده از عهده نقشی که سیدی به او سپرده به خوبی بر آمده و در نیمه اول، در خدمت فیلم است اما “خشم و هیاهو” نیمه دومی دارد که بر عهده طناز طباطبایی است، بازیگری که تمام تلاش اش را کرده تا متفاوت باشد اما در نیمه دوم و درست جایی که تمام حواس ها به سمت او است و باید یکه تازی کند، چیزی برای ارائه ندارد و در پلان های دادگاه، زندان و اعدام همان بازی که در فیلم “هیس دخترها فریاد نمی زنند” را ارائه کرده است را می بینیم و این بازیگر چیز تازه ای برای عرضه ندارد فقط در چند سکانس اولیه فیلم با طناز طباطبایی نسبتا متفاوتی مواجه می شویم.
هومن سیدی می توانست موفق تر از این عمل کند، هرچند که این فیلم نسبت به فیلم “اعترافات ذهن خطرناک من” خیلی جلوتر و موفق تر است. نقدی هم که بر فیلم وارد است شاید کمی به کارگردانی سیدی باز می گردد، اگر برای نقش اول زن به سراغ طباطبایی نمی رفت و یا بازی متفاوت تری از او می گرفت ماجرا کمی فرق می کرد. هنوزم معتقدم نیمه اول فیلم به شدت خوب است و نیمه دوم فیلم کار را خراب می کند، بازی که سیدی با فٌرم می کند و جنس رنگ تصاویر از شور هیجان زندگی به سمت تلخی می رود، هیچ حسی را به مخاطب القا نمی کند و سکانس های دادگاه و اوج قصه حس مخاطب را بر نمی انگیزد.
مهمترین ویژگی فیلم علاوه بر بازی خوب و اصولی نوید محمد زاده، طراحی صحنه و لباس متفاوت آن است که به چشم می آید. موقعیت هایی که کاراکترها در آن قرار می گیرند، با فضای آن شخصیت ها همخوانی دارد.
هومن سیدی کارگردان جوانی است که قواعد و ساختار سینمایی را به خوبی می شناسد، او کارگردانی فیلم ها موفق “آفریقا” و “سیزده” را در کارنامه خود دارد اما در “خشم و هیاهو” امضای سیدی را پای پلان های منحصر به فرد او نمی بینیم. سیدی از فیلمسازانی است که صاحب تکنیک و هوش ذکاوت کافی در کارگردانی است اما “خشم و هیاهو” نشانی از او ندارد.
ای کاش که سیدی به سینمای خودش بازگردد و بار دیگر آزمون و خطا نکند.
ما لٌعبتکان ایم و فَلک لٌعبت باز
از روی حقیقت ایم، نه از روی مجاز
برچسبها: خشم و هیاهو, هومن سیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





