سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
سامان سالور در آخرین ساخته ی خود به سراغ موضوعی رفته است که در چند سال اخیر به کرات به آن پرداخته شده است: اعتیاد.
فیلم نقطه شروع خوبی دارد. مخاطب خود را با خانواده ای شاد و سرزنده مواجه می بیند که به ناگاه پیشامدی همه چیز را دستخوش تغییر می کند و بسیاری از واقعیت ها را آشکار.
«سه کام حبس»، ایده اولیه خوبی دارد اما از میانه هایش به ورطه تکرار می افتد و به شدت کلیشه ای می شود. همراهی نسیم با مجتبی برای فروش مواد و … انتخاب هایی هستند که درام را از نفس می اندازند و روند پیشرفت داستان را به بسیاری دیگر از فیلم هایی با همین محوریت نزدیک می کنند.
فیلم به لحاظ منطق روایی دچار ابهاماتی می شود که عدم شفافیت آن ها مخاطب را نسبت به واقعه های اتفاق افتاده در درام دچار تردید و پرسش می کند. مثلاً این که چرا پلیس، خانه ای را که مالک آن یک قاچاقچی شیشه است به همین راحتی رها می کند؟ و پرسش هایی از این دست به کرات برای مخاطب فیلم پیش می آیند چرا که پاسخ آن ها نه در متن فیلمنامه و نه در مکالمات و کنش های میان شخصیت ها دیده نمی شود.
اما اگر بخواهیم به وجوه مثبت فیلم بپردازیم باید اذعان کنم که فیلمساز با شناختی کامل و جامع از جامعه و تحقیقاتی مبسوط راجع به مصرف کنندگان و قاچاقچی های مواد مخدر به سراغ ساخت فیلم خود رفته و بنابراین بی هیچ چشم پوشی و سانسوری سیاهی ها و تلخکامی های زندگی این قشر از جامعه را به تصویر می کشد.
همچنین سردی حاکم بر فضای فیلم به واسطه نورپردازی مناسب، فیلمبرداری هوشمندانه و طراحی خوب صحنه به شکل متقاعدکننده ای به مخاطب القا می شود.
فیلم سر و شکل مناسبی دارد و هیچ نشانی از شلختگی در اجرا و میزانسن آن دیده نمی شود.
شاید بزرگ ترین ایراد وارد بر آن را بتوان همین پرداخت نخ نما و کلیشه ای به مسئله اعتیاد دانست و داستانی که پس از مقدم شدن مبحث اعتیاد بر دیگر مسائل فیلم، به شدت قابل پیش بینی و گاه باورناپذیر می شود. فیلمساز به منظور محکم کاری و اثبات هر چه بیش تر سیاهی هایی که اعتیاد بر مبتلایانش تحمیل می کند گاه خرده داستان ها و جزییاتی را وارد فیلم می کند که لزومی به بودنشان نیست و شاید بهتر باشد بگویم نبودن شان قطعاً انتخاب درست تری می توانست باشد.
در مقابل برخی خرده رفتارهای کاراکترها و بعضی از کدها و نشانه های ظریفی که سالور در سطوح و لایه های زیرین متن اثر جا داده هوشمندانه اند و به غنای محتوایی اثر می افزایند.
«سه کام حبس» مجموعه ای کامل از بازی های خوب جشنواره را در خود دارد؛ نقش پریناز ایزدیار در فیلم می توانست او را با خطر تکرار نقشش در «ابد و یک روز» و حتی «تابستان داغ» مواجه کند اما او نقش را از خود عبور می دهد و با برجسته ساختن خصوصیات منحصر به فرد رفتاری او میان بازی خود در «یک کام حبس» با دیگر فیلم هایش تفاوت ایجاد می کند. بازی ایزدیار از امتیازات فیلم است. محسن تنابنده نیز بازی درخشانی دارد. در میان بازیگران فرعی کار نمی توان از حضور کوتاه اما تاثیرگذار سمیرا حسن پور چشم پوشی کرد. با همه این حرف ها «سه کام حبس» فیلمِ پریناز ایزدیار است؛ نقشی که می تواند او را به نامزدی یک سیمرغ بلورین دیگر نزدیک کند.
فیلم پایان بندی دلپذیری دارد؛ پایانی محتوم و خوشایند که دریچه های امید را بر مخاطب نمی بندد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان ایسفا؛ سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش