سینماسینما، پدرام عبهر: «خفهگی» یک عاشقانهی مریضِ سیاه و سفیدِ سردِ مالیخولیایی است. یک فیلمِ خوشساخت که به معنای واقعی کلمه «سینمایی» است. قابهای تصویر و حرکاتِ دوربین همگی با دقّت طراحی شدهاند، نورپردازی هنرمندانه است، طرّاحی صحنه و لباس و گریم کمنقص است، موسیقی دقیقاً با حال و هوای فیلم همخوانی دارد و اغلب در پسزمینه جریان دارد و بازیها هم حرف ندارد. و فریدون جیرانی این ارکسترِ خوشصدا را به بهترین شکل رهبری (کارگردانی) کرده است.
آخرین ساختهی فریدون جیرانی، به اعتقاد من بهترین و پختهترین فیلم این کارگردان کهنهکار است. فیلم جدید جیرانی، از خیلی جهات یادآور فیلمهای پیشین اوست؛ قرمز، شامِ آخر، پارکوی؛ همگی عاشقانههایی مریض بودند با چاشنی ترس و دلهره و آدمهای روانپریش. «خفهگی» هم داستان دختری (پردیس احمدیه) است که در سردترین و برفیترین روزهای سال، از ترس پسرعمویش (نوید محمّدزاده) که به تازگی باهم ازدواج کردهاند، راهی تیمارستان شده. به تدریج، پای پرستار تیمارستان (الناز شاکردوست) نیز به ماجرای پیچیدهی این زوج عجیب کشیده میشود.
«خفهگی» خوب آغاز میشود، بهتر ادامه پیدا میکند و طوفانی به پایان میرسد. شاید برخی منتظر هیجان بیشتری در فیلم بوده باشند. امّا به شخصه معتقدم که حال و هوای مالیخولیایی فیلم، هیجانی بیش از این را نمیطلبید. امّا در نهایت، برگ برندهی «خفهگی» نه فیلمنامه بلکه کارگردانی است. (هرچند ناگفته پیداست که بدون یک فیلمنامهی خوب، فیلم توخالی میشد.) در کمتر فیلمی از سینمای ایران چنین تصاویرِ سینمایی چشمنوازی میتوان یافت که البتّه به درستی در خدمت فضاسازی و قصّه نیز باشد. امّا در خفهگی صدا نیز به اندازهی تصویر اهمیت دارد؛ صدای بارش برف، صدای نفسها، صدای فندک، و صداهای دیگر که تقریباً به صورت اغراقشده شنیده میشوند و به ترس و تعلیقِ حاکم بر فضای فیلم میافزایند. و البته صدای موسیقی. موسیقی متن کارن همایونفر در این فیلم تشخّص نمییابد، بلکه در پس زمینه به آرامی جریان دارد و فقط گاه اندکی اوج میگیرد و باز به پشت تصاویر میخزد. شاید حتّی متوجّه موسیقی متن فیلم نشوید چرا که سعی نمیکند خودنمایی کند بلکه فقط در خدمت فضاسازی فیلم است. البتّه تکاهنگهای فیلم حسابشان جداست. کاملاً صداهای دیگر را محو میکنند و کل فضا را به خود اختصاص میدهند.
و امّا بازیها. الناز شاکردوست در نقشی بسیار متفاوت، با گریمی کاملاً متفاوت، درخشان ظاهر شده و بدون شک بهترین بازی دوران بازیگریاش را تا به حال ارائه کرده است. نوید محمّدزاده هم که همچون همیشه بینقص بازی میکند. پردیس احمدیه نیز در نقشی از لحاظ زمانی کوتاه امّا نه چندان راحت، عالی و باورپذیر ظاهر میشود. این سه بازیگر، نقش شخصیتهایی را بازی میکنند که خیلی متعلّق به جهان ما نیستند و شبیه هیچکس نیستند، با این حال میتوانند همذاتپنداری مخاطب را برانگیزند. که البته این امر همانقدر که به بازی خوب بازیگران مربوط است به شخصیتپردازی دقیق و عالی جیرانی هم برمیگردد.
خفهگی، «قرمز» جدید جیرانی است. قرمزی که این بار «خاکستری» است. خاکستریای که از «قرمز» هم خوشرنگتر است. و این خاکستریِ خوشساخت به اعتقاد نگارنده بهترین فیلمِ جشنوارهی گذشته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری