سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
نخستین فیلم بلند بهرام افشاری از این حیث اثر قابل احترامی به شمار میآید که یک کمدی سرپاست و بدون اتکا به شوخیهای سخیف و لودگیهای مرسوم چنین فیلمهایی قصهاش را پیش میبرد و مهمتر آنکه در داستانگویی کم نمیآورد.
شاید موضوع فیلم چندان بکر و خلاقانه نباشد. به هرحال کمدیهایی با داستانهایی مشابه در سینمای ایران کم ساخته نشدهاند اما اینکه فیلمساز موفق شود به ایدهی اولیهاش به درستی بپردازد، سیر اصلی داستان را به مسیری درست سوق دهد و داستانی نهچندان غیرتکراری را با ریتمی جلو ببرد که حوصلهی مخاطب را سر نبرده و او را به تماشای آن تا لحظهی پایان ترغیب کند، اتفاق مثبتیست که در رابطه با نخستین فیلم بلند بهرام افشاری رخ میدهد.
با اینکه «هفتاد سی» فیلمی کمدیست اما داستانش در بستر واقعیت شکل میگیرد و جلو میرود. دغدغهمندی اجتماعی فیلمساز را میتوان در لایههای زیرین آن یافت و پرداختنش به مقولههای مهمی چون فقر و بزهکاری ناشی از آن در بستری خانوادگی امریست که در بسیاری از کمدیهای گیشهپسند و تجاری این روزهای سینمای ایران کمیاب شده است. بنابراین «هفتاد سی» یک کمدیست با موضوعی کاملاً جدی و حتی تلخ!
برخلاف بخش زیادی از فیلمنامههای این روزهای سینمای ایران که از معضل لاغری و کممایگی رنج میبرند و با کمبود قصه روبهرو هستند، «هفتاد سی» در قصهگویی کم نمیآورد و رخدادهایش خشتبهخشت چیده شده و جلو میروند و همین مسئله ضرباهنگ آن را تا لحظات پایانی حفظ میکند. خوشبختانه دست فیلمساز در روایتپردازی آنقدری پر هست که برای پر کردن حفرههای داستان به شوخیهای خنک، لوس و دمدستی متوسل نشود. نباید فراموش کرد که آنچه مد نظر نگارنده است، پر و پیمان بودن ظرف داستانی فیلم برای قصهگویی است واین به معنای تازگی رخدادهای آن و بکر بودنشان نیست. درواقع فیلمساز مخاطب را با غافلگیریهای متعددی روبهرو نمیکند اما دستکم همان رویدادهای قابلانتظار در جا و زمان درست خود رخ میدهند و فیلم را از سکون و سکتههای روایی مصون نگاه میدارند.
درحالیکه ایراد بزرگ بسیاری از فیلمها مدتزمان بیجهت طولانی آنهاست، «هفتاد سی» علیرغم طولانی بودن مدتش کشآمده و خستهکننده نیست و به جهت ریتم مناسبش مخاطب را خسته نمیکند.
فیلم بخشی از موفقیت خود را لااقل در گیشه مدیون بازیگرانش است. «هفتاد سی» مجموعهی کمنقصی از بازیهای خوب و تاثیرگذار دارد و البته شخصیتهایی که درست و بجا پرداخته شدهاند. زوج بهرام افشاری و هوتن شکیبا، تقابلهایشان، اختلافات وهمدلیهایشان کاملاً به فیلم نشسته و در کنار این دو، ناهید مسلمی، سیاوش طهمورث، مهدی حسینینیا و صدف اسپهبدی همگی بازیهایی روان و متناسب دارند.
فیلمبرداری و تدوین دو عنصر موثر در «هفتاد سی» هستند؛ عناصری که در شکلگیری ریتم مدنظر فیلمساز و تأثیرگذاری بیشتر آن به لحاظ روایت و فرم بصری کاملاً موثرند.
«هفتاد سی» همان پایانبندی قابلانتظار را دارد؛ درواقع مخاطب میداند که برندهی خوشبخت آن جایزه درنهایت چه کسی خواهد بود اما مسیری که فیلمساز برای ترسیم جزئیات وقوع این رویداد چیده است باعث شده مخاطب همچنان با هیجان فیلم را تا پایان دنبال کند و درواقع جزئیات آن مسیر برایش اهمیت بیشتری نسبت به نتیجه نهایی خواهد داشت.
«هفتاد سی» تجربهای قابلاحترام برای بهرام افشاریست تا ورود خود را به صورت کاملاً رسمی به عرصهی فیلمسازی اعلام کند و بتواند جایگاهش را در این حیطه به شکلی جدی تثبیت نماید.
باید دید که او در آثار بعدیاش چه خط و مشیای را دنبال خواهد کرد؟ شاید حتی تغییر ژانر و سبک فیلمسازی و یک تجربهگرایی بتواند به او فضا و میدان بیشتری برای اثبات بیشتر تواناییهایش بدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- گلاره عباسی و بهرام افشاری در «بعد از اتفاق» به ایفای نقش میپردازند
- «جوجهتیغی» به کارگردانی بهرام افشاری به شبکه نمایش خانگی میآید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد