سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
نخستین فیلم بلند بهرام افشاری از این حیث اثر قابل احترامی به شمار میآید که یک کمدی سرپاست و بدون اتکا به شوخیهای سخیف و لودگیهای مرسوم چنین فیلمهایی قصهاش را پیش میبرد و مهمتر آنکه در داستانگویی کم نمیآورد.
شاید موضوع فیلم چندان بکر و خلاقانه نباشد. به هرحال کمدیهایی با داستانهایی مشابه در سینمای ایران کم ساخته نشدهاند اما اینکه فیلمساز موفق شود به ایدهی اولیهاش به درستی بپردازد، سیر اصلی داستان را به مسیری درست سوق دهد و داستانی نهچندان غیرتکراری را با ریتمی جلو ببرد که حوصلهی مخاطب را سر نبرده و او را به تماشای آن تا لحظهی پایان ترغیب کند، اتفاق مثبتیست که در رابطه با نخستین فیلم بلند بهرام افشاری رخ میدهد.
با اینکه «هفتاد سی» فیلمی کمدیست اما داستانش در بستر واقعیت شکل میگیرد و جلو میرود. دغدغهمندی اجتماعی فیلمساز را میتوان در لایههای زیرین آن یافت و پرداختنش به مقولههای مهمی چون فقر و بزهکاری ناشی از آن در بستری خانوادگی امریست که در بسیاری از کمدیهای گیشهپسند و تجاری این روزهای سینمای ایران کمیاب شده است. بنابراین «هفتاد سی» یک کمدیست با موضوعی کاملاً جدی و حتی تلخ!
برخلاف بخش زیادی از فیلمنامههای این روزهای سینمای ایران که از معضل لاغری و کممایگی رنج میبرند و با کمبود قصه روبهرو هستند، «هفتاد سی» در قصهگویی کم نمیآورد و رخدادهایش خشتبهخشت چیده شده و جلو میروند و همین مسئله ضرباهنگ آن را تا لحظات پایانی حفظ میکند. خوشبختانه دست فیلمساز در روایتپردازی آنقدری پر هست که برای پر کردن حفرههای داستان به شوخیهای خنک، لوس و دمدستی متوسل نشود. نباید فراموش کرد که آنچه مد نظر نگارنده است، پر و پیمان بودن ظرف داستانی فیلم برای قصهگویی است واین به معنای تازگی رخدادهای آن و بکر بودنشان نیست. درواقع فیلمساز مخاطب را با غافلگیریهای متعددی روبهرو نمیکند اما دستکم همان رویدادهای قابلانتظار در جا و زمان درست خود رخ میدهند و فیلم را از سکون و سکتههای روایی مصون نگاه میدارند.
درحالیکه ایراد بزرگ بسیاری از فیلمها مدتزمان بیجهت طولانی آنهاست، «هفتاد سی» علیرغم طولانی بودن مدتش کشآمده و خستهکننده نیست و به جهت ریتم مناسبش مخاطب را خسته نمیکند.
فیلم بخشی از موفقیت خود را لااقل در گیشه مدیون بازیگرانش است. «هفتاد سی» مجموعهی کمنقصی از بازیهای خوب و تاثیرگذار دارد و البته شخصیتهایی که درست و بجا پرداخته شدهاند. زوج بهرام افشاری و هوتن شکیبا، تقابلهایشان، اختلافات وهمدلیهایشان کاملاً به فیلم نشسته و در کنار این دو، ناهید مسلمی، سیاوش طهمورث، مهدی حسینینیا و صدف اسپهبدی همگی بازیهایی روان و متناسب دارند.
فیلمبرداری و تدوین دو عنصر موثر در «هفتاد سی» هستند؛ عناصری که در شکلگیری ریتم مدنظر فیلمساز و تأثیرگذاری بیشتر آن به لحاظ روایت و فرم بصری کاملاً موثرند.
«هفتاد سی» همان پایانبندی قابلانتظار را دارد؛ درواقع مخاطب میداند که برندهی خوشبخت آن جایزه درنهایت چه کسی خواهد بود اما مسیری که فیلمساز برای ترسیم جزئیات وقوع این رویداد چیده است باعث شده مخاطب همچنان با هیجان فیلم را تا پایان دنبال کند و درواقع جزئیات آن مسیر برایش اهمیت بیشتری نسبت به نتیجه نهایی خواهد داشت.
«هفتاد سی» تجربهای قابلاحترام برای بهرام افشاریست تا ورود خود را به صورت کاملاً رسمی به عرصهی فیلمسازی اعلام کند و بتواند جایگاهش را در این حیطه به شکلی جدی تثبیت نماید.
باید دید که او در آثار بعدیاش چه خط و مشیای را دنبال خواهد کرد؟ شاید حتی تغییر ژانر و سبک فیلمسازی و یک تجربهگرایی بتواند به او فضا و میدان بیشتری برای اثبات بیشتر تواناییهایش بدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه