سینماسینما، مازیار معاونی
جشنواره سی و نهم در راه است و حل نشدن معضل جهانی همه گیری ویروس کرونا، می رود که جشنواره را به سرنوشت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گرفتار کند، در این میان به تبعیت از بسیاری از سایر رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی ورزشی که طریقه برگزاری آنلاین را تجربه کرده اند یکی از پیشنهادهای روی میز برای جلوگیری از تعطیلی جشنواره، برگزاری آن به شیوه آنلاین برای منتقدان سینمایی است تا زحمات دوره یکساله گذشته سینماگران که در شرایط دشوار اپیدمی، مراحل پیچیده تولید پروژه های سینمایی را به سرانجام رسانیده اند دست کم در همین حد و اندازه محدود دیده شود. اما این تنها یک پیشنهاد است و تا عملی شدن آن فاصله زیاد و پرسش ها و موانع پیش روی بسیاری مانده که تا دیر نشده باید برای رفع آنها و دست پیدا کردن به پاسخ های معقول و امکان پذیر تدابیری فوری اندیشید.
نویسنده این مطلب، به شخصه با برگزاری آنلاین و محدود جشنواره موافق است چرا که تجربه دوره نزدیک به یکساله مواجهه با بیماری کرونا ثابت کرده که تعطیلی مطلق رویدادها در عرصه های مختلف اجتماعی، یکی از بدترین تصمیم های ممکن است، تصمیمی که به جز افزودن دوز بالایی از یأس و ناامیدی به اهالی و دست اندرکاران عرصه مورد نظر و از طراوات و تازگی افتادن خروجی فعالیت سالانه شان، ثمره دیگری نداشته و در عمل به غیرقابل تحمل تر شدن زندگی و افزایش میزان افسردگی و سرخوردگی در شرایط اپیدمی انجامیده است.
اما موضوع وجوه دیگری هم دارد که توجه به تمام آنها حائز اهمیت است، احتمالاً بزرگترین چالش پیش روی برگزارکنندگان مقوله صیانت از آثار و پیشگیری از دانلود غیرقانونی و تکثیرشان پیش از امکان اکران است ، مقوله ای فوق العاده مهم که به شدت اقتصاد سینما را آن هم در این اوضاع سخت کرونایی و تحریمی، تهدید می کند و نمی توان از کنارش به سادگی گذشت. پرسشی که همان اول به ذهن هر مخاطبی می رسد این است که اگر مشکل ضعف در سیستم امنیتی پلتفرم های ارائه دهنده خدمات اکران آنلاین همچنان وجود دارد ( آنگونه که تنها چند ساعت پس از اکران آخرین ساخته حاتمی کیا اتفاق افتاد) پس چگونه است که همچنان آثار سینمایی متعددی به شکل آنلاین در حال اکران هستند؟! اگر هم که چنین نقیصه ای به شکل کامل برطرف شده که دیگر قاعدتاً جای نگرانی وجود ندارد و امکان برگزاری آنلاین جشنواره آن هم در ابعاد محدود اعضای انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی و کادر سینمایی تحریریه های جراید مکتوب و سایتهای تخصصی مهیاست، حداکثر اینکه مولفه های بازدارنده قدرتمندتری برای کنترل عدم امکان نفوذ احتمالی به کامپیوترهای خانگی توسط هکرها فراهم شود که به هر حال به لحاظ احتمالات ریاضی، می توان درصد کمی از احتمال را برای آن در نظر گرفت.
نکته دیگر اگر از منظر فنی، اعطای کد به مخاطبین حرفه ای عرصه سینما واجد محدویدت های فنی باشد قاعدتاً نمی توان سایر شرکت کنندگان در ادوار پیشین جشنواره از خبرنگاران و عکاسان گرفته تا حتی دست اندرکاران ساخت فیلم های شرکت کننده در جشنواره را در این رویداد هنری محدود شریک کرد به خصوص اینکه حضور این عزیزان زحمتکش هم در صورت برگزاری جشنواره به شکل عادی در کاخ رسانه و سالن های سینمایی ذی ربط معنا پیدا می کند. متمرکز کردن هر دو بخش جشنواره در اردیبهشت ماه پیش رو هم به شرطی گزینه خوبی خواهد بود که تضمین قطعی پایان یافتن پاندمی کرونا تا آن زمان وجود داشته باشد که همه می دانیم به رغم پیش بینی های امیدوار کننده ی اخیر مبنی بر در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا تا آن زمان، هنوز این تضمین آنچنان محکم نیست که بتوان با تکیه بر آن برگزاری جشنواره فجر را با خیال آسوده به تأخیر انداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش