سینماسینما، علیاصغر کشانی
حالا که نیمی از فیلمهای جشنواره امسال را دیدهایم، بیشتر میشود انگارههایی از مسائلی که ذهنیت سازندگان فیلمهای سینمایی یکی دو سال یا شاید نیم دهه اخیر سینما را شکل میدهد، مورد تدقیق و ارزیابی قرار داد و نسبت به غالب فیلمها که فاصله مبسوطی با ذهنیت دورانشان دارند و گاه درگیر روابط پیش پا افتاده و دغدغههای محدود زندگی روزمره شدهاند بیش از هر چیز به از دست رفتن یکی یکی فرصتها، تاسف خورد. هر چند مواجهه فیلمساز با مسئله سیاستگذاری و محدودیتها در سینما را نمیتوان به راحتی و بدون ملاحظات رایج نادیده گرفت، اما این مواجهه ایست که در تمام ادوار، روشنفکران، طبقه متوسط و قشر تحصیلکرده ایران به خصوص فعالان اصیل هنر سینما با آن دست به گریبان بوده اند و هر چند آنچه بیش از هر چیز (با وجود چنین زیستی) خودنمایی می کند، دستاوردهای بی مانند و یگانه ی سینمای ایران در طول تاریخ هنرش است که به صراحت نشان می دهد آثار بی پروا و در عین حال متفکرانه و فربه کم نداشته است. فیلمهایی که به لحاظ هدف گذاری نسبت به زوایای پر التهاب تاریخ عمیق، و از نظر رویکردهای فلسفی و جامعه شناسانه یگانه و ژرف اندیش بر مدار کلان گفتمان های تاریخ تفکر و البته بر اساس جنبش ها و حرکت های اجتماعی در جای درست ایستاده اند.
هر چند به سهل الوصول ترین شکل ممکن می توان به بهانههایی چون سختگیری به هنر، واکنش به اقتدار و تسلط یا عدم تاب آوری آثار الینه و به لحاظ فهم اجتماعی تولیداتی مفلسانه عرضه کرد یا ناامیدانه تر از آن با عذر آوردن از محدویت های ساخت و مابه ازاهای حاکم بر پخش، فاصله تولیدات از هم را به درازا کشاند یا از تولیدش صرف نظر کرد یا در بدترین حالت ممکن تن به پدیدآوردن آثار جعلی و موهوم داد. اما سینمای ایران با مداومتی پیاپی، دوران دشوارتر و زمانه ای صعب تر به خود دیده و در عوض کارنامه ای درخشان با انبوهی آثار تکان دهنده و محتوایی غنی با دستاوردی والا، با برآیندی ممتاز و حاصلی شریف به جا گذارده و مقابل دیدگانمان است. در زمانه ای نچندان دور «بلوچ»، «کندو» یا «پستچی» چگونه آن چنان عریان و بی پروا مدرنیسم را نقد کردند. نادری در «تنگسیر»، تقوایی در «نفرین» و کیمیایی در «خاک» با چه صراحتی نظام فئودالی را به چالش کشیدند. مهرجویی در «گاو»، هریتاش در «ملکوت» و کیارستمی در «طعم گیلاس» چطور با بصریتی بی بدیل مسائل هستی شناسانه و مابه ازاهای وجودی انسان معاصر را در اثر درخشانشان منعکس کردند.
و بار دیگر ببینیم «طلای سرخ» و «دایره مینا» کاپیتالیسم، و «درخت گلابی» اندیشه های شبه مارکسیستی را با چه عناصری به نقد کشیدند.
« قضیه شکل اول شکل دوم»، «آرامش در حضور دیگران» و «بانو» با چه روایتی قدرت را نکوهیدند و «مشق شب» چطور به سادگی هر چه تمام، نظام آموزش در ایران را دست پاچه کرد.
فرمان آرا با کدام اله مان هایی در «شازده احتجاب» خدنگ تیزش را به سوی بی قانونی و استبداد می گیرد و در جایگاهی ممتاز علی حاتمی در «ستارخان»، «مادر» و «دل شدگان» با کدام بینشی از ناسیونالیسم دفاع و بیضایی با ساخت «غریبه و مه»، «باشو …» و «شاید وقتی دیگر» با چه انگاره های عمیقی مساله پر غصه هویتمان را منتقل می کند و در نهایت آیا سینمای ایران تیزبین تر از نصرت کریمی برای طرح پرسش های بی مهابا از سنت سراغ دارد.
شکی نیست که با چنین پشتوانه ای سینمای ایران، به عنوان پر جاذبه ترین آلترناتیو تفکر انتقادی و به عنوان مهمترین وسیله پیشروی هنر فیلم و البته با اهمیت ترین ابزار اصلاح اجتماعی، نه فرصتی برای درجا زدن و نه درنگی برای پسرفت دارد.
وقتی به دورانی که در آن زیست می کنیم می نگریم، به زمانه ای که سینما نه جایگاه که با بخش اعظم آثار فاقد جهت گیری اش، گریزگاه نسل جدید شده، اشتباه نکنیم، بیش از هر چیز به نظر می رسد مخاطب نسل امروز در اکوسیستم مجازی و صفحات پر جاذبه اینستا سرگشته نیست، بلکه بیش از هر زمانی به دنبال حقیقت، تشنه فهم تاریخ و در جستجوی پرسش های بی پاسخ مانده اجتماعی اش است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





