سینماسینما، علیاصغر کشانی
حالا که نیمی از فیلمهای جشنواره امسال را دیدهایم، بیشتر میشود انگارههایی از مسائلی که ذهنیت سازندگان فیلمهای سینمایی یکی دو سال یا شاید نیم دهه اخیر سینما را شکل میدهد، مورد تدقیق و ارزیابی قرار داد و نسبت به غالب فیلمها که فاصله مبسوطی با ذهنیت دورانشان دارند و گاه درگیر روابط پیش پا افتاده و دغدغههای محدود زندگی روزمره شدهاند بیش از هر چیز به از دست رفتن یکی یکی فرصتها، تاسف خورد. هر چند مواجهه فیلمساز با مسئله سیاستگذاری و محدودیتها در سینما را نمیتوان به راحتی و بدون ملاحظات رایج نادیده گرفت، اما این مواجهه ایست که در تمام ادوار، روشنفکران، طبقه متوسط و قشر تحصیلکرده ایران به خصوص فعالان اصیل هنر سینما با آن دست به گریبان بوده اند و هر چند آنچه بیش از هر چیز (با وجود چنین زیستی) خودنمایی می کند، دستاوردهای بی مانند و یگانه ی سینمای ایران در طول تاریخ هنرش است که به صراحت نشان می دهد آثار بی پروا و در عین حال متفکرانه و فربه کم نداشته است. فیلمهایی که به لحاظ هدف گذاری نسبت به زوایای پر التهاب تاریخ عمیق، و از نظر رویکردهای فلسفی و جامعه شناسانه یگانه و ژرف اندیش بر مدار کلان گفتمان های تاریخ تفکر و البته بر اساس جنبش ها و حرکت های اجتماعی در جای درست ایستاده اند.
هر چند به سهل الوصول ترین شکل ممکن می توان به بهانههایی چون سختگیری به هنر، واکنش به اقتدار و تسلط یا عدم تاب آوری آثار الینه و به لحاظ فهم اجتماعی تولیداتی مفلسانه عرضه کرد یا ناامیدانه تر از آن با عذر آوردن از محدویت های ساخت و مابه ازاهای حاکم بر پخش، فاصله تولیدات از هم را به درازا کشاند یا از تولیدش صرف نظر کرد یا در بدترین حالت ممکن تن به پدیدآوردن آثار جعلی و موهوم داد. اما سینمای ایران با مداومتی پیاپی، دوران دشوارتر و زمانه ای صعب تر به خود دیده و در عوض کارنامه ای درخشان با انبوهی آثار تکان دهنده و محتوایی غنی با دستاوردی والا، با برآیندی ممتاز و حاصلی شریف به جا گذارده و مقابل دیدگانمان است. در زمانه ای نچندان دور «بلوچ»، «کندو» یا «پستچی» چگونه آن چنان عریان و بی پروا مدرنیسم را نقد کردند. نادری در «تنگسیر»، تقوایی در «نفرین» و کیمیایی در «خاک» با چه صراحتی نظام فئودالی را به چالش کشیدند. مهرجویی در «گاو»، هریتاش در «ملکوت» و کیارستمی در «طعم گیلاس» چطور با بصریتی بی بدیل مسائل هستی شناسانه و مابه ازاهای وجودی انسان معاصر را در اثر درخشانشان منعکس کردند.
و بار دیگر ببینیم «طلای سرخ» و «دایره مینا» کاپیتالیسم، و «درخت گلابی» اندیشه های شبه مارکسیستی را با چه عناصری به نقد کشیدند.
« قضیه شکل اول شکل دوم»، «آرامش در حضور دیگران» و «بانو» با چه روایتی قدرت را نکوهیدند و «مشق شب» چطور به سادگی هر چه تمام، نظام آموزش در ایران را دست پاچه کرد.
فرمان آرا با کدام اله مان هایی در «شازده احتجاب» خدنگ تیزش را به سوی بی قانونی و استبداد می گیرد و در جایگاهی ممتاز علی حاتمی در «ستارخان»، «مادر» و «دل شدگان» با کدام بینشی از ناسیونالیسم دفاع و بیضایی با ساخت «غریبه و مه»، «باشو …» و «شاید وقتی دیگر» با چه انگاره های عمیقی مساله پر غصه هویتمان را منتقل می کند و در نهایت آیا سینمای ایران تیزبین تر از نصرت کریمی برای طرح پرسش های بی مهابا از سنت سراغ دارد.
شکی نیست که با چنین پشتوانه ای سینمای ایران، به عنوان پر جاذبه ترین آلترناتیو تفکر انتقادی و به عنوان مهمترین وسیله پیشروی هنر فیلم و البته با اهمیت ترین ابزار اصلاح اجتماعی، نه فرصتی برای درجا زدن و نه درنگی برای پسرفت دارد.
وقتی به دورانی که در آن زیست می کنیم می نگریم، به زمانه ای که سینما نه جایگاه که با بخش اعظم آثار فاقد جهت گیری اش، گریزگاه نسل جدید شده، اشتباه نکنیم، بیش از هر چیز به نظر می رسد مخاطب نسل امروز در اکوسیستم مجازی و صفحات پر جاذبه اینستا سرگشته نیست، بلکه بیش از هر زمانی به دنبال حقیقت، تشنه فهم تاریخ و در جستجوی پرسش های بی پاسخ مانده اجتماعی اش است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز