سینماسینما، رویا فتحالله زاده:
فیلم داستانی مسخرهباز بیش از هرچیزی ویژگیهای سینمای پستمدرن را به همراه دارد. بینامتنی بودن فیلم و شکلگیری و تکمیل فرم و معنای آن توسط دیگر متون سینمایی، به مسخرهباز هویتی پستمدرن داده است. مسخرهباز از فیلمهای ارزشمند تاریخ سینمای جهان و ایران از جمله کازابلانکا، پاپیون، ماتریکس، درخشش و هزاردستان ارجاع میآورد تا هویتی بینامتنی و فرازمانی برای خود خلق کند. جسارت و هوشمندی کارگردان در ترکیب عناصری که به ظاهر ارتباطی با یکدیگر ندارند و تلفیق آنها با یکدیگر قابل تحسین است اما به نظر میرسد به دلیل اینکه فیلم فاقد داستان و فیلمنامهای قوی و منسجم است این عناصر به صورت تکههای شگفتآورِ جدا افتادهای ظاهر میشوند. علاوه بر این از نقاط ضعف فیلم میتوان به پرگویی راوی داستان اشاره نمود؛ البته شالودهشکنی سیال فیلم باعث میشود که راوی در سکانسی خودش پرگوییاش را مورد نقد قرار دهد.
کارگردان با استفاده از جلوههای ویژه و تمهیدات معنایی بهخوبی توانسته است مرز میان واقعیت و رویا را از بین ببرد و اتمسفری سوررئالی را پیش روی مخاطب قراردهد. از سوی دیگر فیلم به صورت کنایهآمیزی جهان واقعی را که در مغازه کوچک سلمانی در میان کنشها و گفتوگوهای روزمره و تکراری شکل میگیرد با نگاهی طنزآمیز به نمایش درمیآورد و در مقابل، به رویاپردازیها و دنیای تخیلیِ دانش(صابر ابر) نگاهی جدی و ستایشآمیز دارد. برتری و پیروزی رویا بر واقعیت در سکانسی که قرار است دانش و هما دربرابر بازپرس کیانی و سربازانش مبارزه کنند کاملا آشکار است. هما در کنار دانش با تفنگ در حال شلیک کردن به کیانی و سربازانش است اما درست زمانی که احتمال شکست آنها میرود، هما ناپدید میشود و بعد میبینیم که از روزنه ای بر فراز آوار مغازه، پشتِ سرکیانی و نیروهایش کمین کرده است. هما در این سکانس به صورتی پنهان و غیرمستقیم، فراتر و برتر از کاراکترهای دیگر معرفی میشود. او همانگونه که دانش خاطرنشان میکند، قهرمان واقعی داستان است گرچه زاییده تخیلات و ناخودآگاه او به شمار میآید. هما را میتوان آنیما(روان زنانه) و نیمه گمشده دانش به شمار آورد که در ناخودآگاه او زندگی میکند. در نگاهی کلی مسخرهباز را میتوان فیلمی خلاقانه، مسحورکننده و جسور دانست که چشماندازی جدید را پیش روی سینمای ایران بازکرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- آغاز پیشفروش نمایش صابر ابر/ تقدیم اجراها به آتیلا پسیانی
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





