سینماسینما، افشین اشراقی
جوانمرگی فیلمیست به کارگردانیِ جوئل شوماخر. که چندی پیش درگذشت. فیلم صحنهای دارد که درنگ بر صدایش میتواند آموزنده باشد برای فیلمسازانِ جوان (نگارنده هم البته جوان است و در حالِ یادگیریست در حوزهی صدا).
هیلاری (جولیا رابرتز) و ویکتور (کمبل اسکات) اولین بار در زیرزمینی با هم گفتوگو میکنند که کمابیش بزرگ است و خالی از اسباب و اثاثیه. دو نکته در خصوصِ صدای صحنهی پیشین به ذهن میرسد. اول اینکه بهطور طبیعی در چنین فضایی صدا میپیچد (reverb دارد). اما جز دو سه تا، باقیِ گفتوگوهای آندو، جوری شنیده میشود که انگار در مکانی هستند که آکوستیکِ مناسبی دارد. منظور فقط گفتوگوهاست، چون صدای قدمها میپیچد. مقایسه کنید قدمها و گفتوگوها را هنگامِ خروجشان از زیرزمین. دیگر اینکه دیالوگهایشان پرسپکتیو ندارد، حتی در نماهای لانگ، و از نزدیک شنیده میشود؛ بهجز چند دیالوگِ آغازینِ ویکتور، بهخصوص زمانی که هنوز او را ندیدهایم. که با در نظر گرفتنِ اندازهی زیرزمین تقریباً از دور شنیده میشود.
بعید به نظر میرسد که صدای صحنهی اولین دیدارشان با میکروفونِ یقهایِ بیسیم (هاش.اف) ضبط شده باشد. چون این نوع میکروفونها هم نمیتوانند صدا را عاری از پیچش ضبط کنند و در ضمن، با دقت در لیپسینکها میشود فهمید که دستکم شماری از دیالوگها دوبله (ADR) شدهاند.
مواردی که گفته شد هیچکدامشان ضعف محسوب نمیشود. هدف از گفتنشان، ذکرِ این نکتهی مهم است: قبل یا بعد از ضبط تصمیم گرفته شده که صدای صحنهی مزبور، از نزدیک ضبط شود، بهصورتِ یکدست. به این معنی: با باز و بستهشدنِ اندازهی نماها تغییرِ محسوسی در دور و نزدیکیِ صدا ایجاد نشود. بارزترین مثال لحظهایست که از نمای بستهی ویکتور قطع میشود به نمایی لانگ که هر دو شخصیت در قاباند. ویکتور در هر دو نما در حالِ صحبتکردن است اما صدایش بیتغییر میمانَد. البته تغییر در دور و نزدیکیِ صدا با عوضشدنِ اندازهی قاب امری مرسوم است و اگر بهجا استفاده شود اشکالی ندارد. برای نمونه، میشود از نمای لانگ و با صدایی که به نسبت از دور شنیده میشود، رفت به نمایی بستهتر با صدایی نزدیکتر. در رویکردیِ تجربهگرا و یا گزینشی زیباییشناسانه عکساش را هم میتوان به کار برد. نمای لانگ صدایش نزدیک باشد و وقتی میرویم به کلوز، صدا دور شود.
اشاره شد که شرایطِ محلِ فیلمبرداری و نوعِ دکوپاژ اینطور حکم میکرده که صدا پیچش داشته باشد و در نماهای باز پرسپکتیو. اما سازندگان تصمیم گرفتهاند که چنین نباشد. به بیانِ دیگر اتکا نکردهاند به صدای «طبیعیِ» سرِ صحنه. تا گرما ببخشند و حسی خصوصی بدهند به گفتوگوهای هیلاری و ویکتور.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پنجاهمین دوره اسکار فرانسه؛ جولیا رابرتز سزار افتخاری میگیرد
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- با وجود نقدهای منفی منتقدان؛ گیشه جهان در تسخیر دواین جانسون/ فیلم جورج کلونی با فاصله دوم شد
- برای دریافت و اهدای جایزه؛ حضور ویژه وایولا دیویس و جولیا رابرتز در جشنواره کن
- جولیا رابرتز و شان پن در سریال «شعلهور»/ رسوایی سیاسی و فروپاشی یک ازدواج
- دیدار با صدابردار پیشکسوت سینمای ایران/ همسر اصغر شاهوردی: او همه زندگی من است
- المپیا دوکاکیس، بازیگر برنده اسکار، درگذشت
- جولیا رابرتز و دنزل واشنگتن در «دنیا را پشت سر بگذار» همبازی شدند
- برشهای کوتاه/ چالش ستارههای هالیوودی؛ پاسخ به عجیبترین سوالات
- واتر گیت مدرن با شان پن و جولیا رابرتز میآید
- چرا جولیا رابرتز «بازی تاج و تخت» را ندید؟
- از جولیا رابرتز تا ناتالی پورتمن/ نگاهی به جاماندههای بزرگ از جوایز گلدن گلوب
- جولیا رابرتز بار دیگر جدایی خانوادهها در مرز مکزیک را محکوم کرد
- جولیا رابرتز تهیهکننده و بازیگر «زنبور کوچک» آمازون شد
- همکاری جولیا رابرتز و بازیگر «منچستر کنار دریا» در یک درام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود