سینماسینما، حسین سلطانمحمدی:
در میان فضای رسانهای و سیاسی و مجازی، حکم نهایی این است که تلویزیون ایران را کسی نگاه نمیکند و همین عدم اقبال از برنامههای آن، موجب شده تا مردم به فضای مجازی بعضا بیگانه یا شبکههای ماهوارهای متوسل شوند. خب، اگر این گونه است، چه کار داریم که تلویزیون از جشنواره فیلم فجر یا در مقیاس بزرگتر، از سینمای ایران، چه میگوید. چه کار داریم که چند برنامه پخش خواهد شد از شبکه ۲ و ۳ و ۴ و شما و خبر؟ کسی که برای آن تره هم خرد نمیکند، پس چه جای اعتراض و ناراحتی؟
از طرف دیگری، کسی در قاموس عمومی تماشاگران ایرانی، برای نقد جدی منتقدان داخلی و خارجی نسبت به فیلمهای ایرانی در همه نمونهها حتی هنر و تجربه، هم تره خرد نمیکند که اگر میکردند، فیلمهای بظاهر مبتذل نباید فروش بالایی در اکران عمومی میداشتند، پس چه جای نگرانی که همه میآیند در چند برنامه تلویزیونی و فیلمهای جشنواره را نقد میکنند و این به ضرر سینماست؟ مگر نقد نویسندگان ما به طور عام، بدون تفکیک منتقد سرشناس یا درجه دوم، برای اکران و توفیق تجاری فیلمها اثرگذار است که حالا نگرانیم همه در این برنامهها فیلم نقد میکنند و البته «منتقدان سرشناس راضی نمیشوند که در این برنامهها بیایند و بناچار منتقدان درجه دو میآیند که به ضرر است»؟ چه ضرری؟
به علی معلم سالهای دور که دسترسی نداریم – روحش شاد؛ از جیرانی هم راضی نبودیم و گبرلو هم محافظهکار بود و استثنای رخشان بنی اعتماد، برایش حسن سابقه شد(! )، افخمی و فراستی هم که پدر سینما را درآوردند، پس چه کسی را بیاورند تا بعضی دوستان راضی شوند؟ مهران مدیری اگر برره و پاورچین و امثال آن را بسازد و انتقادهای صریح به جامعه و روابط آن داشته باشد مقبول است، به دورهمی بیاید و اصطلاحا بر روی مبل برنامهاش، نماد صندلی داغ در ورژن خانوادگی و جویای عاشق شدن راه بیندازد، مقبول است و حرفهای در لفافه یا صریح نسبت به روند فعالیتی سیاسیون جامعه یا مردم عادی بگوید، مقبول است؛ اما برای اجرای «هفت» مردود است؟ چرا؟ مگر تلویزیون ایران را کسی نگاه میکند؟ اتفاقا مهران مدیری که باعث میشود مردم پای این برنامه بنشینند و کمی به سینمای ایران و آثار متفاوت از آثار تجاری روی اکران توجه کنند و آنها را بشناسند. این که حسن تلویزیون برای سینمای ایران خواهد بود. گبرلو و مدقق و عنقا و نبوی هم برنامههای خود را ادامه میدهند، پس دعوا برای چیست؟ چه کار دارید «هفت» چگونه تولید میشود؟ منتقدان سرشناسی که بزعم بعضی همکاران رسانهای، راضی نمیشوند به اینجا بیایند، به برنامههای دیگر ببرید! بگذارید همان درجه دوها بیایند به هفت و اصطلاحا ضرر بزنند به سینمای ایران.
اتفاقا تجربه مصاحبه رییسجمهوری با رضا رشیدپور نشان داد، چگونه با این چهرههای عام اجراهای تلویزیونی برخورد کنیم. وقتی برای هفت، علاوه بر سیاستگزاران تلویزیون، در سازمان سینمایی، در رسانهها و در خیلی حوزهها، مدعی وجود دارد، گماردن مهران مدیری در این مسئولیت، تا اندازهای مقبول است و صددرصد قابل نفی نیست. هم به اندازه حاشیه تولید میشود تا بحث کنیم و هم به اندازه مردم به سینما و جشنواره توجه میکنند.
ما که دنبال بهانه هستیم سینما و خودمان را طرح کنیم، باید به ابزارهای متفاوت متوسل شویم شاید جواب دهد. مگر اینکه بخواهیم پشت همان شعار بیپشتوانه قایم شویم که تلویزیون ایران را کسی نمیبیند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما