قدیمیها میگفتند بیا این آخر سالی به خانهتکانی جسم و روحت از هر چیز بد بپرداز! حالا حکایت ما در این بازار مکاره سیاست و بیاخلاقی است که نمیدانیم به کدام آدم و رفتار خوب اقتدا کنیم و خودمان را از آلودگی و غبار بزداییم. راستی چطور میتوان نماینده خوشکلام ارومیه و دلواپسانی که ما را با اهل کوفه قیاس میکنند و جماعتی که به خودرأیی خود میبالند را به پالایش جسم و روحشان، در این روزهای آخر سال ترغیب کرد؟ خود ما در حوزه فرهنگ و هنر چقدر با سعهصدر انتقادپذیر هستیم و یکدیگر را تحمل میکنیم؟ چرا در برابر این سیر فزاینده حسادت و تنگنظری و زیروروکشی و بیتفاوتی نسبت به تحکیم روابط و منش انسانی و اخلاقی که در فضای فرهنگی جامعهمان رخنه کرده، ککمان هم نمیگزد؟
چه خوب بود اگر در این شلوغی و هیاهوی بیقواره آخر سال، یاد و خاطره عزیزان ازدسترفته را گرامی میداشتیم. دیروز سالگرد مرگ رسول ملاقلیپور بود؛ فیلمسازی که با حس و درک ناب غریزیاش رفتهرفته در سینمای جنگ به تکامل رسید و آثار ماندگاری چون «سفر به چزابه»، «هیوا» و «مزرعه پدری» را در کارنامهاش ثبت کرد و در امتدادش نگرش اجتماعی و دغدغهمندی عدالتخواهانهاش را با فیلمهای «مجنون»، «پناهنده»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» به اثبات رساند. اما در تقویم مجله سینمایی «فیلم» میبینی تولد «آندره وایدا» (فیلمساز لهستانی) و «فرانسیسکو رابال» (بازیگر اسپانیایی) و «ژولیت بینوش» (بازیگر فرانسوی) در این روزها مهمتر (و لابد جذابتر) از سالمرگ رسول ملاقلی پور است. چه میشد اگر سازمان سینمایی، بنیاد فارابی، خانه سینما و انجمن دفاع مقدس در گریز از چرخه روزمرگی حاکم بر حوزه استحفاظیشان و در کنار عنایت به روز درختکاری و…، مراسمی درخور نام این فیلمساز تأثیرگذار و دیگر درگذشتگان این عرصه در سال جاری مانند ایرج کریمی عزیز و هما روستا ترتیب میدادند و به همین بهانه مجلس انس و الفتی راه میانداختند؟
یکی از اهداف و وظایف تشکلهای صنفی مانند خانه سینما، «ایجاد امنیت شغلی» و «کمک به فراهم کردن امکانات رفاهی مناسب برای اعضا»ی خود است. در میان اهالی سینما، افراد بسیاری هستند که به لحاظ بحران اقتصادی و رکود کاری در حرفه تخصصیشان و عدم توازن در جذب اعضای صنوف در تولیدات سینمایی و تلویزیونی، زندگی سخت و پرمرارتی را در این روزها پشت سر میگذراند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه میدارند. خب، در جهت شناسایی عادلانه این افراد و برداشتن قدم مثبتی برای آنها، چه اقدامی از سوی این تشکل صنفی شده است؟ اگر کف دست مو ندارد و حساب خالی است، حوزه نظارتی و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینجا چه نقشی دارد؟ بههرحال، پیامد آن راهاندازی با سلام و صلوات خانه سینما، لزوم توجه به این موارد و شرح وظایف است و نادیدهگرفتن آن میتواند موجودیت صنفی این نهاد را خدشهدار کند. هنوز چندروزی برای خانهتکانی و صله رحم و نگاه بیتکلف انسانی و تکریم اخلاقی باقیمانده است؛ نگذاریم این زمستان هم بگذرد و روسیاهی به نااهلان و بیخبران بماند.
منبع: روزنامه شرق
برچسبها: جواد طوسی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- انتقاد جواد طوسی از ساخت فیلم های سطحی و بزن برویی
- از پشت عینک دودی
- نقد و بررسی فیلم «غلامرضا تختی» با حضور جواد طوسی، ابراهیم اصغرزاده و محمدرضا طالقانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد