قدیمیها میگفتند بیا این آخر سالی به خانهتکانی جسم و روحت از هر چیز بد بپرداز! حالا حکایت ما در این بازار مکاره سیاست و بیاخلاقی است که نمیدانیم به کدام آدم و رفتار خوب اقتدا کنیم و خودمان را از آلودگی و غبار بزداییم. راستی چطور میتوان نماینده خوشکلام ارومیه و دلواپسانی که ما را با اهل کوفه قیاس میکنند و جماعتی که به خودرأیی خود میبالند را به پالایش جسم و روحشان، در این روزهای آخر سال ترغیب کرد؟ خود ما در حوزه فرهنگ و هنر چقدر با سعهصدر انتقادپذیر هستیم و یکدیگر را تحمل میکنیم؟ چرا در برابر این سیر فزاینده حسادت و تنگنظری و زیروروکشی و بیتفاوتی نسبت به تحکیم روابط و منش انسانی و اخلاقی که در فضای فرهنگی جامعهمان رخنه کرده، ککمان هم نمیگزد؟
چه خوب بود اگر در این شلوغی و هیاهوی بیقواره آخر سال، یاد و خاطره عزیزان ازدسترفته را گرامی میداشتیم. دیروز سالگرد مرگ رسول ملاقلیپور بود؛ فیلمسازی که با حس و درک ناب غریزیاش رفتهرفته در سینمای جنگ به تکامل رسید و آثار ماندگاری چون «سفر به چزابه»، «هیوا» و «مزرعه پدری» را در کارنامهاش ثبت کرد و در امتدادش نگرش اجتماعی و دغدغهمندی عدالتخواهانهاش را با فیلمهای «مجنون»، «پناهنده»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» به اثبات رساند. اما در تقویم مجله سینمایی «فیلم» میبینی تولد «آندره وایدا» (فیلمساز لهستانی) و «فرانسیسکو رابال» (بازیگر اسپانیایی) و «ژولیت بینوش» (بازیگر فرانسوی) در این روزها مهمتر (و لابد جذابتر) از سالمرگ رسول ملاقلی پور است. چه میشد اگر سازمان سینمایی، بنیاد فارابی، خانه سینما و انجمن دفاع مقدس در گریز از چرخه روزمرگی حاکم بر حوزه استحفاظیشان و در کنار عنایت به روز درختکاری و…، مراسمی درخور نام این فیلمساز تأثیرگذار و دیگر درگذشتگان این عرصه در سال جاری مانند ایرج کریمی عزیز و هما روستا ترتیب میدادند و به همین بهانه مجلس انس و الفتی راه میانداختند؟
یکی از اهداف و وظایف تشکلهای صنفی مانند خانه سینما، «ایجاد امنیت شغلی» و «کمک به فراهم کردن امکانات رفاهی مناسب برای اعضا»ی خود است. در میان اهالی سینما، افراد بسیاری هستند که به لحاظ بحران اقتصادی و رکود کاری در حرفه تخصصیشان و عدم توازن در جذب اعضای صنوف در تولیدات سینمایی و تلویزیونی، زندگی سخت و پرمرارتی را در این روزها پشت سر میگذراند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه میدارند. خب، در جهت شناسایی عادلانه این افراد و برداشتن قدم مثبتی برای آنها، چه اقدامی از سوی این تشکل صنفی شده است؟ اگر کف دست مو ندارد و حساب خالی است، حوزه نظارتی و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینجا چه نقشی دارد؟ بههرحال، پیامد آن راهاندازی با سلام و صلوات خانه سینما، لزوم توجه به این موارد و شرح وظایف است و نادیدهگرفتن آن میتواند موجودیت صنفی این نهاد را خدشهدار کند. هنوز چندروزی برای خانهتکانی و صله رحم و نگاه بیتکلف انسانی و تکریم اخلاقی باقیمانده است؛ نگذاریم این زمستان هم بگذرد و روسیاهی به نااهلان و بیخبران بماند.
منبع: روزنامه شرق
برچسبها: جواد طوسی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- انتقاد جواد طوسی از ساخت فیلم های سطحی و بزن برویی
- از پشت عینک دودی
- نقد و بررسی فیلم «غلامرضا تختی» با حضور جواد طوسی، ابراهیم اصغرزاده و محمدرضا طالقانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴