سینماسینما، زهرا مشتاق
اگر فیلم «خاندان گوچی» را ندیدهاید، این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
اگر سال ۲۰۰۱ سارا گی فوردن کتاب «یک داستان جنجالی از قتل، جنون، زرق و برق و حرص» را منتشر نمیکرد، چه کسی میدانست که برند جهانی گوچی چه عقبه حال به هم زنی از رقابت تا قتل داشته. داستانی که ریدلی اسکات با ظرایف تمام آن را تبدیل به یک فیلم سینمایی با شکوه میکند و یک پلنگ پر و پیمان را میگذارد تا نقش پاتریتزیا را بازی کند و کی فکر میکرد که لیدی گاگای خواننده، بعد از اسکارش برای فیلم ستارهای متولد میشود، دوباره تا این اندازه عالی و درخشان بازی کند.
فیلم که البته ترکیبی از بهترینهاست. ستارههایی که دور هم جمع شدند تا زرق و برق گوچی و یک تجارت فامیلی را درست و حسابی تو چشم فرو کنند تا شاید معلوم بشود این همه رقابت و حسادت چرا و از کجا شروع میشود؟! البته میشود این طوری فکر کرد که اگر پاتریتزیا عاشق مائورتیزو گوچی نمیشد و با دلبریهایش او را از درس و رشته حقوق جدا نمیکرد، عاقبت خاندان گوچی یک شکل دیگر میشد. البته پاتریتزیا از اولش یک شکارچی نیست. به نظر میرسد که واقعا عاشق مائورتیزو گوچی میشود. بعد میفهمد در چه ظرف عسلی افتاده. شاید برای همین است که گوچی بزرگ که نقش آن را جرمی آیرونز بازی میکند، مخالف است. شاید چون فکر میکند این دختر بی نام و نشان شایستگی یا ظرفیت ورود به خانواده گوچی را ندارد. دختری که پدرش فقط چند کامیون دارد. بالاخره پدر مائورتیزو او را میپذیرد و او رفته رفته تبدیل به یک آدم دیگر میشود. با آن چشمهای درشت مورب و گونه برجسته و تحکمی که میتواند مائورتیزو را درسته قورت دهد. پول و ثروت لحظه به لحظه پاترتیزیا را وحشی و وحشیتر میکند. و حتی از مرد مهربانی که حاضر بوده به خاطر او از ثروت چشمپوشی کند و در گاراژ پدر همسرش، کامیون بشوید، یک درنده تمام عیار میسازد. حالا نوبت خالی کردن زیر پای الدو گوچی با بازی آل پاچینوی لعنتی است. و البته گول زدن پسرش که بلند پروازیهای احمقانهاش عمیقا دردآور است. پائولو بیچاره با بازی جرد لتو با آن گریم سنگین که ظاهرا هر دفعه پنج ساعت تمام روی صندلی مینشسته و جنب نمیخورده تا یکی از مفلوکترین گوچیها را خلق کند.
این یک طالعبین با بازی سلما هایک است که پاترتیزیا را به بدی بیشتر سوق میدهد. نه به بدی. به قدرت مطلق، به قوی بودن. به هر قیمتی. و او پیش میرود. او زیباست. جذاب است و هیچ کس فکر نمیکند این زن لوند و البته مهربان چطور میتواند از روی همه عبور کند تا خودش و شوهرش را تا قله بالا بکشاند. او در حالیکه عموی شوهرش را با علاقه تمام در آغوش میکشد، دارد برای کله پا کردن او و پسر احمقش نقشه میکشد. چرا؟ چون پاترتیزیا یک تمامیتخواه قلدر است. او باید در راس باشد. بدون حتی یک رقیب! او طاقت هیچ شریکی را ندارد. و گور بابای اخلاقیات. مگر اخلاق با حسادت و رقابت و برتری نسبتی دارد؟ اما نمیشود زیر پای همه را خالی کرد و هماره در اوج بود. یعنی نمیشود همیشه برای دیگران بد خواست و از هر گونه عقوبتی گریخت. معمولا که چنین است. و اینجا هم در داستان گوچیها، ترکها یک به یک ایجاد میشود. دزدی مالیاتی الدو گوچی، گول خوردن و لغزش پائولو و به خاک سیاه نشستن آنها و ناروی بزرگ مائورتیزو به کل گوچیها و دور زدن آنها. او سهام عمو و پسر عمویش را از چنگشان در می آورد و پای میز شراکت با چند عرب پولدار مینشیند و همین موقعهاست که خیانت هم به جمیع بیاخلاقیها اضافه شده و مائورتیزو عاشق زن دیگری میشود و زن و بچهاش را شوت میکند تا قدرت و پول و شهرت و یک زن جدید، همه را با هم داشته باشد. پاترتیزیا با عملش میگوید کور خواندی. او یک کینهتوز و یک انتقام گیرنده قوی است. و درست وقتی که مائورتیزو با زن تازه و ماشین گران قیمت فراری خود در حال جولان دادن است، سوددهی رو به افول برند گوچی، او را نیز بر فنا میدهد. چون در جایی دیگر، یک پلنگ زخم خورده، در حال طراحی نقشه قتل اوست. دست در دست زن طالعبین با موهای قرمز و شش میلیون دلار پول!
و سکانس تاثیرگذار و پایانی فیلم، مائورتیزو را در حالی نشان میدهد که درست مثل شروع فیلم سوار بر دوچرخه شاد و رها رکاب میزند. گویا روح اوست که پس از چند شلیک اکنون آزاد شده و میتواند تا خود ناکجا آباد رکاب بزند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- «مگالوپولیس» در آمریکا اکران میشود
- چهرههای مطرح سینمایی در جشنواره ونیز ۲۰۲۴/ کلونی و پیت با «گرگها» میآیند
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- جامعه سینمایی جهان در انتظار تازهترین ساخته فرانسیس فورد کاپولا
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- دیوید ممت، راوی حکایتی تازه از ترور جان اف کندی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار