سینماسینما، معین محبعلیان
هنگامی که از فیلم آوانگارد یا دورهای از فیلمهای آوانگارد صحبت میکنیم، بهتر است ویژگیهای بنیادین آن از جمله تجربههای رادیکال فرایند تولید و پیشینه نقدهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایضا ظرفیتهای هنری مدرنیسم و پسامدرنیسم را در نظر بگیریم. تورکوویچ، منتقد فیلم و نظریهپرداز، چنین بیان میکند: «نیاز برای نوآوری، فیلم را به امکانات ویژهای در زمینههای شکلگیری تخیل و برانگیختگی ادراک فرا میخواند.» شکلهای تازه فیلمها (فرمها) در اولین دوره تاریخی آوانگارد برمیگردد به سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ که فوتوریستها، دادائیستها و سورئالیستها آثاری را با ترکیبات هنر تجربی آمریکا قبل از جنگ جهانی دوم تا اکسپرسیونیستهای آلمانی و فیلمهای تجربی انقلاب شوروی تولید میکردند. در همین اثنا بود که روند آوانگاردیسم در دنیای مدرن اروپایی رو به رشد گام نهاد و تبدیل به سبکی پایدار در میان دورههای زمانی شد. دوره دوم برمیگردد به سالهای پس از جنگ جهانی دوم تا ۱۹۷۰٫ به گونهای که فیلمها درگیر نوعی دموکراسی و نهادینه شدنش بودند، جامعهای که درگیر فضاهای تمامیتخواه است و فیلمساز با دستاویز عناصر تجربی به دنبال زمینههای مفهومی است. از این نکته چنین میتوان نتیجهگیری کرد که با فرا رفتن از سرحد مجاز تجربهگرایی در ساخت فیلم، امکان انتظار نوعی عصیان یا سرکشی میسر است، به نحوی که به حجم زیاد استفاده از رسانهها و مرزهای بینارشتهای منجر میشود. طبقهبندیهای پاپ آرت، پستسورئالیست، زیرزمینی، نئودادائیسم به شکل اجتنابناپذیری مرتبط است با هدایتهای هنری که پیشتر اشاره شد. در تقسیمبندی بنیان فیلم تجربی موارد زیر را میتوان در نظر گرفت .
۱. فیلم پست سورئالیست. ویژگیهای اصلی ابتداییاش را در ۱۹۶۰ با تمهای سورئالیسم به دست آورده است، مثلا نمایش لایههای ناخودآگاه، خشن یا سرکوبشده در قالب پارودی یا تقلید مسخره و کنایه. فیلمسازان مهم این جنبش عبارت بودند از مایا درن، هانس ریشتر، هیروشی تشیگاهارا و…
۲. فیلمهای زیرزمینی. در ۱۹۶۰ با تکیه بر تمرینهای پایه هنری پستمدرنیسم، نئوآوانگارد و پستآوانگاردیسم کار خود را با مقاومت علیه فیلمهای قراردادی و سنتی شروع کرد. به مفاهیمی از جمله اعتیاد به مواد مخدر، همجنسگرایی، هنجارهای اخلاقی و سیاسی و گوشهنشینان محروم جامعه میپردازد. اندی وارهول، پل موریسی، مارتین شارپ، جک اسمیث، یونا مکاس، وینکو رزمان، دوشان ماکاوچیچ و… از جمله کارگردانان زیرزمینی آمریکایی و اروپایی محسوب میشوند. فیلمهای ساختارمند و سینمای بسطیافته نیز قابل پرداخت هستند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- ولفگانگ بکر درگذشت
- اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند