این روزها دو سریال تاریخی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است. «جیران» ساخته حسن فتحی به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه و رابطه عاشقانه او با دختری روستایی می پردازد و «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان دوران پهلوی و حضور متفقین در ایران را روایت می کند. «خاتون» در کنار روایت یک قصه عاشقانه، بیشتر از «جیران» به مسائل اجتماعی می پردازد و در «جیران» مثل اغلب سریال های فتحی، عشق پررنگ است. مساله ای که «جیران» با آن مواجه شده و پیشتر، علی حاتمی بسیار با آن روبه رو بود، مقایسه تصویر شخصیت های واقعی و بازیگرانی است که نقش آنها را بازی می کنند. زمانی که حاتمی فیلم و سریال می ساخت، عده ای به او خرده می گرفتند که تاریخ را تحریف می کند. حاتمی در مصاحبه هایش پاسخ آنها را می داد و معتقد بود تاریخی که او روایت می کند، تهرانی که می سازد و شخصیت هایش باب سلیقه و زیبایی شناسی خودش شکل گرفته است. روایت تاریخ، بخشی از دغدغه حاتمی بود، او در طراحی صحنه، لباس و دیالوگ نویسی، معیارهایی داشت که آنها را در آثارش اجرا می کرد و بیشتر به قصه گویی توجه داشت. فتحی هم، در کنار روایت قصه هایی که در گذشته اتفاق افتاده و رنگ گذشته گرفته، می کوشد زیبایی شناسی و سلیقه تصویری خود را در آثارش نمایش دهد.
انتخاب بازیگران و طراحی چهره آنها هم بخشی از این رویکرد و سلیقه است. بنابراین این خواسته که خدیجه شبیه نمونه واقعی باشد یا مهدعلیا چرا شبیه مادر ناصرالدین شاه نیست یا بهرام رادان شباهتی به ناصرالدین شاه قاجار ندارد، از پایه و اساس خطاست. بیننده با اثری تاریخی یا مستند روبه رو نیست، «جیران» و فتحی هم ادعایی ندارند که تاریخ را نعل به نعل روایت کرده اند. «جیران» سریال است و باید زیبا، جذاب و پرکشش باشد. همان طور که فیلم ها و سریال های غربی، روایتی پرتعلیق و جذاب از زندگی گذشتگانشان دارند. نمونه دم دستی و بسیار دیده شده «قصه های جزیره» است. آیا این سریال جزئیات زندگی مردم کانادا در آن مقطع تاریخی را روایت کرده؟ لباس ها، دکور خانه ها، پوشش و آرایش زنان کاملا منطبق بر تاریخ است؟ قطعا تیم تولید برای جذاب تر نشان دادن آنچه در گذشته رخ داده، دست به تغییر زده و همه چیز را زیباتر و جذاب تر نشان داده است. جذب مخاطب، آن هم برای اثری که باید به شکلی درست در بازار عرضه و تقاضا دیده و پسندیده شود، ملاحظاتی دارد که از جزیره پرنس ادوارد آن سال ها و کانادای آن روزگار، فرهنگ، سلیقه و زیبایی شنایی عرضه می کند که ممکن است شبیه دنیای واقعی نباشد. اما تماشاگر ایرانی، هر چه سریال ها و فیلم های خارجی مقابل چشمانش قرار می دهد، می پذیرد اما درباره سریال ها و فیلم های ایرانی خط کشی در دست دارد که به غلط و بدون در نظر گرفتن معیارهای درام، به تماشای یک اثر نشسته و از آن خرده می گیرد.
«جیران» ضعف ها و کاستی هایی دارد، اما ضعف آن ربطی به انتخاب بازیگران و شبیه نبودن مریلا زارعی به مهدعلیا و پریناز ایزدیار به خدیجه ندارد. اگرچه شبکه های اجتماعی این فرصت را به مردم می دهد که بی محابا، پدیده ای را نقد یا ستایش کنند، اما زمان محک درست تری برای قضاوت درباره اثر هنری است. از علی حاتمی، «دلشدگان» و «هزاردستان» باقی است و تهرانی که گاه خیال انگیز است و گاه دهشتناک. آداب و سنت هایی که در آثار او جلوه گری می کنند و دیالوگ هایی شاعرانه و گوش نواز که دیگر شبیه شان در سینمای ایران، نوشته نخواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با دستور مقام قضایی؛ «جیران» رفع توقیف شد
- واکنش عزت الله ضرغامی به سریال جیران حسن فتحی
- نسخه ویژه نابینایان سریال «جیران» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- اعلام رای ساترا درباره شباهت سریالهای «آهوی من مارال» و «جیران»
- ادامه تصویربرداری سریال «جیران» در قزوین + عکس
- غزل شاکری خواهر ناصرالدین شاه شد + عکس
- گریم رعنا آزادیور در «جیران» حسن فتحی + عکس
- رونمایی از مهدعلیا «جیران»/ مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین شاه
- ادامه تصویربرداری سریال «جیران»/ اولین تصویر از بهرام رادان و پریناز ایزدیار
- تصویربرداری سریال تاریخی-عاشقانه «جیران» ادامه دارد
- «جیران» در مرحله پیشتولید/ توضیحات تهیهکننده سریال درباره دلایل طولانی شدن مرحله پیشتولید
- همکاری مجدد بازیگر «شهرزاد» با حسن فتحی/ پریناز ایزدیار به «جیران» پیوست
- رونمایی از لوگوی سریال «جیران»
- آغاز پیش تولید «جیران» به کارگردانی حسن فتحی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا