سینماسینما، سیدرضا صائمی
قطعا یکی از هولناکترین تجربههای بشری، تجربه مرگ با اعدام است. اگرچه نمیتوان آن را یک تجربه همگانی دانست، اما ترس از این شکل مرگ به شکل غریزی در همه انسانها وجود دارد. از پس این ترس و دلهره، پرسشهایی زایش میکند که یکی از آنها این است که چگونه میتوان حکم مرگ یک انسان را صادر کرد و حکم اعدام را چه نوع انسانهایی و چگونه صادر میکنند! حتی شاید در پس ضمیر ناخودآگاه این پرسش، نوعی ذهنیت درباره قاضی احکام اعدامی وجود داشته باشد. ذهنیتی مثل اینکه باید یک آدم قسیالقلبی در کسوت قضاوت بنشیند تا بتواند حکم اعدام را صادر کند. این ذهنیت و پرسشهایی از این دست در کنار ترس و دلهرهای که همواره از مرگ با اعدام وجود دارد، میتواند تعلیقهای برونمتنی باشد که پیش از تماشای مستند «قاضی و مرگ» در مخاطب وجود داشته و حسن خادمی مبتنی بر آن به سراغ این سوژه رفته. البته او فارغالتحصیل جامعهشناسی است و همین کمک کرده با رویکرد آسیبشناسی اجتماعی به این موضوع بپردازد. مستند «قاضی و مرگ» به نوعی یک نوع از مستند پرتره است که محور اصلی آن عزیزمحمدی، قاضی پیشکسوتی است که تا کنون بیشترین حکمهای اعدام را صادر کرده؛ ۴۰۰۰ حکم! بدیهی است سختترین جلوه قضاوت، قضاوت درباره مجرم محکوم به اعدام است و همین کافی است تا احتمالا پیشفرضهایی منفی درباره این قاضی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. اما هر چه فیلم جلوتر میرود و با ابعاد بیشتری از شخصیت عزیزمحمدی آشنا میشویم که هویت حرفهای و فردیاش را به موازات هم برای ما آشکار میکند، این ذهنیتها اصلاح شده و با یک منطق اخلاقی همراه میشود. به عبارت دیگر، آشنایی تدریجی با سوژه به آشناییزدایی هم منجر شده و بهتدریج آن موضعگیری پیشفرضانه به قضاوت عادلانه نزدیک میشود. پارادوکس جالبی در تماشا و خوانش این مستند وجود دارد که برساخته از سوژه آن است. به این معنا که مستند «قاضی و مرگ» در عین اینکه خود درباره یک قضاوت ویژه است (قضاوت درباره مرگ و زندگی یک انسان)، سوژه را هم در معرض قضاوت مخاطب قرار میدهد. ضمن اینکه خودش نیز به نوعی در حال قضاوت است. قضاوتی گزارشگر که از طریق روایت زندگی و شخصیت یک قاضیِ قصاص صورت میگیرد. در واقع کسی که درباره جرم دیگران قضاوت و تصمیمگیری کرده، حالا به سوژه قضاوت مخاطب بدل شده؛ اینکه آیا احکامی که درباره اعدام مجرمان صادر کرده، عادلانه بوده یا نه. به عبارتی دیگر، مستند «قاضی و مرگ» قضاوت کردن یک قاضی از سوی کارگردان و مخاطب است. ضمن اینکه دشواری موقعیت او و تهدیدهایی که برای قاضی پروندههای اعدامی وجود دارد نیز به تصویر کشیده میشود، با یک پایانبندی تراژیک و البته اخلاقی. اینکه پدر این قاضی خود به قتل میرسد و حالا او به جای درخواست قصاص، مقتول را میبخشد؛ پایانی که نشان میدهد صدور احکام اعدام از سوی او به حکم قانون و اجرای عدالت بوده و حالا که نوبت به خودش رسیده، اخلاق را بر احکام و لذت عفو را بر عدل انتقام ترجیح داده! در واقع او گزاره «بخشش لازم نیست، اعدامش کنید» را به «بخشش، لازم نیست اعدامش کنید» بدل میکند. گاهی با جابهجایی یک ویرگول میتوان به ویراستاری اخلاقی دست زد و این حاصل یک عمر قضاوت یک قاضیِ مرگ بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حکایت مرد دانا
- اسامی فیلمهای راهیافته به بخش «ملی» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش اعلام شد
- بخش مستند بلند اسکار امسال رکورد میشکند
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- گفتوگو با مهدی افشارنیک، کارگردان «زیر صفر مرزی»/ نقد مدیریت جنگ نفی دفاع مقدس نیست
- داستان یک مبارزه / نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- جستوجوی حقیقت در میان ویرانهها/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- آیا مجازات، بازدارنده است؟/ نگاهی به فیلم «قاضی و مرگ»
- آبی خاکستری سیاه/ نگاهی به فیلم «قاضی و مرگ»
- سرنوشت خاکستری/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- تخت سلیمان و رازهای سه هزار سالهاش/ نگاهی به فیلم “اسرار دریاچه”
- تاریخ به روایت تصویر/ نگاهی به فیلم «ترور سرچشمه»
- اختتامیه جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گفتوگو با علی شاهمحمدی، کارگردان فیلم مستند «شهسوار»/ جهانپهلوان هرگز نمیمیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نوذر آزادی درگذشت
- اسکورسیزی برای ساخت فیلمش از سرخپوستها مشاوره گرفت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- «گوشتخوار» در جشنواره فیلم کوتاه بوسان به نمایش در میآید
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- تصویربرداری سریال «روزهای آبی» ادامه دارد
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- افتتاحیه غیر رسمی هجدهمین جشنواره فیلم تصویر به یاد عباس کیارستمی/ پنجاه سالگی «نان و کوچه»
- برگزاری اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت
- تدوینگر به مثابه مولف
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- استیون سودربرگ فیلم جدیدش را با بازی زویی کرواتیس میسازد
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- محمدرضا الوند درگذشت
- سکانس طلایی/ زندگی زیباست
- برشهای کوتاه/ تریلر انیمیشن لوکا
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- برشهای کوتاه/ ویم وندرس از کارگردانی میگوید
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی