به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشستهای تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می کند. امروز ۲۴ شهریورماه گفتگوی «محسن علی اکبری » تهیه کننده سینمای ایران را میخوانید.
محسن علی اکبری با بیان اینکه دوم بهمن ماه سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتیای بودیم و هیچ علاقهای به سینما نداشتم ، در هفت سالگی قرآن را به دقت میخواندم و در همان سالهای کودکی به مسجد جواد الائمه میرفتم و فعالیتهای فرهنگی انجام می دادم.
وی با بیان اینکه زنده یاد فرج الله سلحشور و پسر عمویش هادی علی اکبری در مسجد فعالیتهای فرهنگی از جمله تئاتر اجرا میکردند، خاطرنشان کرد: در سال ۵۰ که من ۱۲ ساله بودم آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانیکه انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات ۱۶ میلیمتری در مسجد برای بچهها فیلم نمایش میدادیم.
علی اکبری ادامه داد: یادم میآید یک روز هیات امنای مسجد آمدند و دیگر اجازه نمایش فیلمها را به ما ندادند. در آن زمان اولین چیزی که به ذهنم رسید تاسیس یک کتابخانه بود. روبروی مسجد یک زمین خالی بود که با دوستان دیگر کتابخانه و یک سالن نمایش ساختیم.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خود در ابتدای انقلاب نیز گفت: در سال ۵۷ مسئول کمیته گوهر دشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دورههای تکاوری دیده بودیم آنرا در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش میدادیم. زمانیکه اتفاقات کردستان پیش آمد که امام (ره) فتوا داده بودند که تا ۲۴ ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از ۱۵ مهر ۵۹ به عنوان ستاد جنگهای نامنظم در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودیم.
علی اکبری با بیان اینکه در سال ۱۳۶۰ وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسئولیت واحد ویدئوی بخش سمعی بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. در اردیبهشت ماه ۶۱ وارد حوزه هنری شدم و اولین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. او در گروهی که میخواستیم فیلمسازی را شروع کنیم تنها فردی بود که بیشتر از ما میدانست. او کارمند مخابرات ارتش بود و برای آموزش مخابرات نیروی دریایی به انگلیس رفته بود و همانجا در هنرستان سینمایی آموزش دیده بود.
وی در ادامه بیان داشت: یادم می آید برای انتخاب عوامل فیلم با محمدرضا هنرمند صحبت کردیم برای فیلمبرداری ابتدا از جمشید الوندی دعوت کردیم که نپذیرفت و بعد همایون پایور را آوردیم. در مورد کار منشی صحنه از او سوال کردم و در پاسخ گفت منشی صحنه فردی است که باید روی صحنه احاطه داشته باشد و همه موارد یادش بماند. در بین همکارانی که حضور داشتند علی شاه حاتمی را برای فیلمهای بلمی به سوی ساحل و گورکن انتخاب کردیم.
علی اکبری همچنین گفت: در آن زمان سینما را نمیشناختیم و شاید صحبت امام (ره) در بهشت زهرا درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیتهای من، اجرای تئاتر ایوب پیامبر در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبری بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. دراستودیو مهرگان دکور زدیم و تله تئاتر ایوب پیامبر را در آنجا ساختیم و درواقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود.
وی در پاسخ به سوال فریدون جیرانی مبنی بر اینکه کدامیک از فیلمهایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلمهای «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم.
علی اکبری درباره شرایط فعلی سینما نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی میبرد. امروز با وجود شبکه نمایش، آوردن مخاطب به سمت سالنهای سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کنند باید آن را بر روی پرده عریض سینما ببینند میتوانیم دوباره خانوادهها را به سمت سینماها بکشانیم .
وی ادامه داد: فیلم استرداد یک مدیوم سینما بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع میرود در فیلم وجود داشت. متاسفانه اکثر فیلمهای ما امروز لوباجت شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلم ها حضور دارند و اکثر متن ها ضعیف است زیرا برای این بخش کمتر هزینه میکنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه ۱۰ فیلم استاندارد سینما ساخته شود.
محسن علی اکبری تهیه کنندگی فیلمهایی همچون گورکن، بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، آخرین پرواز، به خاطر هانیه، مریم مقدس، شهرآشوب، پاداش سکوت، همیشه پای یک زن در میان است، تلفن همراه رئیس جمهور، استرداد و … را در کارنامه هنری خود دارد و برای فیلم «استرداد» در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم و در سال ۱۳۸۶ برای فیلم « همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.
یادآور میشود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفهای و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





