سینماسینما، آزاده باقری
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از متفاوتترین دورههای خود را طی این چهار دهه تجربه میکند. سالی که اخبار کرونا برای یک روز هم از صدر اخبار خارج نشد و تا به امروز هم تمام وقایع را تحت تاثیر خود قرار داده است و همچنان بدون رقیب در میان اخبار دیگر در صدر پیش میرود. برای همین هم رویدادهای سینمایی، ساخت فیلم، پخش و اکران آن در سینماها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تا همین چند روز پیش هم هنوز خبر قطعی درباره اکران عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به گوش نمیرسید و معلوم نبود بالاخره قرار است این دوره از جشنواره فیلم فجر به چه صورت آغاز و ادامه پیدا کند.
با این حالا بالاخره پس از کشمکشهای فراوان و نظر موافق و مخالفان بیشمار روز گذشته به رسم سی و هشت دوره قبل، آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم کلید خورد و سالنهای سینما پس از ماههای طولانی رنگ مخاطب و تماشاگران بیشماری را به خود دید. جشنوارهای که همچنان هم طرفدار دارد و با اینکه برخی از فیلمها به جشنواره نرسید و برخی دیگر مجوز ورود نگرفتند؛ اما باز هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.
هر چند امسال از سی درصد ظرفیت سینماها استفاده میشود و خبری از بلیط فروشی حضوری نیست و برگزار کنندگان قول آن را دادهاند که تمام نکات بهداشتی در سالنهای سینما رعایت خواهد شد؛ اما باز هم جای امیدواری دارد که این دوره از جشنواره هم مانند سالهای قبل با استقبال مردمی مواجه شده است. چون ظرفیت اکثر سالنها پر شده و بلیطها به فروش رسیدهاند و جای تاسف دارد که به دلیل محدودیت زمانی و مسئله پروتکلهای بهداشتی امکان در نظر گرفتن سانس فوقالعاده هم نیست. البته انتقادهای بسیاری از سوی منتقدان و اهالی رسانه نیز وجود دارد که نکات بهداشتی و مسائل پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشود و ازدحام جمعیت و دیده بوسیهای اهالی رسانه و سینمایی ممکن است به شیوع بیشتر این ویروس نیز دامن بزند.
انتخاب و دریافت مجوز ورود ۱۶ فیلم سودای سیمرغ هم در این دوره دارای حاشیههای مخصوص به خود بود که بالاخره تا امروز هم فیلمهای «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ابلق» ساخت نرگس آبیار «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده جزو چهار فیلم سینمایی پرمخاطب شناخته شدهاند و باید دید آیا این فیلمها نظر داوران جشنواره را برای دریافت سیمرغ بلورین جذب خواهد کرد یا خیر؟ چون تا امروز هم فیلمهایی همچون «روشن» ساخته روح الله حجازی، «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز از جمله فیلمهایی هستند که با فروش بلیط قابل توجهی مواجه شدند و باید دید در نهایت در این رقابت کدام یک از فیلمها پیشتاز فروش و دریافت سیمرغ خواهند بود.
فیلمهایی پرستارهای که هر کدام میتوانند نامزد دریافت سیمرغ بلورین شوند. آقا و خانم ستاره در این فیلمهای سینمایی کم نیستند و برای همین احتمال ورود یک ستاره نوظهور در میان این چهرهها کمتر احساس میشود و به نظر میرسد بهترین بازیگران مرد و زن این جشنواره چهرههای نام آشنایی باشند که شاید تجربه دریافت سیمرغ جشنواره فجر را حداقل یک بار داشتهاند.
پرویز پرستویی، رضا عطاران، پژمان جمشیدی، حامد بهداد، جمشید هاشمپور، بهرام رادان، پارسا پیروز فر، فرهاد اصلانی، هوتن شکیبا، هدیه تهرانی، الناز شاکردوست، سحر دولتشاهی، سارا بهرامی، باران کوثری و… از جمله ستارههای نام آشنایی هستند از ذهن به دور نیست اگر این سال متفاوت با نام چنین چهرههایی در تاریخ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به یادگار بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز