سینماسینما، آزاده باقری
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از متفاوتترین دورههای خود را طی این چهار دهه تجربه میکند. سالی که اخبار کرونا برای یک روز هم از صدر اخبار خارج نشد و تا به امروز هم تمام وقایع را تحت تاثیر خود قرار داده است و همچنان بدون رقیب در میان اخبار دیگر در صدر پیش میرود. برای همین هم رویدادهای سینمایی، ساخت فیلم، پخش و اکران آن در سینماها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تا همین چند روز پیش هم هنوز خبر قطعی درباره اکران عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به گوش نمیرسید و معلوم نبود بالاخره قرار است این دوره از جشنواره فیلم فجر به چه صورت آغاز و ادامه پیدا کند.
با این حالا بالاخره پس از کشمکشهای فراوان و نظر موافق و مخالفان بیشمار روز گذشته به رسم سی و هشت دوره قبل، آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم کلید خورد و سالنهای سینما پس از ماههای طولانی رنگ مخاطب و تماشاگران بیشماری را به خود دید. جشنوارهای که همچنان هم طرفدار دارد و با اینکه برخی از فیلمها به جشنواره نرسید و برخی دیگر مجوز ورود نگرفتند؛ اما باز هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.
هر چند امسال از سی درصد ظرفیت سینماها استفاده میشود و خبری از بلیط فروشی حضوری نیست و برگزار کنندگان قول آن را دادهاند که تمام نکات بهداشتی در سالنهای سینما رعایت خواهد شد؛ اما باز هم جای امیدواری دارد که این دوره از جشنواره هم مانند سالهای قبل با استقبال مردمی مواجه شده است. چون ظرفیت اکثر سالنها پر شده و بلیطها به فروش رسیدهاند و جای تاسف دارد که به دلیل محدودیت زمانی و مسئله پروتکلهای بهداشتی امکان در نظر گرفتن سانس فوقالعاده هم نیست. البته انتقادهای بسیاری از سوی منتقدان و اهالی رسانه نیز وجود دارد که نکات بهداشتی و مسائل پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشود و ازدحام جمعیت و دیده بوسیهای اهالی رسانه و سینمایی ممکن است به شیوع بیشتر این ویروس نیز دامن بزند.
انتخاب و دریافت مجوز ورود ۱۶ فیلم سودای سیمرغ هم در این دوره دارای حاشیههای مخصوص به خود بود که بالاخره تا امروز هم فیلمهای «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ابلق» ساخت نرگس آبیار «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده جزو چهار فیلم سینمایی پرمخاطب شناخته شدهاند و باید دید آیا این فیلمها نظر داوران جشنواره را برای دریافت سیمرغ بلورین جذب خواهد کرد یا خیر؟ چون تا امروز هم فیلمهایی همچون «روشن» ساخته روح الله حجازی، «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز از جمله فیلمهایی هستند که با فروش بلیط قابل توجهی مواجه شدند و باید دید در نهایت در این رقابت کدام یک از فیلمها پیشتاز فروش و دریافت سیمرغ خواهند بود.
فیلمهایی پرستارهای که هر کدام میتوانند نامزد دریافت سیمرغ بلورین شوند. آقا و خانم ستاره در این فیلمهای سینمایی کم نیستند و برای همین احتمال ورود یک ستاره نوظهور در میان این چهرهها کمتر احساس میشود و به نظر میرسد بهترین بازیگران مرد و زن این جشنواره چهرههای نام آشنایی باشند که شاید تجربه دریافت سیمرغ جشنواره فجر را حداقل یک بار داشتهاند.
پرویز پرستویی، رضا عطاران، پژمان جمشیدی، حامد بهداد، جمشید هاشمپور، بهرام رادان، پارسا پیروز فر، فرهاد اصلانی، هوتن شکیبا، هدیه تهرانی، الناز شاکردوست، سحر دولتشاهی، سارا بهرامی، باران کوثری و… از جمله ستارههای نام آشنایی هستند از ذهن به دور نیست اگر این سال متفاوت با نام چنین چهرههایی در تاریخ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به یادگار بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند