ابراهیم مختاری
وقتی دبیر جشنواره (فیلم فجر) فهرست فیلم های برگزیده هیئت انتخاب را اعلام کرد کسی گمان نمی برد فهرست اعلام شده غیر از آنی باشد که اعلام شده است. ساعتی از اعلام نگذشته دو کارگردان زبان به اعتراض بازکردند که دبیر جشنواره تا آخرین لحظه خبر انتخاب فیلمشان را داده است اما در فهرست اعلام شده از فیلمشان خبری نیست. با بی اعتنایی دبیر جشن این اعتراض می توانست به تغییر تصمیم هیئت انتخاب در لحظات آخر نسبت داده شود و پیگیری معترضین را به هیاهوی بسیار برای هیچ تبدیل کند.
این وضعیت پنج روزی طول کشید و در همه ی آن پنج روز در برابر شکوه و اعتراض آنان دبیرجشنواره سخنی نگفت تا عماد افروغ، یکی از اعضای هیئت انتخاب، در برنامه ۳۵ فهرست فیلم های هیئت انتخاب را اعلام کرد و روشن شد که آن دو نفر درست می گفتند و فهرست فیلم های هیئت انتخاب با فهرست اعلام شده توسط دبیرجشنواره تفاوت دارد و اتفاق دیگری نیز در پس پرده جشنواره آشکار شد.
گرچه این پرسش پیش می آید که چرا هیئت انتخاب و یا آقای افروغ این همه وقت سکوت کرد و یا چرا کارگردان و دوتهیه کننده سینما که عضو هیئت انتخاب بودند در همان روزهای اول و و پیش از دیگران حرفی نزدند اما در روزگاری که منافع شخصی یا ترس های آدم ها به عنوان “مصلحت” و “ملاحظه”، حقوق افراد و گروه ها را ضایع می کند و بسیاری حاضرند برای رسیدن به خواست هایشان دیگران را قربانی کنند اقدام آقای افروغ که می تواند به نادیده گرفتن مصلحت جشنواره ملی تعبیر شود ستودنی است. اقدامی که امیدوارم خواست و مشارکت آن سه سینماگر هم در آن دخیل بوده باشد.
به عنوان یک عضو از جامعه سینمایی گرچه با تاخیر دست آقای افروغ را می فشارم و و از او سپاسگزارم
ابراهیم مختاری، نویسنده و کارگردان “برگ جان”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- دفاع عماد افروغ از سخنان تند حاتمیکیا درباره تلویزیون
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- واکنش داروغهزاده به گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با عماد افروغ درباره حضور «امپراطور جهنم» و «شعلهور» در جشنواره فجر
- عماد افروغ در گفتوگو با سینماسینما: حضور دو فیلم شعله ور و امپراطور جهنم در جشنواره امسال برای من هم سوالبرانگیز است
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





