ابراهیم مختاری
وقتی دبیر جشنواره (فیلم فجر) فهرست فیلم های برگزیده هیئت انتخاب را اعلام کرد کسی گمان نمی برد فهرست اعلام شده غیر از آنی باشد که اعلام شده است. ساعتی از اعلام نگذشته دو کارگردان زبان به اعتراض بازکردند که دبیر جشنواره تا آخرین لحظه خبر انتخاب فیلمشان را داده است اما در فهرست اعلام شده از فیلمشان خبری نیست. با بی اعتنایی دبیر جشن این اعتراض می توانست به تغییر تصمیم هیئت انتخاب در لحظات آخر نسبت داده شود و پیگیری معترضین را به هیاهوی بسیار برای هیچ تبدیل کند.
این وضعیت پنج روزی طول کشید و در همه ی آن پنج روز در برابر شکوه و اعتراض آنان دبیرجشنواره سخنی نگفت تا عماد افروغ، یکی از اعضای هیئت انتخاب، در برنامه ۳۵ فهرست فیلم های هیئت انتخاب را اعلام کرد و روشن شد که آن دو نفر درست می گفتند و فهرست فیلم های هیئت انتخاب با فهرست اعلام شده توسط دبیرجشنواره تفاوت دارد و اتفاق دیگری نیز در پس پرده جشنواره آشکار شد.
گرچه این پرسش پیش می آید که چرا هیئت انتخاب و یا آقای افروغ این همه وقت سکوت کرد و یا چرا کارگردان و دوتهیه کننده سینما که عضو هیئت انتخاب بودند در همان روزهای اول و و پیش از دیگران حرفی نزدند اما در روزگاری که منافع شخصی یا ترس های آدم ها به عنوان “مصلحت” و “ملاحظه”، حقوق افراد و گروه ها را ضایع می کند و بسیاری حاضرند برای رسیدن به خواست هایشان دیگران را قربانی کنند اقدام آقای افروغ که می تواند به نادیده گرفتن مصلحت جشنواره ملی تعبیر شود ستودنی است. اقدامی که امیدوارم خواست و مشارکت آن سه سینماگر هم در آن دخیل بوده باشد.
به عنوان یک عضو از جامعه سینمایی گرچه با تاخیر دست آقای افروغ را می فشارم و و از او سپاسگزارم
ابراهیم مختاری، نویسنده و کارگردان “برگ جان”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- دفاع عماد افروغ از سخنان تند حاتمیکیا درباره تلویزیون
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- واکنش داروغهزاده به گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با عماد افروغ درباره حضور «امپراطور جهنم» و «شعلهور» در جشنواره فجر
- عماد افروغ در گفتوگو با سینماسینما: حضور دو فیلم شعله ور و امپراطور جهنم در جشنواره امسال برای من هم سوالبرانگیز است
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





