تعدادی از سینماداران گرچه از فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان راضی بودند اما طرح اکران “افطار تا سحر” را صددرصد موفق نمیدانند و عدم تبلیغات کافی را از دلایل اصلی این اتفاق دانستند.
به گزارش سینماسینما،محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در گفتوگویی، اکران ماه رمضان را خوب توصیف کرد و گفت: امسال با توجه به اینکه فیلمهای خوبی ساخته شده بود، وضع اکران از نوروز بسیار امیدوار کننده بود و از سالهایی بود که نمیشود آن را با سالهای قبل مقایسه کرد.
او ادامه داد: به دلیل همین فیلمهای خوب مردم به سینما رفتن علاقه پیدا کردند و این روند تا ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد. در ماه رمضان هم با همکاری خوب نیروی انتظامی توانستیم اکران ویژهی ماه رمضان را اجرا کنیم و تا اذان صبح، فیلمها در حال اکران بودند که به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها هم استقبال خوب از این طرح شد.
اشرفی در عین حال وضع گیشهی امسال را از حالت ایدهآل دور دانست و گفت: گرچه استقبال از فیلمها خوب بود اما آنطور نبود که مثل اکران نوروز همهی سالنها پُر باشد و باید گفت که فروش فقط از حد متوسط بالاتر بود.
مدیر سینما «ماندانا» ساعت شروع به کار این سینما در ماه رمضان را ۱۴:۳۰ اعلام کرد و دربارهی پرمخاطب ترین سانس این سینما در ماه رمضان نیز مطرح کرد: با اینکه سانسهای قبل از افطار نیم بها بود اما چون شبها هوا خنکتر بود و مردم بعد از افطار و انجام فرایض دینی بیشتر از خانه بیرون میآمدند، بهترین سانس سینمای ما هم ساعت ۲۲ بود و سانسهای بعدی تا بامداد همچنان پر مخاطب بود.
او دلیل استقبال کم از طرح بلیت نیم بها را نیز نبود تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات به اندازهای نبود که مردم بدانند سینماها قبل از افطار بلیت نیم بها دارند. ما در تبلیغات ضعیف هستیم و اگر صداوسیما همکاری میکرد و تبلیغات یا تیزری را به معرفی این طرح اختصاص میداد، گیشهی ماه رمضان بهتر از این میشد.
این سینمادار همچنین «ابد و یک روز» را که نوروز اکران شده بود و در ماه رمضان مجدداً روی پرده رفت، یکی از فیلمهای پرمخاطب دانست و ادامه داد: از آنجا که «ابد و یک روز» یک فیلم اجتماعی خوش ساخت بود، مخاطبان زیادی داشت و توانست در کنار فیلمهای «بارکد» و «آآاادت نمیکنیم» جزو پرفروشها باشد.
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر سینما «استقلال» نیز دربارهی وضع گیشهی سینماها در رمضان امسال یادآور شد: اوایل طرح اکران ویژهی ماه رمضان خوب نبود، اما بعد که تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای سیما پخش و تبلیغ شد وضعیت بهتر شد. حتی نسبت به سال گذشته هم بهتر بود.
او با بیان اینکه امسال طرح اکران رمضان اصلاً از تلویزیون تبلیغ نشد، ادامه داد: اگر این اتفاق میافتاد وضعیت گیشه از این هم بهتر میشد. البته روی هم رفته اجرای این طرح هم در تهران و هم شهرستانها موفق بود چون فیلمهایی مثل «بارکد» که اکران شدند، مخاطبان را به سینما آوردند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان در پاسخ به این سؤال که پرمخاطبترین فیلم و پر مخاطبترین سانس سینما «استقلال» چگونه بود؟ پاسخ داد: نمیشود بر اساس فروش هر سینما فروش کل ماه رمضان و موفقیت طرح اکران رمضان را با سال گذشته مقایسه کرد، اما در مجموع سینما استقلال هم از سال گذشته وضع بهتری داشت. پرمخاطبترین فیلم این سینما در ماه رمضان «رسوایی۲» بود و در سانسهای بعد از افطار مخاطب بیشتری داشتیم.
اما حسین مقیمی، مدیر سینما مرکزی وضعیت گیشهی این سینما را در ماه مبارک رمضان خوب ارزیابی نکرد و گفت:ماه رمضان خوبی برای ما نبود. طرح افطار تا سحر را یک هفته بطور آزمایشی اجرا کردیم و تا زمانی که فیلمهایی مثل «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در حال اکران بودند در این ساعتها استقبال خوبی از آنها میشد، اما با تمام شدن مهلت اکران این فیلمها، سایر فیلمها نتوانستند مخاطب کافی جذب کنند و ناچار ما این طرح را متوقف کردیم.
این سینمادار “سنگ بنای سینما را فیلم خوب دانست” و توضیح داد: بعد از ۳۵ سال که در عرضهی سالنداری مشغول فعالیتم به این نتیجه رسیدهام که اگر بهترین سالنها را هم داشته باشم اما فیلم خوب نباشد، مخاطب به سینما نخواهد آمد. به نظر من آنچه باید درست شود و ارتقا پیدا کند کیفیت فیلمهاست. هم فیلمهای کمدی هم اجتماعی، اگر جذاب باشند مخاطب خود را پیدا میکنند. بر خلاف نظر عدهای ما سالن کم نداریم؛ بلکه فیلمهای ما اغلب جذابیت ندارند.
او دربارهی پرفروشترین فیلم و پرمخاطبترین سانس این سینما نیز ادامه داد: سانس سینما بستگی به منطقهی جغرافیایی آن دارد. با توجه به منطقهای که سینما مرکزی قرار دارد، اولین سانس ما ساعت ۱۰ صبح است و نمایش فیلمها تا ساعات غروب آفتاب مخاطب بیشتری دارد، بطوری که سانسهای صبح تا غروب سینما مرکزی در ماه رمضان از سانسهای بامدادی آن شلوغتر بود. بخصوص به این علت که امسال سانسهای پیش از افطار نیم بها بود، تماشاگران رغبت بیشتری برای سینما رفتن در این ساعتها داشتند. فروش فیلمها هم در یک حد و اندازه بود و نمیتوان دقیقاً گفت که پرفروشترین کدام بود؛ در مجموع گیشهی ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل ضعیفتر شده بود.
علی هیربد، مدیر سینما فرهنگ نیز درخصوص ارزیابی خود از وضعیت اکران ماه رمضان به ایسنا مطرح کرد: وضعیت فروش این سینما در ماه رمضان نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر بود.
او ادامه داد: امسال سینما نسبت به یکی دو سال گذشته وضع خیلی بهتری داشت. این رونق از نوروز با اکران فیلمهای خوب، شروع شده بود و در ماه رمضان هم با چیدمان خوب فیلمها ادامه پیدا کرد و در مجموع وضع گیشه در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر بود.
این سینمادار؛ “«بارکد» را پرمخاطبترین فیلم ماه رمضان در این سینما اعلام و دربارهی سانسهای پرمخاطب”اش گفت: با توجه به اینکه امسال سانسهای قبل از افطار نیم بها شده بود و بعد از افطار تمام بها بود، مخاطبان زیادی در ساعات پیش از افطار به سینما میآمدند. اکثر سانسهای بعد از ساعت ۱۶ با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد برگزار میشد و سانسهای بعد از افطار تا سحر هم اغلب اوقات ۱۰۰درصد پر بود اما روی هم رفته پرتماشاگرترین سانس سینما «فرهنگ» ساعت ۲۰:۳۰ بود.
رضا سعیدیپور، مدیرسینما آزادی هم فروش ماه رمضان را کمتر از حد انتظار دانست و مطرح کرد: متأسفانه ماه رمضان امسال با طرحی که شورای صنفی نمایش مبنی بر نیم بها شدن بلیتها در سانسهای قبل از افطار اجرا کرد، آنطور که فکر میکردیم از طرح اکران “افطار تا سحر” استقبال نشد.
او پخش فوتبال جام ملتهای اروپا از تلویزیون را هم عامل دیگر عدم استقبال از سانسهای بامدادی دانست و گفت: تصور میکردیم مردم تا نیمههای شب به سینما بیایند اما این اتفاق نیفتاد و فقط در بعضی پردیسها مثل «آزادی» و «کورش» در شبهای پنجشنبه و جمعه اینطور بود؛ در کل راضی بودیم اما انتظارمان بیشتر از این بود.
سعیدیپور دربارهی وضع فروش ماه رمضان در مقایسه با سال قبل نیز توضیح داد: از نظر مالی فروش بهتر بود اما باید در نظر داشت که قیمت بلیت امسال بالاتر از سال قبل بود بنابراین از نظر تعداد بلیت شاید برابر یا حتی کمتر از سال قبل بود. فیلمهای نوروز که ماه رمضان دوباره اکران شدند مخاطبان زیادی داشتند اما از فیلمهای جدید «دراکولا» و «بارکد» پرمخاطبترین فیلمها بودند و همهی سانسهای بعد از افطار سالنها پر بودند.
مدیر سینما «آزادی» اطلاع رسانی ضعیف را دلیل عدم توفیق صددرصدی اکران رمضان دانست و گفت: اگر نیم بها شدن بلیت در رسانهها اطلاعرسانی میشد، وضع بهتر بود اما متأسفانه امسال تبلیغات پشت این طرح نبود. در حالی که سالهای گذشته با تبلیغ و اطلاعرسانی تلویزیون مردم به سینما سرازیر شدند اما امسال فقط یک اطلاعیه از طرف شورای صنفی نمایش منتشر شد و مردم از نیم بها شدن بلیت اطلاع نداشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- آقای کاپولا! ممنون که فیلم ساختید/ به بهانه سیویکمین سالروز اکران رفیعترین فیلم وحشت تاریخ
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- زخم کاریِ ممیزی
- مهران مدیری؛ کمدین یا شومن؟
- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد به ساترا نامه نوشت/ سکانسهای مربوط به استفاده از مدل زنده در «دراکولا» حذف شود!
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- «دراکولا» به سینماها بازمیگردد
- رشد مخاطب سینما در فصل تابستان/ مقایسه جدول ۱۰ ساله در سینماسینما
- استقبال بازیگر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» از سخنان سردار سلیمانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش