تعدادی از سینماداران گرچه از فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان راضی بودند اما طرح اکران “افطار تا سحر” را صددرصد موفق نمیدانند و عدم تبلیغات کافی را از دلایل اصلی این اتفاق دانستند.
به گزارش سینماسینما،محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در گفتوگویی، اکران ماه رمضان را خوب توصیف کرد و گفت: امسال با توجه به اینکه فیلمهای خوبی ساخته شده بود، وضع اکران از نوروز بسیار امیدوار کننده بود و از سالهایی بود که نمیشود آن را با سالهای قبل مقایسه کرد.
او ادامه داد: به دلیل همین فیلمهای خوب مردم به سینما رفتن علاقه پیدا کردند و این روند تا ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد. در ماه رمضان هم با همکاری خوب نیروی انتظامی توانستیم اکران ویژهی ماه رمضان را اجرا کنیم و تا اذان صبح، فیلمها در حال اکران بودند که به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها هم استقبال خوب از این طرح شد.
اشرفی در عین حال وضع گیشهی امسال را از حالت ایدهآل دور دانست و گفت: گرچه استقبال از فیلمها خوب بود اما آنطور نبود که مثل اکران نوروز همهی سالنها پُر باشد و باید گفت که فروش فقط از حد متوسط بالاتر بود.
مدیر سینما «ماندانا» ساعت شروع به کار این سینما در ماه رمضان را ۱۴:۳۰ اعلام کرد و دربارهی پرمخاطب ترین سانس این سینما در ماه رمضان نیز مطرح کرد: با اینکه سانسهای قبل از افطار نیم بها بود اما چون شبها هوا خنکتر بود و مردم بعد از افطار و انجام فرایض دینی بیشتر از خانه بیرون میآمدند، بهترین سانس سینمای ما هم ساعت ۲۲ بود و سانسهای بعدی تا بامداد همچنان پر مخاطب بود.
او دلیل استقبال کم از طرح بلیت نیم بها را نیز نبود تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات به اندازهای نبود که مردم بدانند سینماها قبل از افطار بلیت نیم بها دارند. ما در تبلیغات ضعیف هستیم و اگر صداوسیما همکاری میکرد و تبلیغات یا تیزری را به معرفی این طرح اختصاص میداد، گیشهی ماه رمضان بهتر از این میشد.
این سینمادار همچنین «ابد و یک روز» را که نوروز اکران شده بود و در ماه رمضان مجدداً روی پرده رفت، یکی از فیلمهای پرمخاطب دانست و ادامه داد: از آنجا که «ابد و یک روز» یک فیلم اجتماعی خوش ساخت بود، مخاطبان زیادی داشت و توانست در کنار فیلمهای «بارکد» و «آآاادت نمیکنیم» جزو پرفروشها باشد.
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر سینما «استقلال» نیز دربارهی وضع گیشهی سینماها در رمضان امسال یادآور شد: اوایل طرح اکران ویژهی ماه رمضان خوب نبود، اما بعد که تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای سیما پخش و تبلیغ شد وضعیت بهتر شد. حتی نسبت به سال گذشته هم بهتر بود.
او با بیان اینکه امسال طرح اکران رمضان اصلاً از تلویزیون تبلیغ نشد، ادامه داد: اگر این اتفاق میافتاد وضعیت گیشه از این هم بهتر میشد. البته روی هم رفته اجرای این طرح هم در تهران و هم شهرستانها موفق بود چون فیلمهایی مثل «بارکد» که اکران شدند، مخاطبان را به سینما آوردند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان در پاسخ به این سؤال که پرمخاطبترین فیلم و پر مخاطبترین سانس سینما «استقلال» چگونه بود؟ پاسخ داد: نمیشود بر اساس فروش هر سینما فروش کل ماه رمضان و موفقیت طرح اکران رمضان را با سال گذشته مقایسه کرد، اما در مجموع سینما استقلال هم از سال گذشته وضع بهتری داشت. پرمخاطبترین فیلم این سینما در ماه رمضان «رسوایی۲» بود و در سانسهای بعد از افطار مخاطب بیشتری داشتیم.
اما حسین مقیمی، مدیر سینما مرکزی وضعیت گیشهی این سینما را در ماه مبارک رمضان خوب ارزیابی نکرد و گفت:ماه رمضان خوبی برای ما نبود. طرح افطار تا سحر را یک هفته بطور آزمایشی اجرا کردیم و تا زمانی که فیلمهایی مثل «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در حال اکران بودند در این ساعتها استقبال خوبی از آنها میشد، اما با تمام شدن مهلت اکران این فیلمها، سایر فیلمها نتوانستند مخاطب کافی جذب کنند و ناچار ما این طرح را متوقف کردیم.
این سینمادار “سنگ بنای سینما را فیلم خوب دانست” و توضیح داد: بعد از ۳۵ سال که در عرضهی سالنداری مشغول فعالیتم به این نتیجه رسیدهام که اگر بهترین سالنها را هم داشته باشم اما فیلم خوب نباشد، مخاطب به سینما نخواهد آمد. به نظر من آنچه باید درست شود و ارتقا پیدا کند کیفیت فیلمهاست. هم فیلمهای کمدی هم اجتماعی، اگر جذاب باشند مخاطب خود را پیدا میکنند. بر خلاف نظر عدهای ما سالن کم نداریم؛ بلکه فیلمهای ما اغلب جذابیت ندارند.
او دربارهی پرفروشترین فیلم و پرمخاطبترین سانس این سینما نیز ادامه داد: سانس سینما بستگی به منطقهی جغرافیایی آن دارد. با توجه به منطقهای که سینما مرکزی قرار دارد، اولین سانس ما ساعت ۱۰ صبح است و نمایش فیلمها تا ساعات غروب آفتاب مخاطب بیشتری دارد، بطوری که سانسهای صبح تا غروب سینما مرکزی در ماه رمضان از سانسهای بامدادی آن شلوغتر بود. بخصوص به این علت که امسال سانسهای پیش از افطار نیم بها بود، تماشاگران رغبت بیشتری برای سینما رفتن در این ساعتها داشتند. فروش فیلمها هم در یک حد و اندازه بود و نمیتوان دقیقاً گفت که پرفروشترین کدام بود؛ در مجموع گیشهی ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل ضعیفتر شده بود.
علی هیربد، مدیر سینما فرهنگ نیز درخصوص ارزیابی خود از وضعیت اکران ماه رمضان به ایسنا مطرح کرد: وضعیت فروش این سینما در ماه رمضان نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر بود.
او ادامه داد: امسال سینما نسبت به یکی دو سال گذشته وضع خیلی بهتری داشت. این رونق از نوروز با اکران فیلمهای خوب، شروع شده بود و در ماه رمضان هم با چیدمان خوب فیلمها ادامه پیدا کرد و در مجموع وضع گیشه در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر بود.
این سینمادار؛ “«بارکد» را پرمخاطبترین فیلم ماه رمضان در این سینما اعلام و دربارهی سانسهای پرمخاطب”اش گفت: با توجه به اینکه امسال سانسهای قبل از افطار نیم بها شده بود و بعد از افطار تمام بها بود، مخاطبان زیادی در ساعات پیش از افطار به سینما میآمدند. اکثر سانسهای بعد از ساعت ۱۶ با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد برگزار میشد و سانسهای بعد از افطار تا سحر هم اغلب اوقات ۱۰۰درصد پر بود اما روی هم رفته پرتماشاگرترین سانس سینما «فرهنگ» ساعت ۲۰:۳۰ بود.
رضا سعیدیپور، مدیرسینما آزادی هم فروش ماه رمضان را کمتر از حد انتظار دانست و مطرح کرد: متأسفانه ماه رمضان امسال با طرحی که شورای صنفی نمایش مبنی بر نیم بها شدن بلیتها در سانسهای قبل از افطار اجرا کرد، آنطور که فکر میکردیم از طرح اکران “افطار تا سحر” استقبال نشد.
او پخش فوتبال جام ملتهای اروپا از تلویزیون را هم عامل دیگر عدم استقبال از سانسهای بامدادی دانست و گفت: تصور میکردیم مردم تا نیمههای شب به سینما بیایند اما این اتفاق نیفتاد و فقط در بعضی پردیسها مثل «آزادی» و «کورش» در شبهای پنجشنبه و جمعه اینطور بود؛ در کل راضی بودیم اما انتظارمان بیشتر از این بود.
سعیدیپور دربارهی وضع فروش ماه رمضان در مقایسه با سال قبل نیز توضیح داد: از نظر مالی فروش بهتر بود اما باید در نظر داشت که قیمت بلیت امسال بالاتر از سال قبل بود بنابراین از نظر تعداد بلیت شاید برابر یا حتی کمتر از سال قبل بود. فیلمهای نوروز که ماه رمضان دوباره اکران شدند مخاطبان زیادی داشتند اما از فیلمهای جدید «دراکولا» و «بارکد» پرمخاطبترین فیلمها بودند و همهی سانسهای بعد از افطار سالنها پر بودند.
مدیر سینما «آزادی» اطلاع رسانی ضعیف را دلیل عدم توفیق صددرصدی اکران رمضان دانست و گفت: اگر نیم بها شدن بلیت در رسانهها اطلاعرسانی میشد، وضع بهتر بود اما متأسفانه امسال تبلیغات پشت این طرح نبود. در حالی که سالهای گذشته با تبلیغ و اطلاعرسانی تلویزیون مردم به سینما سرازیر شدند اما امسال فقط یک اطلاعیه از طرف شورای صنفی نمایش منتشر شد و مردم از نیم بها شدن بلیت اطلاع نداشتند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- آقای کاپولا! ممنون که فیلم ساختید/ به بهانه سیویکمین سالروز اکران رفیعترین فیلم وحشت تاریخ
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- زخم کاریِ ممیزی
- مهران مدیری؛ کمدین یا شومن؟
- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد به ساترا نامه نوشت/ سکانسهای مربوط به استفاده از مدل زنده در «دراکولا» حذف شود!
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- «دراکولا» به سینماها بازمیگردد
- رشد مخاطب سینما در فصل تابستان/ مقایسه جدول ۱۰ ساله در سینماسینما
- استقبال بازیگر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» از سخنان سردار سلیمانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟