ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به بازتاب صحبت هایش در اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت نمی دانم نان چه کسی را از سفره اش برداشته ام که اینگونه غضب می کنند.
به گزارش سینماسینما، عصر ۲۹ بهمن پردیس ملت میزبان مراسم تجلیل خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی کیا بود که این فیلمساز با حضور روی صحنه گفت: حرف آنچنان گفتنی از من بر نمی آید و وقتی جلوی شما می رسم زبانم بند می آید. دیروز در مشهد هم همین اتفاق افتاد و در دل می گفتم کاش بتوانم حرف بزنم.
وی افزود: «به وقت شام» ذره ای است از آنچه در منطقه سوریه و عراق گذشته است. محبت عزیزان است که من را به خاطر آن می بخشند وگرنه فیلم را آنقدر عجیب و غریب نمی بینم و هنوز در حال مشق کردن هستم.
این نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه صحنه هایی از فیلم برای بچه های زیر ۱۳ سال خوب نیست، توضیح داد: من وقتی فیلم می ساختم فکر نمی کردم روزی برسد که چنین تصاویری ضبط کنم ولی وقتی جنگ سوریه و عراق شروع شد دیدم جنگ ما در آنجا رنگ می بازد زیرا این جنگ بسیار پیچیده تر و غریبانه تر است.
حاتمی کیا با عنوان اینکه گاهی کار دوستان مستندساز را می بیند و با خود می گوید نمی شود از این لحظات گذشت، گفت: در رسانه ها می بینم سر و صداها درباره حرف های من شدت گرفته است در حالی که من کلا سه دقیقه حرف زدم و طوفانی به پا شد. یکی می خواهد من را به چپ و راست وصل کند، یکی می خواهد افشاگری کند، نمی دانم نان چه کسی را از سفره اش بر داشته ام که غضب می کنند.
وی افزود: فکر می کنم جشنواره انقلاب باید به این مسایل توجه نشان دهد، باید داوران التزام خود را به انقلاب نشان دهند. من این ها را برای شخص خاصی نمی گویم زیرا سال هاست که این اتفاقات می افتد و من از این مسیر رد شده ام. من هنگامی که آن حرف ها را می زدم بیست ثانیه قبلش نمی دانستم می خواهم این حرف ها را بگویم اما به یکباره فکر کردم باید بگویم. من انرژی خودم را از خانواده شهدا می گیرم و خجالت می کشم که نمی توانم سالی یک فیلم بسازم تا به آنها نزدیک شوم.
کارگردان «به وقت شام» با اشاره به اینکه در فیلم به فاطمیون و … پرداخته نمی شود اما حرف هایشان گفته می شود، توضیح داد: من بی دلیل سراغ این سوژه به این شکل نرفتم بلکه خیلی تحقیق کردم تا فیلم را بشود در منطقه مطرح کرد. این غربت بچه های ما است که هرچیزی را نمی توان گفت.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه به دعای خیر شما نفس می کشم وگرنه گاهی خسته می شوم، گفت: عالم مجازی عالم وهم است و جدی نیست گاهی می ترسم آتشی که پیش می آید عزیزان دیگر را اذیت نکند. وقتی برخورد خانواده شهدا را می بینم دلم قرص می شود که همچنان باید فیلم ساخت.
وی در پایان عنوان کرد: من با همکاران خودم حرفی ندارم و اصرار دارم نگاهم فارغ از نگاه صنفی باشد. مسأله بزرگتر از این است که گرفتار مسایل صنفی شوم. اینجا مسیر گذر است و گاهی تنها هورایی برایت می کشند. خدا کند آن سوی مسیر بتوانیم سرمان را بالا بگیریم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت






سلام
لطفا لیست نظرات رو نشون بدین