ابراهیم فروش فیلمنامهنویس و کارگردان سینما بیان کرد که بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامههای طرح اقتباس مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش سینماسینما، سال ۹۸ و در دوران مدیریت علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی بود که طرحی برای حمایت از آثار اقتباسی بنا گذاشته و فراخوانی با عنوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شد که طی آن فارابی در خبری رسمی عنوان کرد که «تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونههای مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیتهای داستانی، اولویتهای فرهنگی و قابلیتهای سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیشتر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار میگیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد بین دویست تا چهارصد میلیون ریال از صاحب قانونی اثر مؤلف یا ناشر خریداری میشود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیهکننده پیشنهاددهنده قرار میگیرد. پس از دریافت پروانه ساخت ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیهکننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیهکننده پرداخت میشود. در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام صورت خواهد گرفت.»
سرانجام نیز در سال ۹۹ شورایی متشکل از مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس، محمود اربابی فیلمنامهنویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفیخوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدمدوست فیلمنامهنویس و کارگردان و سید میلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی به ارزیابی آثار ارائه شده پرداختند که در نهایت چهار اثر «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسنزاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی تهیهکننده، فیلمنامهنویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی، «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادیکرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبطاحمدی تهیهکننده، فیلمنامهنویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده تهیهکننده، فیلمنامهنویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری تهیهکننده، فیلمنامهنویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری مورد تایید قرار گرفت.
اما با تغییر مدیریت این بنیاد، به صاحبان آثار برگزیده اعلام شده است که این آثار باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند به نحوی که حتی پابرجا ماندن این طرح برای آنها در هالهای از ابهام است.
ابراهیم فروش فیلمنامهنویس و کارگردان سینما که پیشتر از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای کارگردان فیلم اقتباسی «پلوخورش» بر مبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی در قالب طرح ویژه حمایت از تولیدات اقتباسی معرفی شده بود، درباره سرانجام این طرح گفت: بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامههای این طرح مجدد مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر در انتظار نتایج این بررسیها هستیم و اطلاع بیشتری از وضعیت پروژه نداریم.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامهها پیشتر توسط شورایی در فارابی بررسی شده بود گفت: مدیران جدید مجدداً متقاضی بررسی فیلمنامهها شدهاند. این مورد هم تنها درباره فیلم من نیست و همه فیلمنامههای تعریف شده در این طرح حمایتی را شامل میشود. دلیل مشخصی را هم لااقل هنوز به بنده اعلام نکردهاند. بالاخره در دوره جدید باید تخصیص بودجهها مجدد بازنگری شود و سلیقه افراد جدیدی که آمدهاند طبیعتاً در نتیجه تصمیمگیریها در این حوزهها دخیل خواهد بود. ما هم منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه این بررسیها چه میشود.
این کارگردان درباره احتمال لغو کامل طرح حمایت بنیاد فارابی از فیلمنامههای اقتباسی هم عنوان کرد: بنده در این زمینه بیاطلاع هستم. این وضعیتی که به آن اشاره کردم، شامل فیلمنامههای دیگر هم میشود و نمیدانم آیا این طرح تغییر خواهد کرد و یا همین آثار بهعنوان پروژههای اقتباسی مورد حمایت قرار خواهد گرفت؟ هنوز به ما خبر ندادهاند که آیا این طرح به قوت خود باقی خواهد ماند یا خیر. ما فیلمنامههای خود را آماده و ارائه کردهایم و در انتظار نتایج بررسیها هستیم.
فروزش درباره دیگر فعالیتهای خود هم گفت: در حال حاضر کار خاصی در دست ندارم و فعلاً در ابتدای سال هستیم. باید ببینیم در ادامه چه پیش میآید؛ این انتظاری است که شاید خیلی از دوستان فیلمنامهنویس ما تجربه میکنند.
این کارگردان باسابقه سینمای کودک در ادامه درباره وضعیت نامناسب تولید و اکران فیلمهای کودک در دوران کرونا تأکید کرد: واقعیت این است که سینمای کودک در تمام این سالها هیچگاه آنگونه که باید مورد توجه نبوده است و اینگونه نیست که بگوییم این شرایط نامناسب مربوط به کرونا و یا عوامل بازدارنده دیگر است. من با فیلمسازان جوان در ارتباط نیستم اما به واسطه داوری در برخی رویدادها میگویم که ما جوانان فیلمساز بسیار مستعدی داریم که سینما را بسیار میفهمند. بهجرأت میگویم که آینده سینمای ایران هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در دیگر حوزه به پشتوانه همین استعدادهای جوان، سینمایی پربار خواهد بود.
فروزش درباره تمایل خود برای تکرار تجربه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: این چیزی است که به نام ما رقم زده شده است! واقعیت هم این است که گویی فرار و گریزی از این موقعیت نیست. از خیلی سال قبل ما به این حوزه ورود کردیم و تا به امروز هم به این جریان آغشته باقی ماندهایم. به همین دلیل هم کمتر به سمت و سوی سینمای بزرگسال کشیده میشویم. هرچند در آن سمت هم خبری نیست! بچههای فیلمساز ما تشنه ساختن هستند و امیدواریم شرایط سینما در آینده بهبود پیدا کند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید/ رقابتی در کار نیست!
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- ابلاغ برنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی/ سیاستگذاری و خطوط کلی دوره جدید فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد
- مرضیه برومند «شهر موشها ۳» را مینویسد
- سینماسینما/ گزارشی از آن چه طی دو روز گذشته بر فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی رفت
- تصویربرداری «ساموبندری» ادامه دارد/ تولید اثر محلی در بندر بوشهر
- تاکید مدیرعامل فارابی بر نگاه آسیب شناسانه در سینماى مقاومت
- پیام تبریک علیرضا تابش برای موفقیت جهانى سینماگران جوان ایرانی
- ماموریت جدید بنیاد فارابی اعلام شد
- گزارش تصویری آیین دیدار فیلم کوه ساخته امیر نادری
- خیابانهای لندن از تهران تنگتر است/ یادداشت ابراهیم فروزش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش