سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
۱. روزمرگی چیزی است بسیار نزدیک به آدم و زندگی اش. این مفهومی است که در عصر حاضر عمومِ آدم ها از آن رنج می کشند. گاه در طبقه اعیان نفوذ می کند و گاه در طبقه فقرا. رشد و نضج روزمرگی در هر قشری که رخ دهد، نتیجه یک چیز است؛ بیزاری از زندگی و خستگی. چراکه روزها نمی گذرند. روزها کش می آیند و راکد می شوند. حرکتی شکل نمی گیرد و همه چیز ساکن است. همچون آبِ مانده در چاله ای که به سرعت بویِ نا می گیرد و رنگش به تیرگی می زند و زلالی اش را از دست می دهد و دیگر نه فقط گوارا نیست، مثل سمی می شود که اگر بنوشی اش، جان نمی گیری که هیچ، به زهرش ناتوانِ از هستی می شوی. «یک اتفاق ساده» فیلمی است در تعریفِ روزمرگی. فیلم روزمرگی را با تکرار شدن های فراوان نشان می دهد. تکرارهای پیاپی. دیدنِ مدام و مکرر چیزهای یک شکل که نوعی درجا زدن است. سکون است و بی حرکتی. ظاهرش حرکت است، اما به باطنش که دقیق شوی، چیزی حرکت نمی کند. نه به ما نزدیک می شود و نه دور می شود. از نقطه ای که در آن ایستاده، جلوتر یا عقب تر نمی رود. اولین دیدارِ ما با پسرک فیلم «یک اتفاق ساده» در ایستگاه راه آهن صورت می گیرد. محمد زمانی به موازات ریل می دود. او نه در پیش زمینه است و نه در پس زمینه. با تقریب می توان گفت که در مرکز صحنه است. پسرک نخست راه می رود و بعد با همان نگرانی های همیشگی اش که در سرتاسر فیلم عیان است، دویدن را آغاز می کند. در تمام مدتی که او در ایستگاه راه می رود یا می دود، نوع قرار گرفتن دوربین و فاصله ای که با موضوع دارد، لنزی که به دوربین وصل شده، هندسه ای که فیلمساز برای صحنه در نظر گرفته، میزانسن انتخابی او برای پسر و پرسپکتیو صحنه به گونه ای است که گمان نمی کنیم که او در طولِ پلان حرکتی دارد. مثل این می ماند که پسرک دارد روی یک نقطه پاهایش را بالا و پایین می کند. این شروع و افتتاحیه فیلم است. از آن آغازهایی است که لحنِ گفتارش را و نوعِ نگاهش را برایمان آشکار می کند. و گویی افشره ای می شود از تمامی آن چیزی که قرار است تا ۸۰ دقیقه بعد ببینیم. پسرک هر چه جلوتر می رود، گویی جلوتر نمی رود. انگار که در همان مرکز باقی می ماند و با آن که دارد حرکت می کند، بیشتر بی حرکتی را جلوه می دهد. این بی حرکتی و سکون در عینِ حرکتِ ظاهری، همان چیزی است که به آن می گوییم روزمرگی. زندگیِ آغشته به روزمرگی همین است که حرکت می کنیم، اما طی طریقی اتفاق نمی افتد.
۲. نوعی از سینما در سینمای ایران وجود دارد که می توان آن را «سینمای دویدن» نام نهاد. شخصیت مرکزی این نوع از سینما نوجوانی است کوشا و جویا در دلِ دنیایی مهیب. ما او را مدام در حال دویدن می بینیم. آدمی است تنها که همواره نگران است، چراکه نه فقط بار زندگی خود را به دوش می کشد، بلکه زندگی دیگران نیز به کار و مراقبت های او گره خورده است؛ نوجوانی که به وقت نوجوانی، نوجوانی نمی کند و قد و قواره اش از آن چیزی که هست، بزرگ تر است. برای همین است که لذت زندگی را نمی چشد و بیم هایش و هراس هایش همیشه دو چندان است. پایه گذار سینمای دویدن در ایران را باید سهراب شهیدثالث بدانیم. بعدها ـ شاید یک دهه بعد از ساخت فیلم «یک اتفاق ساده» ـ تکثیر سینمای دویدن را در سینمای نوپای پس از انقلاب شاهد هستیم. نه کم، که به وفور. فیلم هایی از آثار کیارستمی، پوراحمد، جلیلی و… بر همین محور استوارند. راحت می توان حدس زد که همگی شخصیت های ساخته شده در این آثار بر شانه های محمد زمانی دست گذاشته اند و بر راهی رفته اند که او پیشتر از آنها پا گذاشته است. نوجوانانی که زندگی سخت خود را بر جاده ها و خیابان ها و کوچه ها به نمایش می گذارند و بیشتر از آنکه زندگی کنند، نفس نفس می زنند و در صدای نفس زدن هایشان گم می شوند. زندگی برای آنها تکرارِ دویدن است. برخی شان به پایانی امیدوارکننده می رسند. یعنی از تلاش خود، میوه ای می چینند و درنهایت شیرینی آن را به دهان مزه می کنند. اما محمد زمانی در آخر نیز به شهدی از زندگی مهمان نمی شود. چه تلخ که کت و شلوارِ نو را از تنش بیرون می آورند و او مجبور می شود با همان کهنه لباسی که همیشه به تن دارد، باز هم روزهای آینده را به سر کند. چه تلخ که طولِ خوشحالی او برای به دست آوردنِ چیزی تازه در زندگی اش فقط به اندازه چند ثانیه است. نکته ای که در مورد او وجود دارد، عدم اعتراضش به همه چیز است. گویا تلخی و پوچی زندگی اش را خیلی راحت پذیرا شده است و سر آن ندارد که از این سکوتی که در آن فرو رفته، بیرون بیاید. او حتی کوچکترین دلخوری ای از خود بروز نمی دهد وقتی که پدر حاضر نمی شود در فرداهای اتفاقِ ناگوارِ مرگ مادر، پسر را کمی خوشحال کند و تنپوش او را نو کند. راحت کت و شلوار را درمی آورد و از لباس فروشی بیرون می رود و همان خیابانی را پیش می گیرد که بارها و بارها آن را در طول روز طی کرده است. آن هم پشتِ پدری که پدر نیست و در دنیای پر از محنت و افسرده خود گرفتار و غوطه ور است. فیلم البته به دنیای خشن و سرد پدر با زاویه نگاه نمی کند. او نیز به اندازه پسر گرفتار روزمرگی است. دنیایش صرفا در حد فاصل دریا تا کافه معنا دارد. خانه نیز فقط خوابگاه است. روزها روی قایق است، شب کنار پیش خانِ میخانه. از این آدم نمی شود توقع پدری داشت. جالب است که محمد بیشتر از ما بر این «بی پدری» اشراف دارد.
۳. از سبک بصری و شیوه روایتی سینمای شهیدثالث بسیار گفته اند و سینمایی نیست که کسی با آن آشنا نباشد. دیگر زیاده می بود اگر می خواستم ویژگی های روایی و بصری این سینما را بازگو کنم. این مقال فرصتی بود برای یک یادآوری از اتفاقی بزرگ در سینمای ایران که عنوانش «سهراب شهیدثالث» است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهراب شهید ثالث، فیلمسازی آوانگارد با دیدگاهی فراتر از رئالیسم
- فیلمسازی با دغدغههای انسانی
- مدخلنویسی یا گزارشنویسی؟ مساله این است/ نگاهی گذرا بر کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- کودکانی که کودکی نمیکنند
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- بازتاب بازنشر گفتگوی مجله فردوسی با سهراب شهید ثالث در سینماسینما / یادداشت محمد حقیقت
- بازخوانی گفتگوی مجله فردوسی با سهراب شهید ثالث
- مستند «سهراب شهید ثالث: دور از خانه»
- برشهای کوتاه/ ویدئوی بخشهایی از مصاحبه بهرام بیضایی درباره مهاجرت، شهیدثالث و پروژههایش
- انگار همهی زندگی کابوسی باشد میانهی خوابی شبانه/ سینماگران اصیل ایرانی؛ بخش هفتم، سهراب شهید ثالث
- حضور بازیگرانی در نقش کیارستمی، بیضایی و امیر نادری در فیلم مرتضی فرشباف درباره شهید ثالث
- صحبتهای شنیدنی سهراب شهیدثالث در یک مصاحبه تلویزیونی/ نسخه کامل گفتوگو + ویدئو
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد