احمدرضا معتمدی، کارگردان سینما با بیان اینکه بنده خودم درباره فیلم «سو تفاهم» بد و بیراههای زیادی شنیدم که بخشی از آن هم به سازمان اوج برای تولید چنین اثری گفته میشد، اظهار کرد: امیدوارم مدیران سازمان اوج این شهامت را داشته باشند تا این راه را که در سینما در پیش گرفتهاند، با فیلمسازهای بهتر از بنده ادامه دهند.
به گزارش سینماسینما، احمدرضا معتمدی، کارگردان سینما در مراسم نکوداشتاش در دانشگاه صداوسیما که پس از اکران، نقد و تحلیل فیلم سینمایی «سوءتفاهم»، آخرین ساختهی سینمایی وی، برگزار شد با تاکید بر اینکه باید از آخرین مرزهای جغرافیای فکری متفکران جهان که خطوط پژوهش را به جریانهای تحقیقاتی نشان میدهند، مطلع باشیم با اشاره به اندیشههای ژان بودریار، جامعهشناس و فیلسوف فرانسوی و تأثیر آن بر فیلم «سوءتفاهم» گفت: «بودریار» معتقد است که در یک مقطع از زمان، تصویر، واقعیت را بازنمایی میکرده و یک نشانه قائم به غیر بوده است؛ ولی از مرحلهای به بعد، تصویر یا نشانهها به جای بازنمایی واقعیت، آن را پنهان میکردند. همانند فیلمهایی که درباره جنگ ویتنام ساخته شده است.
وی افزود: در مرحله دیگری، نه تنها تصویر واقعیت را بلکه فقدان واقعیت را پنهان میکند؛ مانند جنگ ستارگان که اصولاً فقدان واقعیت است. در مرحله آخر، تصویر خودش جانشین واقعیت و قائم به ذات میشود.
این کارگردان سینما با بیان اینکه روزی که قرار شد چنین فیلمی بسازم بحث بر سر این بود که چطور مجموعهای چون سازمان اوج که تا کنون فیلمهایش را تقدیم شهدا و سرداران می کرده حالا فیلمی میسازد که ما در انتها میخواهیم آن را به «ژان بودریار» تقدیم کنیم.
معتمدی ادامه داد: این نشانهای بود مبنی بر اینکه دوستان ما در سازمان اوج اقدام شجاعانه ای انجام دادند، بسیار بد و بیراه شنیدند و بعد از فیلم آزار و اذیت دیدند که لازم است از آنها قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه بنده خودم بد و بیراههایی شنیدم که بخشی هم به این مجموعه داده میشد اظهار کرد: امیدوارم این شهامت را داشته باشند و راه را با فیلمسازهای بهتر از بنده ادامه دهند تا به صورت جدی بتوانیم وارد عرصه فرهنگی شویم؛ چیزی که همه به حالت شعاری میگوئیم اما گمان نمیکنم خیلی به آن باور داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با تاکید بر اینکه نقد آثار بسیار مهم است گفت: اکنون متأسفانه تعدادی افراد منتقد ما دارند بر عکس فیلمساز ما، سفارشی مینویسند؛ پول میگیرند فحش بدهند و پول میگیرند تعریف کنند. برای سه گروه مجیزگویان، وطن فروشان و مبتذل سازان همه چیز فراهم است. در این فضا مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید از سینمای مستقل ایران حمایت کنند.

در ادامه رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه متأسفانه امروز نقش یک شرکت تولید کننده مواد شوینده، از نقش وزارت ارشاد در صنعت سینما بیشتر شده است، گفت: شاید اگر گاهی بوی نامطبوعی در سینمای ایران به مشام میرسد، منشأ آن همین است.
وی افزود: وضع و جریان ناگواری در سینمای ایران در حال رقم خوردن است تا جایی که این جریان برخی تهیه کنندگان را که زمانی حکم آبروی سینمای ایران را داشتند در خود فرو برده است.
شهاب اسفندیاری در آئین نکوداشت «احمدرضا معتمدی» که به همراه اکران، نقد و تحلیل فیلم سینمایی «سوءتفاهم» در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه افتخاری برای این دانشگاه است که به نکوداشت یکی از اعضای هیئت علمی خود بپردازد گفت: آقای معتمدی در مقام تدریس، آموزش و پژوهش از افراد صاحبنام کشور بوده و در عرصه هنر برتر سینما نیز کارنامه پرباری دارد.
وی افزود: معتمدی به علت وسواس، سختگیری و اهتمامی که به خلق آثار شایسته داشته در ۲۶ سال گذشته تنها هفت فیلم ساخته است و حفظ این پرهیزکاری در سینما برای کسی که بواسطه اعتبارش با برترین بازیگران سینما، فیلم میسازد، کار دشواری است که نشان از نفس زکیه و شخصیت فرهیخته ای ایشان دارد که علیرغم تسلط و امکانی که برایش فراهم است تن به هر کاری نمیدهد.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به تحلیل و برداشتهایی که در خارج از کشور از فیلمسازان انقلاب اسلامی در منابع خارج از کشور میشود اظهار کرد: فیلمسازان انقلاب اسلامی در مجامع علمی، فرهنگی جهانی دچار مظلومیتی هستند و این تصوری که توسط دلالان عرصه هنری و واسطههای معرفی فیلمها به جشنوارههای خارجی به وجود آمده اجازه ظهور و بروز برخی فیلمها و جریانهای سینمایی کشور را در عرصه جهانی نمیدهند؛ لذا بسیاری از فیلمسازان خوب بعد از انقلاب بویژه آنها که به لحاظ فکری و اندیشهای نسبتی با انقلاب داشتند، با این نظام ارتباطی، در جهان، در معرض این قضاوت قرار گرفتند که آثارشان ارزش هنری ندارد.
اسفندیاری ادامه داد: چندسالی است که با برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر امکان تعامل و خرید و مذاکره مستقیم فیلمسازان بین المللی با مؤسسات فیلمسازی داخلی فراهم شده است. بر تعداد غرفه داران و شرکت کنندگان نیز افزوده شده و کمک میکند تا بخشهای دیگر سینمای ایران در جهان بیشتر دیده شود.
وی با اشاره به انجام پژوهشی گسترده درباره سینمای بعد از انقلاب که حاوی گفت وگوهای عمیق و مفصل با گروهی از تولیدکنندگان و پژوهشگران عرصه سینما از جمله احمدرضا معتمدی بوده است، پیرامون ناگفتهها و تجارب ایشان، گفت: در این گفتوگوها برای ما روشن شد چقدر آنها که به غلط از آنها تلقی میشود که گروهی فیلمساز تبلیغاتی وابسته به رژیم اند، دیدگاههای عمیق، متفاوت و برجسته ای درباره فیلمسازی دارند و این یک مزیت برای سینمای کشور است.
رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: برخی انتظار دارند در زمینه سینمای دینی به یک فرم واحد برسیم که نه ممکن است و نه مطلوب. در طیف رنگین کمان آثار سینمای دینی از «آلزایمر» معتمدی خواهد بود تا «مریم مقدس» شهریار بحرانی.

اسفندیاری با بیان اینکه معتمدی هم صاحب قلم در زمینه فلسفه فیلم بوده و از پیشگامان توسعه نظری است و هم کتابش جایزه کتاب سال سینمای کشور را برده که جای افتخار است اظهار کرد: تأمل فلسفی در باب سینما، امروز گسترش یافته و به رشتهای در برخی دانشگاهها تبدیل شده و یک حوزه دانشی است که نسل جدید اندیشمندان در این حوزه در حال ظهورند.
رئیس دانشگاه صداوسیما ضمن انتقاد از طرح شعارهای بی مبنا پیرامون سینمای دولتی و سینمای نفتی اظهار کرد: اتفاقاً دولتهای اروپایی، شرایط متنوعی برای حمایت و ارائه بودجههای دولتی به فیلمها دارند و به عنوان مثال در آلمان بالغ بر ۸۰ درصد فیلمها از انواع بودجههای دولتی بهره مند میشوند. کشورهای اروپایی در حال حاضر، انواع و اقسام بودجهها را برای اعتلای فرهنگ و مقابله با سینمای هالیوود صرف میکنند.
حال در فضای فعلی سینمای کشور اگر نبودند موسساتی چون سازمان اوج، که با دقت در فرم و محتوا، حمایت مؤثری از سینمای کشور دارند، شاید از سینمای کشور چیزی باقی نمیماند.
بر اساس این گزارش، احسان محمد حسنی، رئیس سازمان هنری رسانهای اوج نیز با بیان اینکه بسیاری اوقات حرفهای احمدرضا معتمدی در جامعه هنری فهم نشد اما صبر، روحیه و همت بالای او بدون اینکه در گذر زمان ناامید شود، قابل توجه بود گفت: وی توانست با جهانبینی خود راهش را در سینمای ایران ادامه دهد.
وی ادامه داد: هرچند معتمدی خود بگوید هنوز در زمینه هنر مشق میکند، اما پیوند زدن هنر و فلسفه، هنری بوده که فقط از نگاه متعهد او برآمده است.
محمدحسنی با بیان اینکه معتمدی در طول سالهای گذشته صبر و حوصله کرد و قطعاً آثارش در گذر زمان خود را نشان میدهد، تصریح کرد: به نظر من معتمدی در فیلم سوءتفاهم، تئوری توهم توطئه را بخوبی باز کرد.
در ادامه پرفسور احمد ضابطی جهرمی، استاد تمام دانشگاه صدا و سیما نیز با بیان اینکه به عنوان همکار به احمدرضا معتمدی افتخار میکنم گفت: همه ما اخلاق را که فراتر از هنر است از ایشان آموختیم که تحسین برانگیز است. آثار فکری، ذوقی، هنری و قلمی او نیز اغلب ممتاز است.
وی افزود: من داور پایاننامه دکتری وی که موجی از دانش و فلسفه است بودم. آن لحظه هنوز برایم زنده است و خط به خط تز دکترای ایشان تداعی تاریخ تئوری فیلم بود که به چاپ رسید و برای ما که در سینما هستیم مرحله تکامل تئوری فیلم را آنالیز و تبیین نظری فوقالعاده انجام داده است که از او خواستم جلد دوم را هم بنویسد زیرا هیچ نمونه خارجی و انگلیسی زبان ندارد.
ضابطی جهرمی با بیان اینکه فیلم سینمایی «سوءتفاهم» را دوست داشتم چرا که مجموعهای از فیلمهای دوست داشتنی سینما را تداعی میکند گفت: به نظر بنده سو تفاهم فراتر از مفاهیمی مثل بازنمایی واقعیت است و خاص رسانههای تصویری نیست که به نظر من بحث نمایش است. به نظرم معتمدی یک آوازهخوان است که مجموعهای از آوازهای زیبا را دارد.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرما و برنامه هفتم توسعه و رأی اعتماد مجلس به وزیر فرهنگ
- «قاعده بازی» حاوی بازیهای پست مدرنیستی است
- در نشست «راه رفتن روی سیم» مطرح شد؛ دغدغه معتمدی نسبت به مسائل اجتماعی برجسته است
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در موزه سینما برگزار شد؛ معتمدی سینما را به نوعی دیگر تالیف کرد
- هفته فیلم «احمدرضا معتمدی» در موزه سینما
- واکنش احمدرضا معتمدی به حواشی «عنکبوت مقدس»
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- وداع بهاری با کارگردان «باغ فردوس پنج بعد از ظهر»
- شب محمدعلی نجفی لغو شد
- آخرین وضعیت درمان احمدرضا معتمدی
- راسل کرو سرآشپز میشود
- دیوید گرین کارگردان انیمیشن جدید «وایل ای. کایوت» شد
- زازا اوروشادزه کارگردان «نارنگیها» درگذشت
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





