بخشی از مناظره دوم کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری به موضوعات فرهنگی اختصاص داشت. این مناظره با شروع توفانی دکتر روحانی و صحبت از استاد شجریان و ممنوعیت پخش ربنای او در رسانه ملی وارد مقوله فرهنگ شد و بعد در بخشی دیگر به اصغر فرهادی و موفقیت او در عرصه جهانی پرداخت و در آخر هم درباره «ابد و یک روز» و موفقیت این فیلم در به تصویر کشیدن فقر سخن گفته شد اما در این مناظره فرهنگی جای موضوعاتی مثل توقیف فیلمها و از پرده پایین کشیده شدن برخی از فیلمهای مجوزدار خالی بود. اتفاقی که طی سالیان متوالی و در زمان دولتهای مختلف در کشور ما اتفاق افتاده و هیچ نهادی هم پاسخگوی سرمایههای خوابیده و فیلمهای توقیف شده نبوده است. در گفتوگو با احمد طالبینژاد، منتقد فیلم و سینما، سعی کردیم بیشتر به این موضوع بپردازیم.
🔻این روزها در آستانه انتخابات هستیم و وعدههای بسیاری به اهالی فرهنگ و هنر داده میشود.
🔸بله. من بارها گفتهام که اولین چیزی که در این جابهجاییهای سیاسی ضربه میخورد، فرهنگ و هنر است. معمولاً با تعویض هر دولت و کابینهای سیاستهای فرهنگی اولین چیزی است که تغییر میکند و هنرمندان اولین قشری هستند که ضربه میخورند و این بازی متأسفانه از همان اول انقلاب ادامه داشته، به خصوص درباره سینما
🔻اگر بخواهیم سالهای بعد از انقلاب را بررسی کنیم، در کدام دوره سینما وضعیت بهتری داشته؟
🔸در سالهای اول بعد از انقلاب خیلیها معتقد بودند که سینما سوغات غرب است و درصدد بودند آن را تعطیل کنند تا اینکه فیلم «گاو» از تلویزیون پخش شد و رهبر انقلاب فیلم را دیدند و تأیید کردند. در واقع یک خط مشی برای سینمای ایران روشن شد که اگر فیلمهایی مثل فیلم «گاو» ساخته شود که مسالهاش محرومان روستایی و قشر محروم جامعه است، نه تنها اشکال ندارد بلکه خیلی هم خوب است. بنابراین ما میبینیم که در کابینه مهندس موسوی، تعداد زیادی فیلم با موضوع روستا و روستاییان ساخته میشود
🔻وزیر فرهنگ چه کسی بود؟
🔸بعدها آقای خاتمی. قبل از ایشان، کسانی مثل آقای معادیخواه وزیر فرهنگ بودند که تلاشی برای سینما و تئاتر نمیکردند. آنها تعریف دیگری از فرهنگ داشتند ولی از زمان آقای خاتمی و تشکیل بنیاد سینمایی فارابی، درست است که یک مقدار سیاستهای هدایتی و نظارتی هم وجود داشت ولی در مجموع میبینیم که سینمای ایران یک رشد عجیب و غریب و حیرتآور میکند، در حدی که هیچ جشنوارهای از سال ۱۳۶۴ به بعد در دنیا نبود که یک یا چند فیلم ایرانی در آن نباشد. یعنی آمار تولید فیلم بالا میرود، آمار رویدادهای داخلی بالا میرود و حضور بینالمللی سینمای ایران به عنوان یک پدیده حیرتآور برای غربیها میشود. تصور آنها این بود که در حکومتی که بنیانگذار و مسئولان آن بیشتر روحانی هستند، مگر میشود سینما وجود داشته و تازه فیلمهای خوبی هم در آن ساخته شود که در جشنوارهها جایزه بگیرد
🔻فیلمسازهای شاخص این دوران چه کسانی هستند؟
🔸در این دوره فیلمسازی به نام کیارستمی پیدا میشود که از اول به عنوان یک فیلمساز دولتی از طرف عدهای معرفی شده بود اما ناگهان به یک سینماگر خلاق جهانی تبدیل میشود. در همان دوران فیلمسازهایی که از جبهه و جریان انقلاب شروع کرده بودند مثل مخملباف، ملاقلیپور و کمی بعد حاتمیکیا، به فیلمسازهایی تبدیل میشوند که در واقع کم و بیش مستقل بودند و دیدگاههای شخصی خود را داشتند و استعداد خوبی هم داشتند. درخشانترین دوره سینمای ایران از سال ۶۳ که بنیاد سینمایی فارابی کار خودش را شروع میکند آغاز میشود و تا اواخر دهه ۷۰ هم ادامه پیدا میکند
🔻اما در این دوران هم فیلم توقیفی مثل «آبادانیها» را داشتیم.
🔸بله. در این دوران ما شاهد هستیم تعدادی فیلمساز حذف میشوند، بعضی از بازیگرها از دور خارج میشوند و خانهنشین میشوند و بعضی از فیلمها هم توقیف میشوند. مثلاً دو تا از فیلمهایی که به شکل ناجوانمردانهای توقیف شدند، یکی همین «آبادانیها» بود که اجازه اکران گرفت و بعد از یک هفته از پرده سینماها برداشته شد، در حالی که هنوز هم معتقدم یکی از بهترین فیلمهای عیاری بعد از «بودن و نبودن» است. دومی هم فیلم «دندان مار» آقای کیمیایی است که آن هم بعد از یک هفته توقیف شد ولی این کار، کار وزارت ارشاد نبود و دستور از جای دیگری برای توقیف اینها رسیده بود. چند فیلم اینگونه در محاق ماندند و باعث افسوس شدند. از طرفی هم با حذف بعضی از بازیگرها، اولا آنها دقمرگ شدند که نمونهاش زندهیاد فردین بود و از طرف دیگر آنها را در اذهان تبدیل به اسطوره کردند. چه ایرادی داشت که فردین اجازه بازی پیدا میکرد، او که در سن ۷۰ سالگی آن ستاره قدیمی سینما نبود. از این نمونه بیعدالتیها در حق بعضیها صورت گرفت. از طرف دیگر، عدهای هم فرصتطلبانه خودشان را قاتی کردند. این رفتارها با سینماگرها و سینما شد، ولی در مجموع وقتی با دورههای بعدی مقایسه میکنیم در کابینه مهندس موسوی و در دوران حضور آقای خاتمی به عنوان وزیر ارشاد، ما شاهد یک جور رشد کیفی در سینما، تئاتر و ادبیات هستیم. بهترین رمانها در همان دوران منتشر شد، نویسندگانی مثل محمود دولتآبادی و… رمان منتشر کردند. در دولت اول آقای هاشمی هم آقای خاتمی وزیر ارشاد بود ولی بعد بر اثر فشار جایش را به آقای میرسلیم داد. میرسلیم آدم خوبی است اما نه سیاستمدار خوبی بود و نه در عرصه فرهنگ و هنر سابقهای داشت. کسی که تخصصش احتراق موتورهای درونسوز است و در این زمینه کتاب و رساله نوشته و استاد دانشگاه است چطور میتواند وزارت ارشاد را اداره کند که سر و کارش با هنرمندان است؟
🔻درباره ممیزیهای کتاب در زمان ایشان، نویسندگان خاطرات زیادی دارند
🔸نه فقط کتاب، در همه زمینهها این برخورد صورت میگرفت. متأسفانه این باجی بود که آقای رفسنجانی به جناح راست داد و به نظرم بیشترین ضربه را هم وزارت ارشاد خورد. چون کسانی در رأس امور سینمایی بودند که هیچ نسبتی با آن نداشتند. بنیاد فارابی در این دوران نقشش خیلی کمرنگ میشود و اصلاً نمیتواند نقش اساسی بازی کند و هنرمندان هم همه ناراحت و دلشکسته بودند و اصلاً دوره خوبی نبود. تا به دوره اصلاحات رسیدیم که در ۴ سال اولش به خصوص وقتی زندهیاد سیفا… داد معاون سینمایی بود، یک مقدار در زمینه تولید فیلم از نظر کیفی و کمی گشایش ایجاد شد و از نظر بازتولید و یا احداث فضاهای سینمایی هم پیشرفت داشتیم. مجموعههای فرهنگی در خیلی از شهرها ساخته شد که باعث گسترش فضای سینما شد. سینماهای متروکه بازسازی شدند و کارها خوب پیش میرفت تا اینکه بر اثر فشار وزیر ارشاد وقت، آقای مهاجرانی مجبور به استعفا شدند و مسجدجامعی سعی کرد تا پایان دوره کژدار و مریز ادامه دهد. بعد هم در دوره هشت ساله که دیدیم تیشه به ریشه فرهنگ و هنر مستقل زده شد تا جایی که دیگر خیلی از فیلمسازها فیلم ساختن در آن شرایط را دون شأن خودشان میدانستند
🔻یعنی بدترین دوره، دوره هشت ساله احمدینژاد است؟
🔸در قیاس با سالهای اول انقلاب نمیشود این دوره را بدترین دوره نامید. آن زمان کسانی وزیر ارشاد یا مسئول امور سینمایی میشدند که هیچ نسبتی با سینما نداشتند و واقعاً در این فضاها نبودند و دوران بلاتکلیفی بود. در دوره احمدینژاد هم چند فیلم خوب ساخته شده. «جدایی نادر از سیمین» در همین دوران ساخته شده ولی جریان کلی سینما جریان امیدوارکنندهای نبود و فیلمسازهای مستقل و باسابقه خیلی تحت فشار بودند. جا برای ریاکاران و متظاهرین باز شد، اصطلاح هنر فاخر به وجود آمد، برای اینکه عدهای پول بگیرند فیلمهای به درد نخور بسازند به اسم فیلم فاخر! در اکران عمومی، فیلمها به اندازه پول تبلیغاتشان هم فروش نداشتند. نمیتوانم بگویم بدترین به عنوان مطلق ولی خب دوران خوبی نبود. فعالیت خانه سینما متوقف ماند، فیلمسازها بلاتکلیف ماندند، مسائل معیشتی و بیمهشان دچار مشکل شد. خیلی حال و هوا و شرایط خوبی نبود
🔻از نظر توقیف فیلمها اگر بخواهیم دولتهای مختلف را بررسی کنیم…
🔸به طور موردی در هر دولتی که روی کار آمده چند فیلم هستند که مقامات سینمایی به دلیل ترس از پست و مقامشان که مبادا موقعیت و میز صندلیشان به خطر بیفتد به آنها اجازه اکران ندادند. ممکن است آقای شمقدری دلش میخواست مثلاً فیلم «خانه پدری» عیاری نمایش داده شود ولی واقعیت این است که میترسید. یک نکته را نباید فراموش کرد، آن هم اینکه امور فرهنگی به خصوص سینما در این مملکت فقط یک متولی ندارد. وزارت ارشاد، متولی اصلی است ولی دهها نهاد و سازمان دینی، امنیتی، انتظامی در آن دخالت میکنند. ممکن است گاهی واقعاً وقت پای درد و دل مقامات سینمایی بنشینید، از فشارهایی که بر آنها وارد میشده بنالند و حق هم دارند. گاهی از نهادهای دیگر روی سینما فشار وارد میشود
🔻مثل اتفاقی که برای «رستاخیز» افتاده است
🔸دقیقاً نمونهاش فیلم «رستاخیز» است. متأسفانه مشکل سینمای ایران این است که مثل فوتبال شده و همه درباره آن اظهار نظر میکنند و همه میخواهند برای آن تکلیف مشخص کنند. یک نهادی صاحب سالنهای سینماست، فیلمها را تقسیمبندی میکند، میگوید فلان فیلم را نشان میدهم فلان فیلم را اکران نمیکنم. کارگردان در همین دولت و همین نظام، با مجوز ارشاد این فیلمها را ساخته؛ مگر شما یک دولت مستقل و برای یک کشور دیگر هستید؟
🔻پس دوران طلایی سینمای ایران؟
🔸دوران طلایی را از سال ۶۳ تا اواخر دهه ۷۰ میبینم، چون بهرغم فیلمهای توقیفی، فیلمهای بسیار دیگری هم ساخته شده که فیلمهای خوبی هستند.
منبع : تماشاگران امروز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- سینما و دههای که شصت بود!
- دعوت به مجلس عزاداری/ گفتوگو با احمد طالبینژاد درباره فیلم «شازده احتجاب»
- احمد طالبینژاد :بزرگان سینما هم کپیکاری کردهاند/ماجرای شکایت اکبر گلپا از پازولینی
- «کار کثیف»؛ تصویری واقعی و بیاغراق از جامعه
- فیلمهای امیر نادری حدیث نفس اوست/ ماجرای «کات، چابهار» چه بود؟!
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- حماسی و شبه اساطیری/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- یادداشت احمد طالبی نژاد درباره حواشی حضور فراستی در تلویزیون:بهرام که گور می گرفتی …
- سینمایی برای جامعه بشری :سینمای اجتماعی و اصغر فرهادی/یادداشتی از احمد طالبی نژاد
- سینمای ایران در آستانه تعطیلی/یادداشتی از احمد طالبی نژاد
- انتقاد احمد طالبی نژاد از پخش فوتبال در سینماها /ماجرای سودجویی پردیس های سینمایی
- احمد طالبی نژاد : لاتاری و آیینه بغل هم فیلمفارسی اند
- یادداشت احمد طالبی نژاد درباره رقص محمود دولت آبادی در کنسرت لیان/کار خوبی کردی که…
- احمد طالبینژاد در گفتوگو با سینماسینما/ «خوک» یک فیلم مشکوک است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد