سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: برای نخستین بار در جشنواره ونیز، ریاست سه هیات داوران از هیاتهای چهار گانه جشنواره، به زنان واگذار شده است.
از چند سال پیش به این سو که اعتراض هایی برای بیشتر جا دادن به زنان در سینما و به ویژه حضور آنها در مسابقات و جشنواره ها سروصدای بسیاری به پا کرده بود، جشنوارهها سعی کرده و دارند که به هر قیمتی شده حضور زنان را در جشنواره ها گسترش دهند. درجشنواره کن دو سه سال پیش که به تعداد فیلمسازان زنان در بخش مسابقه اش افزوده بودند، متاسفانه آثار خوبی از آنان وجود نداشت و با انتقادات تند منتقدین هم روبرو شد از جمله فیلم «دختران خورشید» – البته هنوز هیچ جشنواره ای نتوانسته که پنجاه در صد فیلمهای مسابقه اش از زنان فیلمساز باشد – و تا وقتی که فیلمهای خیلی خوب ساخته زنان فیلمساز وجود نداشته باشد، نباید آنها را بطور مصلحتی در مسابقه جا داد، چون در نهایت به ضرر خود آن فیلمساز تمام میشود. درعوض امسال جشنواره معتبر ونیز که درقسمت اصلی خود – چهار بخش مسابقه ای – دارد از حضور سه زن بعنوان ریاست داوری در هر بخش استفاده کرده است. در بخش مسابقه اصلی خانم کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی، در بخش افق ها ( اوریزونتی ) خانم کلر دنی کارگردان فرانسوی و در بخش مسابقه ای ( virtual reality ) خانم سلین کارت ( فرانسوی – امریکایی) به عنوان رییس داوران انتخاب شده اند .در این بخش آخر بیشتر فیلمهای تجربی و کاملا متفاوت و خارج از نُرم نشان داده میشوند.
جشنواره ونیز ۲۰۲۰ که قرار است به شکل فیزیکی از دوم سپتامبر شروع به کار کند، فردا، سه شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی حدود ساعت ۱۱ صبح کلیه فیلمهای انتخاب شده در قسمت رسمی به سرپرستی آقای البرتو باربرا که مدیر جشنواره است، را اعلام میکند. از سینمای ایران خبرهای خوبی در راه است و باید تا فردا حوصله کرد تا به طور رسمی تایید شود. سوال اینجاست که باتوجه به دوباره اوج گرفتن ویروس کرونا در همه جا و از جمله دراروپا، آیا عوامل فیلمها میتوانند در جشنواره حضور داشته باشند؟ برمبنای خبرها، هنوز دعوتنامه ها ارسال نشده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





