نشریه ورایتی در جدیدترین شماره خود با آناهید آباد فیلمساز ایرانی گفتوگو کرده است.
به گزارش سینماسینما، در این گفتوگو فیلمساز کشورمان پیرامون انگیزههای فیلمسازی و علاقمندیهایش در عرصه سینما صحبت کرده است.
آناهید آباد فیلمساز کشورمان امسال با نخستین ساخته سینمایی خود نماینده کشور ارمنستان در بخش غیرانگلیسی جایزه اسکار شرکت کرده است.
در ادامه متن این گفتوگو را میخوانید:
بزرگترین مانعی که در ساخت فیلم «یهوا» پیش روی خود داشته اید چه بود؟ (در ساخت این فیلم و در طول دوره کارگردانی)
به طور عام مانند بیشتر فیلمسازانی که قرار است فیلم اول شان را بسازند تامین بودجه سخت ترین مانع بود اما به طور خاص می توانم از زن بودن دو ملیتی بودن و کوتاهی قدم به عنوان مهم ترین موانع تولید این فیلم یاد کنم.
در عبور از این موانع چه پیشرفتهایی را به دست آوردید؟
با همه ی محدودیت های مالی و در یک جغرافیا نا آشنا که هرگز آنجا زندگی نکرده بودم باید فیلم اول م را می ساختم درست است که من هرگز در مناطق مرزی ارمنستان زندگی نکرده بودم اما اصالتا خودم یک زن ارمنی هستم که در ایران متولد شده پس در آنجا به یک نسبت هم غریبه بودم و هم آشنا . با این شناخت از خودم و پروژه بود که سعی کردم گروه ، مردم منطقه و بودجه ی فیلم را با هم هماهنگ کنم تا ” یه وا ” ساخته شود. در واقع پشتکار و همراهی انسانهای با معرفت باعث شد که فیلم از موانع عبور کند و بر پرده بزرگ جان بگیرد.
در سینما چقدر به دنبال خلاقیت هستید و چقدر تلاش میکنید تا اثرتان یک فیلم متفاوت و خلاقهای باشد؟
ساخت ” یه وا ” تلاشی بود برای تعریف کردن یک قصه ی انسانی و جهان شمول در منطقه ای نا آشنا و فرهنگی غیر معروف به طوری که نتیجه ا ش فیلمی شود که بتواند با مخاطبان سینما در همه ی جهان ارتباط برقرار کند .

قهرمان و الگوی سینمایی شما چه کسی است؟
سوال سختی ست . من در عالم سینما دل شیدایی دارم . در این دل شیدا از پاراجانف تا جان فورد و هیچکاک و از بیلی وایلدر تا برگمان و برتولوچی و از تروفو تا کوروساوا و از کیارستمی تا هانکه و مایک لی جای می گیرند .فکر کنم دیگر بس است تا همه رازهای عاشقانه ام را فاش نکردم.
دلتان می خواهد دنیا چه چیزی درباره اینکه در کشورتان زنی فیلمساز هستید بداند؟ پیامی که می خواهید بفرستید؟
همه می دانند که فیلمسازی کار سختی ست و صادقانه بگویم زن فیلمساز هم کارش خیلی سخت تر است می خواهم راز تحمل این سختی را بگویم : فیلم ساختن شجاعت را به من هدیه داد . اما هدیه بزرگ تر و ارزشمند تر برای من این است که مردم همه ی جهان با دیدن فیلم م در تجربه ی شجاعت با من شریک شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





