سینماسینما، ناصر صفاریان:
مثل همیشه به احمقانهترین شکل . مثل همیشه واقعیت تلخی که به ناگهانیترین شکل کوبیده میشود توی صورتت و نفست میان بهت و اندوه بالا نمیآید…
*
لوون را خیلی سال بود میشناختم. خیلی قبلتر از این که روی پردۀ سینمای ایران بیاید و بشود آشنای دوست داشتنیِ همه. عیدِ هشتادویک بود و تورنتو بود و لوونِ دوست داشتنیای که اغلب روزها مرا سوار ماشینش میکرد و در شهر میچرخاند و جاهای عجیبغریب شهر را که همینجوری کسی نمیبیند نشانم میداد و لذت پشت لذت و…
*
توی ماشین لوون خوابم برده بود و جلوی دفترِ سعید آرمند بیدارم نکرده بود و خودش رفته بود تو. وقتی برگشت و هنوز خواب بودم، درِ سمت مرا باز کرد و همان طور ایستاده جلویم کمی تکانم داد و بیدار شدم و با مِنومِن گفت: « ناصرجان متاسفانه باید بهت تسلیت بگم.» خب نیازی نبود به فکر و تامل و… گفتم دارد شوخی میکند دیگر. هنوز خوابآلود بودم که گفت: « کاوه رفته روی مین.» گفتم: «کاوه کیه؟» هنوز نگفته بود که فهمیدم کاوه گلستان را میگوید و نفسم در میانِ بهت و اندوه ماند.
پارسال همین موقعها و در همین وضعیتِ آب و هواییِ بهاری بود که دوستی زنگ زد و پرسید خبر افشین یداللهی درست است یا نه؛ و من اصلا نمیدانستم کدام خبر. فکر میکرد شنیدهام و من که خیلی وقتها گوشیام در دسترس نیست، قبل از این که چیزی بگوید فهمیدم چه شده و بازمن ماندم و بهت، من ماندم و بغض.
امروز هم در میانۀ بادِ بهار و آسمان آبی و درخششِ خورشیدی که انگار مخصوص همین روزهای پراضطراب بهار است و این یکی دو ماه را یکجوری میکند برایم، ناگهان خبر را در اینترنت میبینم و لعنت میفرستم به هرچه چنین روزها و چنین خبرهایی.
*
لوون هفتووان، دوست خوب من که هر بار در ایران بود، حتماحتما همدیگر را می دیدیم، امروز در شرایطی قلبش از حرکت ایستاد که فیلم خوبِ مهمش «پرویز» (مجید برزگر) را روی پردۀ سینماهای سرزمینش دیده بود و دیگر فیلم مهمِ خوبش «لرزانندۀ چربی» (محمد شیروانی)هنوز در قوطی مانده بود و مانده است و با این اوضاع خواهد ماند… لعنت به این روز و روزگار و همۀ واقعیت های تلخ تر از تلخش. لعنت…

عکس:
با ساسان قهرمان، سعید آرمند و لوون هفتوان که آن شب خوابش برده بود، اما بنا به بیدارنشدن و بلندنشدنش نبود
تورنتو، فروردین هشتادویک
.
عنوان مطلب:
شعری از هوشنگ ابتهاج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
- پرویز بهرام؛ همبازی و همکارِ فروغ در فیلم و گویندگی
- اختصاصی سینماسینما: یادداشت ناصر صفاریان به بهانه درگذشت کامیار شاپور/ کامیار: فرزند پرویز و فروغ
- نگاهی به سینمای سهراب شهیدثالث
- نگاهی به فیلم «کوپال»/ استحاله انسان مدرن
- گفتوگوی مفصل با کاظم ملایی، کارگردان فیلم «کوپال»/ کارمای یک شکارچی تنها
- درباره شیدا ساخته کمال تبریزی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





