ارشا اقدسی با گلایه از نادیده گرفته شدن این صنف در جشنواره فیلم فجر از برگزاری جشنواره بدلکاران در اردیبهشت سال آینده خبر داد.
به گزارش سینماسینما، ارشا اقدسی از بدلکاران موفق سینمای ایران است که امسال با چهار فیلم “سونامی”،”مسخره باز”،”معکوس” و “شبی که ماه کامل شد” در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
او که به تازگی به آمریکا رفته است تا در یک فیلم سینمایی همکاری داشته باشد، مدتی قبل نسبت به این که چرا در سینمای ایران بدلکاران جایگاهی ندارند واکنش نشان داد و طی مراسمی ضمن بیان این انتقادات، از سه تن از همکاران خود در این مراسم تقدیر به عمل آورد.
اقدسی درباره چرایی برگزاری این مراسم گفت: این مراسم در واقع اولین همایش بدلکاری در سینمای ایران بود و به دلیل جای خالی بدلکاری در ایران ما حتی نتوانستیم اسمی برای آن انتخاب کنیم. متاسفانه بدلکاران درایران در هیچ جشنواره یا سیستمی جایزه نمیگیرند. ما سعی کردیم این مراسم به شکل و شیوه قانونی و رسمی برگزار شود اما این اتفاق به دلیل عدم همراهی دوستان میسر نشد.
وی ادامه داد: به محض برگزاری این مراسم با این که اطلاع رسانی چندانی نداشتیم، اما چند کشوری که مطلع شده بودند درخواست حضور در این مراسم را داشتند و این نشان میدهد به راحتی میتوان این جشنواره را به شکل بینالمللی برگزار کرد تا هم تجربه کشورهای دیگر وارد ایران و صنعت فیلمسازی ایران شود و هم گردش مالی در این زمینه داشته باشیم. این اتفاق میتواند نوعی برندینگ در حوزه فرهنگی و مادی باشد.
این بدلکار همچنین افزود: سینماگرانی هستند که علاقمند این عرصهاند و بسیار از برگزاری این جشنواره و شکل گیری آن استقبال کردند و حتی برای مراسم ما ویدئوهای مختلفی ارسال کردند و برایشان جالب بوده و هست و این قول را دادهاند که به ما در برگزاری این جشنواره کمک کنند چرا که تجربه و امکانات خوبی در این زمینه دارند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری جشنواره بدلکاری چه زمانی خواهد بود، گفت: در نظر داریم روز ۱۷ اردیبهشت هر سال همزمان با سالروز فوت پیمان ابدی این جشنواره را با مدیریت و مسئولیت خودم برگزار کنیم وجوایزی را در بخشهای مختلف به بدلکاران ایرانی و خارجی اختصاص دهیم.
اقدسی اظهار کرد: از ۲۰ فروردین شرایط حضور در این جشنواره را به شکل رسمی اعلام خواهیم کرد و دوستان فعال در این حوزه میتوانند فیلمهای خود را برای ما ارسال کنند. این جشنواره از چند بخش تشکیل میشود، چرا که در بدلکاری پتانسیل جذب نیروهای جدید وجود دارد و تنها نیازمند هدایت هستند تا به بیراهه نروند. قطعا کسی که به او توجه میشود فعالیت بهتری خواهد داشت. یکی از بخشهایی که بطور مثال در این زمینه میتواند بسیار اثر گذار باشد نگارش فیلمنامههای اکشن است که کار هر کسی نیست و میتوان از این طریق به تهیهکنندگانی که علاقمند فعالیت در حوزه سینمای اکشن هستند این دوستان را معرفی کرد. در واقع این جشنواره میتواند یک بسته برای سینمای اکشن باشد. حتی ما در نظر داریم برای سالهای آینده بخش فیلمبرداری را نیز به بخشهای رقابتی خود اضافه کنیم به این دلیل که فیلمبرداری در سینمای اکشن یک کار کاملا تخصصی است و در آن نوآوری و خلاقیت حرف اول را میزند و میتواند در صنعت سینما اتفاقات ماندگار و جدیدی را رقم بزند.
وی همچنین درباره برگزاری این جشنواره در سایر کشورها و تفاوت آن نیز بیان کرد: جایزه این جشنواره نیز قطعا خاص است. در کل دنیا آمریکا و روسیه دو کشوری هستند که به شکل تخصصی به این رشته هنری جایزه میدهند و باقی مثل هنگ کنگ بیشتر در حوزه ورزشهای رزمی این جایزه را در نظر گرفتهاند. در واقع ایران میتواند در کنار این کشورها به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد و به صورت کاملا تخصصی در حوزه بدلکاری این جشنواره را برگزار کند. تلاش داریم این بستر فراهم شود، قطعا در سالهای اول کاستیهایی داریم اما مهم شروع کردن است که از همه کارها سختتر است و کسانی که ما را حمایت کردند کسانی بودند که از آنها توقعی نداشتیم اما به زودی این جشنواره قوی میشود و به کار خود ادامه میدهد.
بدلکار فیلم “اسکای فال” با گلایه از سینمای ایران عنوان کرد: متاسفانه بدلکاری در سینمای ایران نه به این معنا که دیده نشده، بلکه انکار شده است و در جشنواره فیلم فجر بدلکاران جایگاهی ندارند. در حالی که همه ما را میشناسند و وقتی نادیده گرفته میشویم یعنی انکار شدهایم. حالا ما با این حرکت نه تنها نگاهمان صرفا صنفی نیست بلکه میخواهیم کاری کنیم که برای کشور نیز خوب باشد. مثالی میزنم برج خلیفه در دبی یکی از گرانقیمت ترین برجهای دنیاست و در حوزه برندینگ اقدام به هر کاری کردند برای این که این برج را مطرح کنند؛ اما تنها با ساخت فیلم “غیرممکن” با بازی تام کروز این برج در دنیا تبدیل به یک چهره جهانی و مطرح شد. منظور من این است که بدلکاری میتواند فرهنگ کشور و خود کشور و هر چیزی که به آن عرق ملی داریم مطرح کند، چرا که جهانی است و همه آن را میبینند. قصد ما این است که اعلام کنیم بدلکاری ما جهانی است و وقتی در سطح بینالمللی از سینمای دنیا ما را برای حضور در آثارشان دعوت میکنند یعنی کشور ما این قابلیت و این پتانسیل و انرژی را دارد. این اتفاق میتواند هم گردش مالی داشته باشد و هم صادرات، چرا که دانشی است که تمام شدنی نیست و نسل به نسل انتقال داده میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





