به نظر من راه پیدا نکردن فیلم «نفس» به جمع نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار چیزی از ارزشهای این فیلم کم نمیکند. نمیتوانیم انتخاب نشدن یک فیلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانیم بلکه مجموعهای از عوامل در کنار هم قرار میگیرد تا فیلمی در فهرست نامزدهای بخش خارجی زبان قرار بگیرد یا نگیرد. بخشی از آن به چگونگی عرضه جهانی فیلم و نوع فعالیت پخشکننده و تبلیغات و میزان ارتباط با اعضای آکادمی هم بستگی دارد.
به نظر ما هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی فیلم «نفس» خصوصیات ملی، بومی و فولکلور داشت. از سوی دیگر زاویه دید جدید فیلم یعنی نگاه جنگ از جانب یک کودک تازه و ایرانی از عناصر مهم فیلم بود. فیلمهای ما نباید ساختار خارجی داشته باشد تا در نهایت انتخاب شود؛ خارجیها خودشان فیلمهای خودشان را میسازند. ضمن اینکه «اسکار» سال گذشته به ایران جایزه داد قرار نیست که هر سال آنها ایران را انتخاب کرده و به ما جایزه دهند. از سوی دیگر سیاستهایی هم در این میان وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. انتخاب و عدم انتخاب دلایل متعددی دارد؛ امسال از ایران فیلمهای خوبی بودند که میتوانستند به اسکار راه پیدا کنند اما در نهایت با جمعبندی با هیات انتخاب به فیلم «نفس» رسیدیم.
گفتنی است که روز گذشته۲۴ آذر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اسامی ۹ فیلم فهرست ابتدایی نامزدهای بخش فیلم خارجیزبان نودمین دوره جوایز اسکار را اعلام کردند. دراین میان فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که پیش از این به عنوان نماینده ایران به اسکار اعلام شده بود دراین فهرست جایی پیدا نکرد. همچنین فیلم
«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد، فیلمساز ایرانی که به عنوان نماینده ارمنستان و محصول مشترک ایران و ارمنستان به اسکار معرفی شده بود هم به فهرست اعلام شده نتوانست راه پیدا کند.
امسال ۹۲ فیلم از کشورهای مختلف برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار نمایندگان خود را معرفی کردند که در نهایت ۹ فیلم توانستند به دور بعدی رایگیری راه پیدا کنند. «یک زن شگفتانگیز» ساخته سباستین للیو از شیلی، «بیعشق» به کارگردانی اندری زویاگینتسف از روسیه، «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین از آلمان، «از جسم و روح» به کارگردانی ایلدیکو انیدی به نمایندگی از مجارستان، «خوشبختی» ساخته الن گومه از سنگال، «میدان» ساخته روبن اوستلوند از سوئد، «توهین» ساخته زیاد دویری از لبنان، «فاکس تروت» به کارگردانی ساموئل مائوز از سرزمینهای اشغالی و «زخم» ساخته جان ترنگوو به نمایندگی از آفریقای جنوبی ۹ فیلمی هستند که در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار ۲۰۱۸ با هم به رقابت میپردازند. «پایان خوش» به کارگردانی میشاییل هانکه از اتریش، «اول پدرم را کشتند» به کارگردانی آنجلینا جولی، بازیگر و کارگردان امریکایی که فیلمش به عنوان نماینده کامبوج معرفی شده بود از جمله فیلمهایی بودند که از این رقابت باز ماندند.
پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ (سوم بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی نیز روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





