به نظر من راه پیدا نکردن فیلم «نفس» به جمع نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار چیزی از ارزشهای این فیلم کم نمیکند. نمیتوانیم انتخاب نشدن یک فیلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانیم بلکه مجموعهای از عوامل در کنار هم قرار میگیرد تا فیلمی در فهرست نامزدهای بخش خارجی زبان قرار بگیرد یا نگیرد. بخشی از آن به چگونگی عرضه جهانی فیلم و نوع فعالیت پخشکننده و تبلیغات و میزان ارتباط با اعضای آکادمی هم بستگی دارد.
به نظر ما هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی فیلم «نفس» خصوصیات ملی، بومی و فولکلور داشت. از سوی دیگر زاویه دید جدید فیلم یعنی نگاه جنگ از جانب یک کودک تازه و ایرانی از عناصر مهم فیلم بود. فیلمهای ما نباید ساختار خارجی داشته باشد تا در نهایت انتخاب شود؛ خارجیها خودشان فیلمهای خودشان را میسازند. ضمن اینکه «اسکار» سال گذشته به ایران جایزه داد قرار نیست که هر سال آنها ایران را انتخاب کرده و به ما جایزه دهند. از سوی دیگر سیاستهایی هم در این میان وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. انتخاب و عدم انتخاب دلایل متعددی دارد؛ امسال از ایران فیلمهای خوبی بودند که میتوانستند به اسکار راه پیدا کنند اما در نهایت با جمعبندی با هیات انتخاب به فیلم «نفس» رسیدیم.
گفتنی است که روز گذشته۲۴ آذر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اسامی ۹ فیلم فهرست ابتدایی نامزدهای بخش فیلم خارجیزبان نودمین دوره جوایز اسکار را اعلام کردند. دراین میان فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که پیش از این به عنوان نماینده ایران به اسکار اعلام شده بود دراین فهرست جایی پیدا نکرد. همچنین فیلم
«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد، فیلمساز ایرانی که به عنوان نماینده ارمنستان و محصول مشترک ایران و ارمنستان به اسکار معرفی شده بود هم به فهرست اعلام شده نتوانست راه پیدا کند.
امسال ۹۲ فیلم از کشورهای مختلف برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار نمایندگان خود را معرفی کردند که در نهایت ۹ فیلم توانستند به دور بعدی رایگیری راه پیدا کنند. «یک زن شگفتانگیز» ساخته سباستین للیو از شیلی، «بیعشق» به کارگردانی اندری زویاگینتسف از روسیه، «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین از آلمان، «از جسم و روح» به کارگردانی ایلدیکو انیدی به نمایندگی از مجارستان، «خوشبختی» ساخته الن گومه از سنگال، «میدان» ساخته روبن اوستلوند از سوئد، «توهین» ساخته زیاد دویری از لبنان، «فاکس تروت» به کارگردانی ساموئل مائوز از سرزمینهای اشغالی و «زخم» ساخته جان ترنگوو به نمایندگی از آفریقای جنوبی ۹ فیلمی هستند که در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار ۲۰۱۸ با هم به رقابت میپردازند. «پایان خوش» به کارگردانی میشاییل هانکه از اتریش، «اول پدرم را کشتند» به کارگردانی آنجلینا جولی، بازیگر و کارگردان امریکایی که فیلمش به عنوان نماینده کامبوج معرفی شده بود از جمله فیلمهایی بودند که از این رقابت باز ماندند.
پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ (سوم بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی نیز روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





