رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن درباره شائبه ها و حواشی انتخاب های هیات داوران جشنواره فیلم فجر توضیح دادند و از آرای خود دفاع کردند.
به گزارش سینماسینما، ویژه برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر، پس از پایان آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن و بامداد دوشنبه ۲۳ بهمن از شبکه سه سیما پخش شد.
رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن دو تن از اعضای هیات داوران مهمان رضا رشیدپور در این برنامه بودند.
صدرعاملی در ابتدای برنامه درباره دادن دو سیمرغ در برخی رشتهها گفت: «اهدای دو سیمرغ در جشنواره ما مسبوق به سابقه است. دوست داشتیم دو جایزه بدهیم به فیلمسازانی که یکی در سنگرهای جنگ و یکی در آسمان زحمت کشیده بودند.»
او افزود: «دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل است.»
این کارگردان همچنین گفت: «میخواستیم که آقای حاتمیکیا با حالتی پدرانه در کنار بهرام توکلی جوان قرار بگیرند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد. رای اکثریت این بود که کارگردانی هر دو فیلم به یک اندازه شایسته تقدیر است.»
یکی از نکاتی که در مورد داوری جشنواره امسال مطرح شد نامزد شدن دو بازیگر زن از فیلم «دارکوب» به عنوان بازیگر نقش اول بود. صدرعاملی درباره تعاریف نقش اصلی و مکمل گفت: «گاهی اوقات نقش ها به نحوی در فیلم قرار می گیرند که جداسازی مکمل و اصلی امکان پذیر نیست. نکته دوم اینکه خلاف آیین نامه هم نبود و جایی هم گیر نکردیم که به خواهیم بدعت بگذاریم.»
فروتن هم در این باره گفت: «به نظرم این خلاقیت هیئت داوران بود، به نظرتان اگر خانم بهرامی را در نقش دوم کاندیدا می کردیم، حق ایشان ضایع نمی شد؟»
او درباره دیده نشدن جواد عزتی توضیح داد: «ما هفت داور بودیم که هر کدام نظرات مختلفی درباره بازیگران داشتیم و می بایست ۱۰ بازیگر را کاندیدا می کردیم که از آن پنج نامزد نهایی انتخاب شوند. البته ایشان در کاندیداهای من نبودند ولی در لیست دیگر داوران بودند مانند ساعد سهیلی، میلاد کی مرام و خیلی از بازیگران دیگر. ما مجبور بودیم که تنها پنج تا شش بازیگر را انتخاب کنیم.»
صدرعاملی درباره چگونگی انتخاب بهترین بازیگر توضیح داد: «زمانی بازیگر برای من نامزد است که چیزی را با بازی خود به نقش اضافه کرده باشد و سعی کند خلاقانه بازی کرده و محیط را از آن خود کند. جواد عزتی همانند خیلی از بازیگران دیگر بی نظیر است مانند کارگردانان سینما که نظیر ندارند.»
او افزود: «۸۰ درصد آرا چهار به سه بود و در این حالت یک رای تعیین کننده است و این درست نیست که من یا آقای فروتن نظرات شخصی خود را بیان کنیم.»
صدرعاملی درباه دیدن نشدن «لاتاری» از سوی هیات داوران توضیح داد: ««لاتاری» هیئت داوران را به دلیل قصه و تمی که داشت آزار داد، زیرا که قصه دختر جوانی است که برای بدهی های پدرش تصمیم می گیرد فداکاری کرده و به دبی برود. باید فیلم اول به دل بنشیند، من اول مانند یک کودک فیلم می بینم و سپس آن را از لحاظ فنی مورد بررسی و تحلیل قرار می دهم.»
او درباره شائبه دستور بایکوت کردن «لاتاری» از سوی مدیران گفت: «آقای حیدریان در ابتدای داوری به دیدار اعضای هیات داوران آمدند. در پایان و زمانیکه نامزدها اعلام شدند هم در دیداردیگر با داوران یک پیشنهاد به عنوان مخاطب داد و تمام و هیچ تاثیری نگذاشت. دبیر جشنواره هم خود را به در و دیوار می زد تا آنطور اتفاقات رقم بخورد که به نظرش درست است اما ترکیبی که چیده بود اینطور نبود. این را هم در نظر داشته باشیم که هر جشنواره ای اسپانسر و صاحب دارد و به نظرم جشنواره باید تلاش خود را در چیدمان هیئت انتخاب بکند.»
فروتن در باره انتخاب نشدن نوید محمدزاده بیان کرد: «از نظر هیات داوران آقای امیر جدیدی اکثر آرا را کسب کردند.»
صدرعاملی هم در این باره گفت: «آقای محمدزاده و ساعد سهیلی از نظر داوران خود را تکرار کرده بودند. من دنبال کسی بودم که به سینمای ایران اضافه کند. ما یکسری بازیگر داریم که مدام در سینما تکرار می شوند مانند بابک حمیدیان، ساعد سهیلی و …»
این عضو هیات داوران همچنین اضافه کرد: «وقتی من میگویم پژمان ما مشاهده می کنیم که چهار بازیگر طنز سینمای کمدی را از آن خود کردند و یک نفر مانند او چهار سال طلبه وار به کسب تجربه در سینما پرداخت و این پیشنهاد محمدرضا (فروتن) بود که او را نامزد کنیم زیرا که زحمت زیادی کشیده است.»
فروتن درباره خندیدنش در نشست معرفی نامزدهای جشنواره گفت: «آقای جمشیدی از نامزدهای موردنظر من بود، ما یک مکانیسم دفاعی مانند خنده داریم و اینکه در سینمای اهالی مطبوعات من نام ایشان را بردم و آن خنده ها رخ داد، احساس خوبی نداشتم و یک واکنش در برابر خنده حضار بود. من برای ایشان بسیار احترام قائلم و علاوه بر اینکه در فوتبال افتخار آفرین هستند در سینما هم بسیار قابل احترام هستند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





