دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته در برنامه سینمایی هفت حضور پیدا کرد و درباره اتفاقات و نکات مربوط به جشنواره توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه ۲۶ بهمن مهمان محمدحسین لطیفی در برنامه سینمایی «هفت» بود.
او در ابتدای گفتوگو، با تسلیت شهادت تعدادی از مرزبانان سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان گفت: دبیری جشنواره فیلم فجر کار مشکل، اما جذابی است و دلیل آن چالشهایی است که دارد. برگزاری جشنواره فیلم فجر در راستای سیاستهای سازمان سینمایی برای حمایت از سینماست.
او ادامه داد: باید همه ما کمک کنیم تا سینمای ایران رشد کند و به جهان معرفی شود. قطعا در ایام جشنواره رسانهها دوست دارند فیلمها را نقد کنند و از سوی دیگر جشنواره باید بتواند از فیلمها حمایت کند که قسمت سخت کار همینجاست. متاسفانه هنوز فیلمها به نمایش درنیامده، برخی رسانهها فیلمها را نقد میکنند که موجب دلخوری سینماگران میشود.
همه از جشنواره فیلم فجر متوقع هستند
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه در ایام برگزاری جشنواره همه از جشنواره متوقع هستند، گفت: هم رسانهها و هم سینماگران و هم افرادی خارج از سینما از ما توقع دارند، زیرا جشنواره مهمترین رویداد فرهنگی است و قطعا اجرای درست آن چالشهایی خواهد داشت.
داروغهزاده با تاکید بر اینکه اختیارات دبیر جشنواره حدودی دارد، گفت: جشنواره فیلم فجر دولتی است و سازمان سینمایی آن را برگزار میکند به همین دلیل باید در راستای سیاستهای سازمان سینمایی باشد. در ابتدای برگزاری جشنواره شورای سیاستگذاری از طرف سازمان سینمایی انتخاب شد و اعضای هیات داوران و هیات انتخاب بر اساس نظرات این شورا و دبیر جشنواره انتخاب شدند و فقط نظر دبیر جشنواره حاکم نیست و مهمتر اینکه نظر سینماگران هم در این میان لحاظ میشود.
او با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته قاعده بر این بوده که فیلمها با نظر هیات انتخاب معرفی شوند، گفت: بعد از انتخاب فیلمها برنامهریزی برای نمایش آنها آغاز شد و امسال ما برای اولین بار درآمد حاصل از فروش بلیتهای مردمی را به صورت کامل به صاحبان فیلمها بازگرداندیم و این امر در نمایشهای استانی هم کاملا لحاظ شد.
داروغهزاده افزود: رسانهها در جشنواره فیلم فجر بسیار مهماند به همین دلیل تلاش شد تا سالنی به صورت جداگانه برای رسانهها اختصاص داده شود تا به راحتی به تماشای فیلمها بنشینند.
با ثبات مدیریت می توان هزینه ها را کاهش داد
داروغهزاده از کاهش محسوس هزینههای برگزاری جشنواره در سی و هفتمین دوره خبر داد و افزود: توانستیم هزینهها را مدیریت کنیم و سال گذشته نسبت به دوره قبلتر از آن هزینهها به یک سوم کاهش دهیم. امسال نیز هزینههای جشنواره توسط حامی مالی که جذب کرده بودیم پرداخت شد و با ثبات مدیریت میتوان برای دوره بعد نیز هزینهها را کمتر و از حامیان مالی بهتر استفاده کرد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حواشی همچون تغییر یکی از جوایز بعد از پایان مراسم اختتامیه نیز توضیح داد: تغییری صورت نگرفته بود بلکه اشتباه تایپی بود که در پاکت و کاغذی که باید خوانده میشد رخ داده بود و دلیل آن زمان کم آمادهسازی پاکتها بود، اما در حکم صادر شده اشتباهی صورت نگرفته بود.
او درباره جدا شدن جشنواره از برج میلاد گفت: به شکل طبیعی در همه جای دنیا سینمای رسانه مخصوص رسانههاست. قبل از رفتن جشنواره به سالن همایشهای برج میلاد هم به همین شکل بود. زمانی جشنواره به برج میلاد برده شد و به شکل غیرطبیعی افراد غیرمرتبط زیاد بودند و تعداد به ۴ هزار نفر رسید. اغلب رسانهها نیز از برگزاری جشنواره در برج میلاد رضایت نداشتند و ادامه آن روش ممکن نبود.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جشنواره فیلم فجر چند فیلم مستقیم به قصاص اشاره داشتند؟ پاسخ داد: قصاص یکی از موضوعات مهم است که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است که در بحث قصاص حق را به اولیاء دم دادهاند. در جشنواره امسال هیچ فیلمی نداشتیم که حکم قصاص و سایر احکام دینی را نقد کرده باشد.
دبیر جشنواره فیلم فجر با انتقاد از اینکه گروهی می گویند ۱۵ فیلم جشنواره سیاهنمایی بوده ، گفت: در هیچ کشوری اینگونه به دستاوردهای خود آسیب نمیزنند. سینما از دستاوردهای انقلاب است و در خارج از کشور به سینمای ایران احترام میگذارند برای آن میایستند و کلاه از سر برمیدارند.
ادامه داد: سینمای ایران به موضوعاتی همچون دفاع مقدس، تکفیریها، مدافعان حرم و منافقین همیشه واکنش نشان داده و اجازه نداده که این موضوعات فراموش شوند. در سینما باید خوبیها را برجسته کنیم و منتقدانی که میگویند سینما و جشنواره سیاه نمایی است بیشتر خوبیها را ببینند.
واکنش به برخورد همایون غنی زاده
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نام نگاه نو برای بخش فیلمهای اول نیز توضیح داد: بخش اصلی جشنواره که سودای سیمرغ است ثابتترین بخش بوده و کمترین تغییر را داشته است و نگاه نو مربوط به کارگردانهایی است که برای اولین بار کارگردانی می کنند و کانون کارگردان ها نیز اصرار و اعتقاد داشتند که چنین بخشی وجود داشته باشد.
او درباره رفتار همایون غنیزاده کارگردان «مسخره باز» در اختتامیه بیان کرد: همایون غنیزاده فیلمش از نظر فنی و هنری بسیار خوب بود و همه داوران هر دو بخش فیلم را پسندیدند و در بین ۱۰ فیلم بخش نگاه نو بهترین شناخته شد و سیمرغ گرفت، اما غنیزاده تصور کرده بود که فیلمش در بخش اصلی نادیده گرفته شده است، اما بعد که با او صحبت شد، دریافت که اینگونه نبوده و فیلم سیمرغ هنر و تجربه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جلوه های ویژه را هم گرفت و درمجموع ۴ سیمرغ کسب کرد. علی مصفا تهیه کننده فیلم نیز تماس گرفت و بابت رفتار کارگردان فیلم عذرخواهی کرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: اگر فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی سه سال پیش در جشنواره شرکت میکرد، شاید جایزه بیشتری میگرفت، اما امسال فیلمهای اجتماعی دیگری هم در رقابت با این فیلم بودند. بازیگری، کارگردانی و بخش های مختلف هر کدام از فیلم هایی که کاندیدا شدند می توانستند بهترین باشند.
داروغه زاده با اشاره به جوایز نقدی جشنواره توضیح داد: برای جوایز اصلی مبلغ ۲۵ میلیون تومان و بخشهای دیگر ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اما برای سینماگران ما سیمرغ مهمتر از جایزه نقدی است.
داروغه زاده درباره اعتراض یکی از بازیگران که در اختتامیه جایزه نگرفته بود، گفت: از این اعتراض دلخور نشدم و آن را به پای اهمیت جشنواره می گذارم. طبیعی است بازیگری که دو فیلم خوب در جشنواره دارد انتظار دارد سیمرغ بگیرد. اما مشکل این است که اکثرا فیلم های دیگران را ندیدند و همه آن کسانی که در فیلم های دیگر نیز حضور دارند همین حس را دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار