سینماسینما، سپیده ابرآویز:
مستند و داستانی و غیرداستانی ندارد. همه فیلم های جهان لاجرم باید یک قصه دو خطی را دنبال کنند، باید همان دو خطی را گسترش بدهند و با تمرکز بر همان دو خطی به پایان برسند. قصه دو خطی «سریک» را تعریف کنیم:
- می خواهیم اسبی به نام سریک را معرفی کنیم و به قول نریتور بگوییم «ننه اش» کیست و بابایش کجاست، چه میکند و چه شکلی است و سرنوشتش چگونه است و چند می ارزد. (چقدر مطمئنیم که این سوژه مناسبی برای یک مستند است؟)
- می خواهیم درباره سردار آزمون حرف بزنیم که هم فوتبالیست است، هم اسب و سوارکاری دوست دارد و هم برای خودش یک پا سلبریتی است. پس مهم است بدانیم چگونه به اسب علاقه مند شد و چگونه اولویتش به جای سوارکاری فوتبال شد. (از این منظر فیلم کاملا شخصی است و صرفا به درد خود سردار آزمون می خورد و کار خاصی برای مخاطب مستندبین و مستندشناس نمی کند.)
- می خواهیم درباره توطئه بزرگ فدراسیون سوارکاری حرف بزنیم و بگوییم چطور عمدا اسب سردار آزمون را با مواد مخدر آلوده کردند و باعث شدند آزمایش دوپینگ مثبت دربیاید و اسب به مدت پنج ماه از شرکت در مسابقات محروم بماند. (یک سکانس و دو سکانس در ۷۰ دقیقه برای این افشاگری کفایت نمی کند.)
- می خواهیم قصه مسابقه دادن سریک و افتخارآفرینی او را بگوییم و نشان دهیم چگونه اسب حرف می فهمد و وقتی صاحبش (سردار آزمون) از او می خواهد آبرویش را حفظ کند، می کند. (کمترین زمان از فیلم به این بخش اختصاص دارد.)
قصه دو خطی «سریک» همه اینهاست و هیچکدام نیست. به نظر می رسد در تمام فیلم کارگردان (و احیانا نویسنده) با این فرض جلو رفته است که تماشاگر قطعا اطلاعات کافی از اتفاقاتی که برای سردار آزمون و اسبش افتاده دارد و حالا می تواند بدون چفت و بست موضوعی، تکه تکه چیزهایی را درباره اسب، سردار آزمون، مربی، فدراسیون، خرید و فروش های آن چنانی اسب ها، مسابقات در گنبد کاووس، لابراتوار جواب دهی به آزمایش های دوپینگ در پاریس و بسیاری چیزهای دیگر بگوید.
«سریک» بر یک خط روایی متمرکز نیست. به همین دلیل حس همذات پنداری را آن چنان که باید، برنمی انگیزد. اصرار بر نوشتن متنی که تمام تلاشش را می کند تا طنازانه مخاطب را بخنداند، معنای خاصی به خصوص به لحاظ محتوایی پیدا نمی کند و بیشتر نتیجه عکس می دهد. خصوصا که این نریشن را سیامک انصاری از زبان سریک می گوید و حتما انتظار می رود چون همواره به حرف های او خندیده ایم، این بار هم بخندیم. اما این اتفاق نمی افتد. متن بسیار شتاب زده و سردستی به نظر می رسد، ادبیات سالمی ندارد. گاه با لحن محاوره روایت می شود و گاهی سمت و سوی جدی و معیار می گیرد. بماند که زاویه دید اول شخص است و طبق اصول نگارش به هیچ عنوان راوی اول شخص نمی تواند درباره جاهایی که حضور ندارد، حرف بزند (با اغماض و اینکه این بخش از کار فانتزی است، می پذیریم که اسبی حرف می زند و می داند صاحبش الان رفته برای او سوغاتی بخرد)، یا ناگهان بگوید حیوان بیچاره! انگار دارد کس دیگری را خطاب قرار می دهد، درحالیکه سریک از اول تا آخر قرار است درباره خودش حرف بزند و استفاده از خطابی به دیگر شخص گاف ادبی است.
این ها مهم نیست اگر متن در پس لایه به ظاهر طنزش به شکلی پویا و روان داستانی را مشخصا انتخاب می کرد و درباره اش حرف می زد. آنچه فیلم از آن آسیب دیده است، دقیقا همین نقطه است. پراکندگی موضوعی، ارتباط نزدیک مخاطب را با «سریک» قطع می کند.
همچنین می دانیم هدف از ساختن یک مستند غالبا این است که اطلاعاتی مفید به بیننده بدهد، او را درگیر تصاویر زیبا کند، حس همذات پنداری را با سوژه به هر شکلی که مقدور است، ایجاد کند و درنهایت محصول باارزش و ماندگاری به عنوان یک منبع عرضه کند. «سریک» اما کمابیش از این مسیر بی بهره مانده است.
به نظر می رسد اگر کارگردان قدری به فرم نزدیک می شد و در تدوین سلیقه بیشتری به خرج می داد، بخش زیادی از این معضلات حل می شد. کافی بود این اطلاعات به شکلی هنرمندانه در طول فیلم پخش (یا اصطلاحا تخس) می شد. منظور از شکل هنرمندانه داشتن الگویی است که فراز و فرود کافی داشته باشد، گرانیگاهش را بشناسد و تعلیق و التهاب و کنجکاوی (که لازمه ساختن مستندی با حال و هوای مسابقه ای و ورزشی است) ایجاد کند. برای مثال اگر خط اصلی فیلم ماجرای دوپینگ و روکردن دست فدارسیون است، فیلم با سکانس سردار آزمون و حرف هایش در این مورد شروع می شد و بقیه سکانس ها در امتداد این موضوع با نریشنی قوی تر و چیدمانی تکنیکی تر قرار می گرفت.
یکی دیگر از مواردی که «سریک» را در حد یک مستند معمولی نگه داشته، انتخاب زوایای دوربین و قاب بندی هاست. «سریک» یک اسب اصیل از نژاد تروبرد است که مختص کورس است و به جسارت و چابکی و سرعت معروف است. اما به جز یکی دو سکانس (آن هم با نریشن نه چندان جذابِ «حالا دلربایی های من را ببینید») و یک نمای بسیار کوتاه در دشت، جای دیگری این چابکی و جسارت و سرعت نشان داده نمی شود. سریک را بیشتر در کادرهای بسته و از نمای نزدیک می بینیم. این همان نمایی است که- حتی با وجود موسیقی خوب کارن همایونفر- مطلقا به درد القای حس ابهت و شکوه یک اسب نمی خورد؛ آن هم یک اسب خاص (که شاید هم قرار بوده مستندی از قهرمانی و افتخارآفرینی اش ساخته شود).
«سریک» گرچه به لحاظ فنی در تدوین پذیرفتنی است، اما به لحاظ محتوایی حتما نیازمند تدوینی است که این همه هزینه و زحمتی را که برایش کشیده شده، به رخ بکشد تا از این فضای خنثی و ریتم کند دور شود و به یک مستند ماندگار ارتقا یابد. حتی اگر ساخته شدنش به دلیل حواشی زیاد، فیلم را سر زبان ها انداخته باشد و اسب تروبرد سردار آزمون اسب مراد این روزهای بهاره افشاری شده باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مهران احمدی: کلک سینما در دو سال آینده کنده است
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه