سینمای ایران ۷۰ روز مهلت دارد تا نمایندهای را برای شرکت در اسکار معرفی کند، این پرسش مطرح است که سینمای ایران برای معرفی فیلم به اسکار با کدام گزینهها مواجه است؟!
به گزارش سینماسینما، پس از چند سالی که پاندمی کرونا بر تمام رویدادهای هنری دنیا تاثیر گذاشت، به نظر میرسد که شرایط برای آکادمی اسکار به دوران قبل از کرونا برگشته و در تازهترین خبر اعلام شده که مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است و کمیته اسکار کشورها تا این تاریخ فرصت دارند نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی اعلام کنند.
نماینده ایران در سالهای گذشته پس از اعلام نظر کمیتهای که اعضای آن معمولا توسط خانه سینما معرفی میشوند، به طور رسمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده است، اما امسال وضعیت کمی پیچیده به نظر میآید؛ چرا که دست سینمای ایران برای انتخاب چندان پر نیست و گزینههای چندان قدرتمندی برای رقابت با فیلمهای دیگر کشورها ندارد.
از پاییز سال گذشته تا کنون نزدیک به ۵۰ فیلم روی پرده سینماهای کشور اکران شده ولی انتخاب فیلمی از میان آنها برای معرفی به اسکار دشوار خواهد بود، به همین دلیل خیلیها براین باورند که فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که در جشنواره کن هم نمایش داده شد و پخشکننده خارجی هم دارد میتواند نماینده مناسبی از ایران باشد؛ فیلمی که قرار بود از همین تابستان روی پرده رود ولی سازمان سینمایی در اقدامی جدی و رسمی اکران آن را متوقف کرد و آنطور که در بعضی خبرهای غیررسمی شنیده میشود فعلا خبری از رفع توقیف آن نیست.
بر این اساس طبق اظهارات مبتنی بر رویکردهای مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد با تاکید بر سینمای انقلابی، چند گزینه را میتوان پیدا کرد که با سلیقه و اهداف و برنامههای مدیران فعلی سینمای ایران بیشتر همخوان است و شاید یکی از همانها نماینده ایران در اسکار باشد. از سویی برخی طیفهای خاص فرهنکی پیش بینی میکنند به دلیل اینکه ممکن است، فیلم عنکبوت مقدس، فیلمی که در جشنواره کن حواشی داشت و به عنوان محصول آلمان، سوئد، دانمارک و فرانسه به نمایش درآمد، از سوی یکی از این کشورها به اسکار معرفی شود، ممکن است با توجه به محتوای فیلم، ترجیح داده شود فیلمی از ایران به اسکار معرفی نشده، به نوعی تحریم اعمال شود. چند سال پیش و در زمان مدیریت محمدجواد شمقدری، پس از نمایش فیلمی که با ساحت پیامبر اکرم (ص) جسارت کرده بود، ایران جایزه اسکار را تحریم کرد.
اگرچه اصلیترین شرط انتخاب فیلم برای اسکار، اکران آن در کشور مبدأ به مدت هفت روز متوالی تا پیش از مهلت تعیین شده است، اما به هر حال داشتن شرایطی برای اکران و تبلیغ فیلم در خارج از کشور بویژه در آمریکا و دیده شدن آن در جشنوارههای متعدد بینالمللی کمک زیادی به موفقیت فیلم در مراحل نهایی رقابت خواهد کرد. در دورههای قبل تنها تعدادی از فیلمهای ایرانی چنین شرایطی داشتند ولی باز هم به جز دو اثر اصغر فرهادی بقیه موفقیتی کسب نکردند. هرچند یکبار فیلمی از مجید مجیدی هم به جمع فهرست پنج نامزد نهایی فیلم خارجیزبان اسکار راه یافت.
برای مروری بر فیلمهای اکران شده از پاییز سال قبل تاکنون به آتابای، بندر بند، بیهمهچیز، منصور، تومان، عنکبوت، بدون قرار قبلی، علفزار، مجبوریم، مرد بازنده، روز صفر، زالاوا، لامینور، مستطیل قرمز، صحنهزنی، رمانتیسم عماد و طوبا، طلاخون، تیتی و نیز کلی فیلم کمدی و فیلم کممخاطب میتوان اشاره کرد که فقط روی پرده رفتهاند ولی اینکه کدامیک شرایط مناسب برای نماینده شدن را در اسکار دارد بحثی دیگر است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند