اکران نوروزی بار دیگر بر این واقعیت مهر تأیید زد که هر فیلم سینمایی در ژانر کمدی با بازی رضا عطاران، یک محصول پرفروش خواهد بود و همین باعث شد تا سرمایه گذاران در پی قراردادهای کلانتر با عطاران باشد، به گونهای که از پیشنهادهای نیم میلیاردی در نظر گرفته شده برای عطاران سخن به میان میآید؛ قراردادهایی که در صورت انعقاد، این بازیگر را به گرانترین بازیگر تاریخ سینمای ایران تبدل میکند.
به گزارش «تابناک»، رضا عطاران هر ساله در دو تا پنج فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده و به خصوص در یک دهه اخیر ـ که لحظه به لحظه موقعیتش را نزد تماشاگر تثبیت نموده ـ روزهای پرمشغلهای را پشت سر گذاشته و در مجموع توانسته کارنامهای از خود ارائه کند که تماشاگر سینما بلیت هر فیلمی که در کستینگ آن، عطاران باشد را چشم بسته بخرد.
هرچند رضا عطاران در نقشهای جدی و غیرکمیک نظیر دهلیز نیز درخشیده و تقریباً تمامی آثاری که او در آنها به ایفای نقش پرداخته، فروش قابل توجهی داشته، آنچه به عنوان نقطه اوج فروش و توجه مخاطب به آثار عطاران است، در آثار کمدی نمود مییابد و آمارها نشان می دهد، در چند سال اخیر فیلم کمدی نبوده که عطاران در آن حضور داشته باشد و در عین حال فروش قابل توجهی نداشته باشد.
در واقع مخاطب صرفاً با حضور رضا عطاران در یک فیلم و بدون آنکه به ترکیب بازیگران، کارگردان و قصه فیلم سینمایی توجه کند، به سینما میرود و این اطمینان را دارد که بازیگر محبوبش چیزهای تازهای برای رو کردن دارد و حتی اگر در آثار ضعیفی نظیر «من سالوادور نیستم» و «گینس» نیز بازی کند، با ابتکار عمل در بازیگری، فیلم را نجات میدهد.
عطاران به دلیل دستیابی به این سطح از موفقیت، در سال ۱۳۹۴ با قراردادهایی حول و حوش ۳۰۰ میلیون تومان مواجه بود؛ اما اکنون شنیدههای «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی تهیه کنندگان می خواهند به همراه سناریوهایشان، قراردادهایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومانی به عطاران پیشنهاد دهند و بودجهای نیم میلیاردی برای به خدمت گرفتن این بازیگر در نظر گرفتهاند.
با توجه به آنکه تا اطلاع ثانوی، عطاران سودآورترین و مطمئنترین گزینه سرمایه گذاری در سینمای ایران محسوب میشود، این بازیگر احتمالاً سال شلوغی در پیش خواهد داشت و با توجه به استمرار اقبال از او، احتمالاً لقب پردرآمدترین بازیگر سینمای ایران در کنار لقب گرانترین بازیگر تاریخ سینمای ایران قرار خواهد گرفت.
هرچند با در نظر گرفتن نرخ تورم، برخی قراردادهایی که محمدرضا گلزار داشته نیز به این موقعیت نزدیک است، در هیچ یک از آن قراردادهای کلان، گلزار صرفاً دستمزد بازیگری دریافت نکرده، بلکه بخشی از درآمدش به واسطه درصدی از اسپانسری بوده که برای پروژهها آورده بود؛ اما عطاران صرفاً دستمزد بازیگریاش به این سطح بیسابقه رسیده است.
البته سودآورترین بازیگر سینمای ایران باید اندکی دست به عصاتر از سال گذشته انتخاب کند، چون سوابق نشان داد تماشاگر ایران به سرعت از بازیگر محبوبشان نیز دل میکند و به همین دلیل تصور میشود عطاران باید میان کمدیها، دست روی سناریوهای بهتری بگذارد و حالا که با سیل پیشنهادها روبه روست، بهترین سناریوها را به بهترین پیشنهادهای مالی ترجیح دهد.
البته «درکولا» ساخته رضا عطاران شاید بتواند سطح این بازیگر را از «گینس» و «من سالوادور نیستم» بالاتر بیاورد؛ اما انتخابهای شخصی این بازیگر نیز در سال پیش روی مهم است؛ انتخابهایی که میتواند علاوه بر درآمدی که استحقاقش را دارد، برای او یکی از سیمرغهای بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را نیز به ارمغان بیاورد.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- اولین عکس و اطلاعات سریال «دفتر یادداشت» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





