هفته گذشته خبر رفتن حسین انتظامی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتصاب او به عنوان قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد اهالی مطبوعات این رفت و آمد در فضای رسانهای کشور را تحلیل کنند.
به گزارش سینماسینما، جایگزین حسین انتظامی یک فرد دانشگاهی و علمی در فضای مطبوعاتی است. محمد سلطانیفر که پیش از این سوابق روشنی در مدیریتها و پژوهشّهای رسانهای در کارنامه دارد قرار است در چهار سال دوم دولت حسن روحانی به عنوان معاونت مطبوعاتی همچنان حلقه اتصال اعتماد میان اهالی رسانه و دولتمردان و مردم را برقرار کند.
مدیریت حسین انتظامی در چهار سال گذشته در بخشهای مختلف مطبوعات با تحولات چشمگیر ساختاری روبهرو بود. از طرح جامع اشتراک نیمبها مطبوعات تا قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و ارائه طرح جامع سازمان نظام رسانهای کشور از عمده فعالیتها و دستاوردهای انتظامی به حساب میآید.
هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم با بیان اینکه حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی به رشد فراگیر مطبوعات منجر شده است گفت: در دوره مدیریت دکترانتظامی در معاونت مطبوعاتی، فضای مدیریتی تغییر کرد و حس تفاهم و همدلی و نه تقابل بین مطبوعات و نهاد دولتی وزارت ارشاد به وجود آمد. حسین انتظامی همیشه همراه و در کنار مطبوعات بوده است نه در مقابل آنها. حتی هر جایی که مشلات حل نشده او با اهالی مطبوعات همدلی کرده است. ویژگی دوم دوره معاونت مطبوعاتی حسین انتظامی که آن را با گذشته متفاوت میکند، شفافسازی امور بود. نکته مهم دیگر این است که انتظامی با برنامه بود. هر جایی مشکلی میدید برنامهای داشت و فکر خلاقانهای برای حل مشکل میاندیشید.
عادل فردوسی پور تهیهکننده و مجری برنامه نود نیز با اشاره به فعالیتهای حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر انتظامی در یک جمله مدیر خوب، مثبت و کار راهاندازی بود که چون اهلیت رسانهای داشت و رسانه را میشناخت، فعالیتاش هم برای رسانهها مثبت بود و در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تلاش کرد به رسانهها برای ارتقا سطح کیفی کارشان راهکار و انگیزه بدهد و از آنها در قبال مشکلات حمایت کند.
وی در ادامه افزود: جا دارد از تلاش و مدیریت او قدردانی شود. معتقدم در منصب جدید هم انتظامی موفق خواهد بود و امیدوارم او همچنان برای رسانهها یک بازوی کمکی خوب باشد.
فریدون جیرانی مدیر مسئول روزنامه سینما نیز با بیان اینکه حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی یک اتفاق ویژه برای مطبوعات ایران است گفت: وقتی خبری مییاد از عوض شدن یک مدیر خوب؛ مدیری که توانست آرامش را به محیط مطبوعات برگرداند، مدیری که در طول ۴ سال در بین اهالی مطبوعات اعتماد به نهاد تصمیم گیرنده را جایگزین بیاعتمادی کرد، متاسف میشوی و نمیدانی چه تحلیلی از این تغییر داشته باشی. امروز رونق قبلی مطبوعات سینمایی به فضای مجازی نقل مکان کرده است. این رونق الان در فضای مجازی است. این رونق در این ۴ سال بیشتر شده است و حالا مدیر موفق ما دارد میروذ.
حجتالاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه نیز به عملکرد مثبت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و افزود: کار ویژه معاونت مطبوعاتی در دوره دکتر انتظامی گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در اختیار مردم و تسهیل در صدور مجوز نشریات است؛ همچنین اعتقاد عملی به جریان ازاد اطلاعات که هم با برخورد منطقی با رسانههای نو در شبکههای اجتماعی خود را نشان داد و هم تسریع در صدور مجوز برای نشریات. ضمن اینکه از فیلتر کردن و فضای امنیتی – پلیسی در رسانهها خبری نبود که اینها از امتیازات خاص آقای دکتر حسین انتظامی محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





