فیلمهای بخش «مسابقه ملی» دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شدند.
به گزارش سینماسینما، با پایان کار اعضای هیات انتخاب که در هر بخش هیات انتخاب مستقل دست به انتخاب زدند، ۷۳ فیلم به بخش “مسابقه ملی” سینماحقیقت راه یافتند که از این جمع، ۲۹ مستند کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، ۲۰ مستند نیمهبلند (۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و ۲۴ مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) هستند.
برپایهی این گزارش، اسامی فیلمهای منتخب بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:
* مستندهای کوتاه که هیات انتخاب آن متشکل از مصطفی امامی، مرجان ریاحی، امید عبدالهی بودند، در این بخش این آثار را انتخاب کردند:
آشنگ (محمدصادق اسماعیلی)، آنام (مریم حقپناه)، استشهادی برای خانعلی (آرمان قلیپور دشتکی)، اصول بازی (صادق داوریفر)، اهل آب (آزاده بیزارگیتی)، بهای خون (مرجان خسروی)، بیسرزمینتر از باد (غلامرضا جعفری)، پرترهی خانم فرخزاد (ماهور میرشکاک)، پرسپولیس- شیکاگو (اُرُد عطارپور)، تکتیرانداز آمریکایی (مصطفی شاهرخی)، چند نفر از ما (هادی معصومدوست)، چیدا (محسن کولیوندی)، حلب (امیر اُصانلو)، خالو اسداله (محمد عسگرخواه)، در قلمرو افعی دم عنکبوتی (فتحاله امیری)، رادکان (حجت حیدری، احسان ملازاده)، رویای روهینگیا (محمدمهدی خالقی)، زمستان یورت (میلاد میرزاباقری)، زیستن (پیام شادنیا)، سیاه دنبالهدار (نیلوفر عظیمیان)، سییار (کامران جاهدی)، شبیهسازی آقای زرد (ماهان خمامیپور)، صف سلام (هادی آفریده)، فصل بادهای گرم (حسین ریگی)، قارلی یوللار [جادههای برفی] (هایده مرادی)، لِسک (محمدرضا وطندوست)، ماهیاک (فرح زارع)، من باید پرواز کنم، (غزاله رضوی)، ۳۳۰ سیسی خاطره (الهام معروفی).
اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی مستندهای نیمهبلند جشنواره «سینماحقیقت» عباس امینی، مریم سپهری، سیدوحید حسینی بودند که فیلمهای این بخش را بدین شرح معرفی کردند:
آسک (مهدی زمانپور کیاسری)، آنجا که باد میوزد (مینا مشهدیمهدی)، باد (حمید جعفری)، بازگشت به خانه (سمیه اشتری)، بزک (شیوا سنجری)، تختسلیمان (پژمان مظاهریپور)، خور بر کرانه کویر نمک (مهدی باقری)، ده برادر (محسن علیدادی)، رافائل (رشاد بالف)، روزهای خوب گمشده تقویم (حجت طاهری) زمان (ماریا ماوتی)، سیاهزخم [جوکر] (سجاد ایمانی)، فریاد رو به باد (سیاوش جمالی، عطا مهراد)، فقدان (فاطمه ذوالفقاری)، قارشلق (رضا غلامیمطلق)، مسافر فوکوشیما (معصومه نورمحمدی)، میدان جوانان سابق (مینا اکبری)، نجات (امیرحسین نوروزی)، ورزا جنگ: داستان هومن و سفید (مهناز صبور)، وَرس (جواد وطنی)
هیات انتخاب بخش مستندهای بلند:محمد شکیبانیا، آزاده موسوی، سیدمحمدرضا هاشمیان بودند که فیلمهای این بخش را بدین ترتیب معرفی کردند:
(آبی به رنگ آسمان )امیر رفیعی(، آن زمستان (احمد شریفزاده)، آواز جغد کوچک (مهدی نورمحمدی)، اسرار دریاچه (آرمین ایثاریان)، اِکسُدوس (بهمن کیارستمی)، بهارستان، خانهی ملت (بابک بهداد)، پدر طالقانی (محمدعلی محمددوست)، پنهانشدگی (سیدرضا رضوی)، تاریخ صدور (مجید عزیزی)، تمام چیزهایی که جایشان خالیست (زینب تبریزی)، جای خالی دوست (محمدعلی طالبی)، چریکهی بهرام یا ایمان به قدرت تصویر (فرشید قلیپور)، حافظ و گوته (فرشاد فرشتهحکمت)، خاتمه (هادی زارعی، مهدی زارعی)، خانهای برای تو (مهدی بخشیمقدم)، دلبند (یاسر طالبی)، روابط خانوادگی (ناصر ضمیری)، زیر حکم (سعید کشاورز)، شهسوار [جهان پهلوان تختی] (علی شاهمحمدی)، مادرم ملکه (علی زمانیعصمتی)، مثل اسمم پگاه (سودابه بیضایی)، مهین (محمدحسین حیدری)، همایون (پیروز کلانتری)، همه بچههای مامان (رضوان سرمد)
تهیهکنندگان و مستندسازان ۷۳ اثر مستند برگزیدهی بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت میبایست تا روز ۳۰ آبانماه، نسخه اصلی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول ارائه نمایند؛ در غیر اینصورت فیلم از بخش مسابقه حذف خواهد شد.
فیلمهای برگزیده باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمتهای MP۴ (H.۲۶۴) – AVI- MXF- MPEG۲- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory، DVD۹، Blu-ray بطور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز (windows) به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.
ضمن اینکه ارائه پوستر و تیزر فیلمهای برگزیده روی DVD جهت تبلیغ در روزهای منتهی به برپایی جشنواره سینماحقیقت روی وبسایت www.irandocfest.ir، کانال @cinemaverite و اینستاگرام defc_cinemaverite جشنواره الزامی است.
اسامی فیلمهای بخش «مسابقه بینالملل»، «جایزه شهید آوینی»، «مستند معدن و صنایع معدنی ایران» و «خارج از مسابقه» جشنواره سینماحقیقت نیز متعاقباً اعلام خواهند شد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ده برادر»؛ متناقض ولی بدون تأثیر!/ نگاهی به یک مستند «جشنواره سینما حقیقت»
- برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند/ جایزهای برای بهمن کیارستمی
- نامزدهای جوایز سینماحقیقت اعلام نمیشوند
- درباره دو اثر مستند/ یکی جامانده از سینماحقیقت، دیگری بیدلیل حاضر در جشنواره
- پیام سیدعباس صالحی به جشنواره سینما حقیقت/ تصویر واقعی روزگار ما
- تماشای این مستندها را از دست ندهید
- فیلم/ تیزر مستند «میدان جوانان سابق»، روایتی از بیم و امید روزنامهنگاران
- فیلم/ تیزر مستندی متفاوت از جنگ یمن و حواشی آن
- رد تاثیر حساسیتهای سیاسی بر انتخاب آثار جشنواره سینما حقیقت
- دوازدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت فراخوان داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





