افشین هاشمی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش به سرقت رقتن یک ایده واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی نوشته است:
«برای ثبت در تاریخِ سینما و موسیقیِ ایران
(و همچنین گزارشی به همکارانم در پروژهی بهسلامتیِ سینما – Cinema Salute)
ایدهی جمعآوری، تدوین و دستهبندیِ ترانههای سینمای ایران، سالیانِ سال در ذهنم بود، و از ۶ سال پیش با هزینهی شخصی، ایده را اجرایی کردم.
در این راه مستندساز و همکارِ فرهیخته – امید خاکپورنیا – دعوتم را پذیرفت و در یک بازهی ۶ساله، هرآنچه موجود بود گردآوری، و آمادهی انتشار شد، و اکنون در مرحلهی دستهبندی و جداسازیهای کاربردیست.
در کنارِ این گردآوری، ساختِ یک مستند، یک کنسرتِ پژوهشی و همچنین مقالهای بر واشکافیِ سیرِ این ترانهها تا انقلاب، همچنان در دستورکار است.
در اواسطِ راه اما (که بخشی از محتوا جمعآوری شده بود)، دوستِ آهنگسازی با شنیدنِ این ایده، محسنِ نامجو را برای خوانندگیِ این کنسرتِ پژوهشی پیشنهاد کرد، و طرح و ایده را با او در میان گذاشت. به دلایلی که نیاز به گفتن نیست، این همکاری شکل نگرفت.
حال دقیقن در زمانی که همهچیز در شکلی آبرومند و ارزشمند، آمادهی ارائه است، آن خواننده در شکلی هولهولکی (!) همان ترانهها را میخواند و به سرعت ارائه میدهد که البته به دلیلِ ناآگاهی دربارهی تاریخ سینمای ایران و پیشینهی کلمات، نامِ تحقیرآمیزِ فیلمفارسی را بر آن نهاده است. البته همین سرعت در انتشار، که من – خوشبینانه – ترجیح میدهم آنرا ناشی از ذوقزدگی در برابرِ این ایده و سپس فراموشیِ ناخواسته دربارهی آورندگانِ ایده بدانم، نشانگرِ ارزشِ کارِ ماست.
این نوشته اما برای پیروزی در مسابقهی «کی اوّل شد؟!» نیست، بلکه نویدیست به دوستدارانِ سینما و موسیقی، و همچنین کسانی که از پروژهی ما آگاه بودند: این مجموعه در شکلی کامل و علمی در راه است و به زودی در اختیارِ علاقمندان قرار خواهد گرفت.
همچنین به همکارانِ هموارههمراهم که با مهر و پشتکار در این پروژه کنارمان بودند، اطمینانِ خاطر میدهم که کارِ بزرگشان در این پژوهش و گردآوری، کوچکترین ارتباطی به آنچه منتشر شده، ندارد و این خواننده تنها از ایدهای که پیشتر در اختیارش قرار گرفته، استفاده برده.
سخنِ آخر اینکه میراث و گنجینهی بزرگِ «ترانههای سینمای ایران» که ما سعی در یادآوری و نگهداریاش داریم، همچون اقیانوس آنقدر وسیع هست که هرکس سهمی از آن داشته باشد؛
و حال اگر کسی با کاسهی کوچکِ خود جرعهای از این آب برداشت، چه باک؛ و حتا چه بهتر، که تشنهای سیراب شود…
افشین هاشمی – اردیبهشت ۱۴۰۴»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- نمایش «پسران دریا» در جشنواره بینالمللی فیلم چنای هند
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره عشق آمریکا به مدیر فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» رسید
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- «قطار آن شب» در بلژیک به نمایش درمیآید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





